شناسهٔ خبر: 69847844 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تیر خلاص شورای رقابت به آخرین امید متقاضیان خودرو

اقتصادنیوز : بر خلاف انتظار مشتریان شرکت‌های خودروساز، به فاصله کوتاهی شورای رقابت مهر تایید خود را پای مجوز جدید افزایش قیمت خودرو در مبدا زد تا دیگر امید به ارزانی محصولات شرکت‌های خودروساز نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، شورای رقابت افرایش قیمت کارخانه‌ای محصولات شرکت‌های خودروساز را تایید کرد تا آخرین امید مشتریان ایران خورو و سایپا ناامید شود.

بعد از گرانی ناگهانی خودرو در مبدا، متقاضیان امیدوار بودند اعضای شورای رقابت به مسئله ورود کنند و اجازه ندهند قیمت کارخانه‌ای خودرو لجام گسیخته افزایش یابد.

اما بر خلاف انتظار مشتریان شرکت‌های خودروساز به فاصله کوتاهی شورای رقابت مهر تایید خود را پای مجوز جدید افزایش قیمت خودرو در مبدا زد تا دیگر امید به ارزانی محصولات شرکت‌های خودروساز نباشد.

آن طور که اخبار منتشر شده نشان می‌دهد شورای رقابت از زمان تهیه لیست جدید قیمتی محصولات ایران خودرو و سایپا در جریان قرار داشته و به نوعی از ریز مذاکرات مدیران خودروساز با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای تعیین قیمت‌های جدید آگاه بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز،‌ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در حالی از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت تایید شده و به خودروسازان اجازه داده شده است تا قیمت‌های جدید را از ابتدای آذر سال جاری در فاکتورهای فروش خود اعمال کنند که متقاضیان امیدوار بودند این اتفاق نیفتد. اما در میان متقاضیانی که امیدوار بودند قیمت کارخانه‌ای خودرو حداقل تا پایان سال جاری بالا نرود، برندگان جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، جایگاه ویژه‌ای داشتند.

آبی‌های جاده مخصوص در شهریور سال جاری طرح فروش را در قالب فروش فوق‌العاده و پیش فروش در دستور کار قرار دادند. ایران خودرویی‌ها در این طرح فروش حدود ۱۲۰ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را عرضه کردند. صف خرید تشکیل شده حدود سه میلیون نفر بود و بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص ناچار شد برای فروش محصولاتش به گردونه‌های قرعه کشی پناه ببرد.

به گزارش اقتصادنیوز، برندگان قرعه کشی طرح پیش فروش ایران خودرو توانستند از خان اول که قرعه کشی باشد به سلامت عبور کنند آن‌ها امیدوار بودند خان دوم که خرید خودرو به قیمت‌های پیشین بود را نیز به سلامت پشت سر گذارند، اتفاقی که البته نیفتاد. این متقاضیان با چشمان گریان لیست جدید قیمت کارخانه‌ای ایران خودرو و سایپا را به نظاره نشستند.

تجربه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در دولت رییسی این امیدواری را ایجاد کرده بود که پزشکیان، ابراهیم رییسی دیگر شود اما نشد. هنگامی که دولت سیزدهم در آبان ۱۴۰۰ مجوز افزایش قیمت را به خودروساز داد، رئیس جمهور فقید ایران به این دلیل که پروسه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تمام مراحل را پشت سر نگذاشته جلوی اعمال قیمت‌های جدید را در فاکتورهای خودروسازان گرفت. البته حدود یک ماه بعد خودروساز توانستند مجوز افرایش قیمت دیگری بگیرند. برخی از کارشناسان معتقد بودند قیمت برخی از خودروها در لیست آذر به نسبت لیست آبان ۱۴۰۰ با کاهش روبرو شده است.

دولت سیزدهم فروردین ۱۴۰۲ نیز مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داد. این بار شورای رقابت این مجوز را صادر کرد. اما معاون اول رییس جمهور با آن مخالفت کرد. آنطور که اعلام شد محمد مخبر اجازه افرایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به طور میانگین بیش از ۴۰ درصد را در آن زمان نداد.

این دو تجربه امیدواری‌هایی را برای طرف تقاضا ایجاد کرد اما دولت پزشکیان، دولت رییسی نشد و لیست جدید قیمت کارخانه‌ای خودرو در کمتر از ۲۴ ساعت مورد تایید تمام نهادها و سارمان های مرتبط با تعیین قیمت محصولات خودروسازان قرار گرفت.