شناسهٔ خبر: 69854950 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

خودرو هم برای کارگران آرزوی دست نیافتنی شد!

با وضعیتی که امروز در بازار و قیمت خودرو شاهد هستیم و وضعیت درآمدی کارگران، علاوه بر مسکن، خودرو هم به آرزو‌های دست نیافتنی کارگران اضافه شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

 در حالی دستمزد کارگران مطابق یک محاسبه سرانگشتی هر ماه از قدرت خرید آن کاسته می‌شود که حداقل حقوق کارگران کفاف خرید خانه و ماشین را نمی‌دهد و همواره این دو کالا برای کارگران به یک آرزو و حسرت تبدیل شده است.

 آمار‌ها نشان دهنده این است که هر ساله بعد از تعیین دستمزد قیمت تمام کالا‌ها افزایش می‌یابد و تنها دستمزد کارگران است که ثابت می‌ماند و افزایش مزد آن بی اثر است. به طور مثال با افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودرو، این محصول برای کارگران به یک وسیله لوکس تبدیل شده است که توانایی خرید آن را ندارند.

با حقوق امسال کارگران یک کارگر برای خرید خودرو باید سال‌ها صبر کند و تقریباً کل حقوق خود را پس انداز کند تا بتواند خودرویی را خریداری کند. با گرانی اخیر قیمت‌های خودرو می‌توان گفت خرید خودرو هم از سبد کارگران خارج شد. چرا که با افزایش حداقل ۳۰ درصدی محصولات توانایی خرید کالا برای کارگران وجود ندارد.

بعد از مسکن، بیشترین حجم پس‌انداز و سرمایه‌ی شخصی در ایران، برای خرید خودرو صرف می‌شود. تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش پول ملی ایران، افراد را به سرمایه‌گذاری بر خودرو تشویق می‌کند؛ چراکه رشد قیمت وسایل نقلیه هماهنگ با دلار جلو می‌رود. از سویی دیگر، نقدشوندگی (قابلیت خرید و فروش) خودرو بهتر از مسکن است. اما شرایط بد حقوق و دستمزد کارگران به گونه‌ای است که با حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ که برابر با ۷ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان است؛ خرید خودرو با سال‌ها پس انداز امکان پذیر است.

با این قیمت تمام شده‌ی خودرو و هزینه‌ی بالای آن، کارگر با درآمد هشت، نُه میلیون تومانی اصلاً نمی‌تواند به خرید آن فکر کند. با این حقوق‌ها اصلاً پس‌اندازی ندارد که در حساب وکالتی بگذارد و منتظر بماند اسمش دربیاید.

*چگونه دستمزد کارگر ریالی پرداخت می‌شود، اما قمیت خودرو دلاری؟

علی خضریان، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی با نقد از بازار خودرو گفت: متأسفانه خودروسازان داخلی هر چند وقت یک بار به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران می‌کنند، اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست، بنابراین دو شرکت خودروسازی باید از این تجربه شکست خورده دست برداشته و بهای تمام شده تولید را مدیریت کنند.

چگونه است که دستمزد کارگران و اهم هزینه‌های خودروسازان داخلی ریالی پرداخت می‌شود، اما زمانی که به قیمت فروش محصولات می‌رسد، دلاری محاسبه می‌شود؟!

همانطور که وزیر اقتصاد عنوان کردند که نمی‌توانیم به قیمت‌ها دستور دهیم ثابت بمانند، مردم هم می‌گویند چگونه دولت به حقوق‌ها می‌گوید ثابت بمانند، همان نسخه را نیز برای قیمت‌ها بپیچند. اکنون که چنین نمی‌کنید با کاهش تعرفه واردات خودرو⁩ در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.