شناسهٔ خبر: 69843275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

توانمندسازی معلمان، مهم‌ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش توانمندسازی معلمان را مهم‌ترین برنامه در حال پیگیری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: آموزش حرفه‌ای و تخصصی معلمان دوره متوسطه را برای تحقق این هدف آغاز کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نادر کریمی بیرانوند روز چهارشنبه در گردهمایی کشوری سرگروه‌های آموزشی درس فیزیک در اردبیل اظهار کرد: بخشی از معلمان مورد نیاز دوره متوسطه از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان جذب شده‌اند.

وی اضافه کرد: آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی این گروه از معلمان توسط خود دانشگاه فرهنگیان و زیر نظر استادان گروه‌های آموزشی متوسطه و با ارائه محتواهای مربوطه انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و الگوی مفهومی مدرسه تراز را دو سند بسیار مهم بالادستی و به عنوان نقشه راه در عرصه آموزش مدرسه ای عنوان کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان آموزش متوسطه و مدیران مدارس به این اسناد شد.

وی همچنین تربیت را طبق تعبیر مقام معظم رهبری مهم‌ترین نیاز بشر دانست و اظهار کرد: تربیت، به معنای رشد متوازن در ساحت‌های مختلف است و آموزش و پرورش و معلمان نقش مهمی در ایفای این نقش دارند.

کریمی بیرانوند با قدردانی از تلاش انجام شده در استان اردبیل با بیان اینکه آموزش در مقطع متوسطه نظری از حساسیت زیادی برخوردار بوده و این اهمیت به خانواده‌ها نیز تسری یافته است، گفت: ماموریت همه ما ارتقای کیفیت آموزش در مقطع متوسطه نظری به عنوان یک دغدغه ملی است.

وی در ادامه با تاکید بر توجه به سه ویژگی مهم باور و بصیرت، شناسایی ذی‌نفعان و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان حلقه میانی آموزش و تربیت دانش‌آموزان افزود: این سه شاخصه بسیار مهم مدیران باید در شخصیت و عملکرد آنها نمایان شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این گردهمایی گروه‌های آموزشی را مهم‌ترین رکن آموزشی عرصه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: این حوزه در ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی مدارس نقش اساسی دارد.

کلام‌الله صفری با تاکید بر لزوم ایجاد شور و نشاط در بین دانش‌آموزان، ایجاد ذوق یادگیری در دانش‌آموزان را بسیار مهم دانست و بیان کرد: باید روش‌های تدریس نوین را با بهره‌گیری از هوش‌های چندگانه به کار بگیریم تا روح حقیقت‌جو و فطری دانش‌آموزان برانگیخته شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم در این گردهمایی با قدردانی از تلاش معلمان در آموزش و تربیت علمی و فناورانه دانش‌آموزان به عنوان کلید فهم و شناخت جهان خلقت، به دستاوردهای بزرگ دانشمندان جوان ایرانی در چند دهه اخیر به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین اشاره کرد و این پیشرفت‌ها را بخشی از ثمرات کوشش موفق معلمان در آموزش دانست.

محمود مشکی، راهبری گروه‌های آموزشی را مجموعه‌‎ای بی بدیل برشمرد و بیان کرد: مرجعیت علمی برای معلمان، سهم آنها در توسعه شایستگی‌های معلمان، نقش آنها در پشتیبانی علمی معلمان و همچنین اعتبارسنجی محتواهای آموزشی از مهم‌ترین ویژگی‌های گروه‌های آموزشی است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه اظهار کرد: اجرای کامل این طرح نیازمند برنامه‌ریزی مطلوب و مقاومت در برابر عوامل بازدارنده آن است که حاصل آن می‌تواند به توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی منجر شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: مدیر واحد آموزشی یک رکن اصلی و اثرگذار در نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و نظام آموزش و پرورش به واسطه آنها شان تربیتی و آموزش هدفمند پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: مدیران و معلمان باید توانمند، واقف بر مسائل، مسلط بر روش‌های حل مساله در صورت بروز مشکل باشند و به همین علت به روز رسانی معلومات و توانمندی آنها در حوزه‌های مدیریتی و تعلیم و تربیت در قالب دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تخصصی در طی سال تحصیلی ضرورت دارد.

مشکی سرگروه‌های درسی را بازوان قدرتمند و نیروی محرک حوزه‌ آموزش متوسطه ذکر کرد و گفت: نقش سرگروه‌های درسی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت آموزشی و رسیدن به اهداف یاددهی و یادگیری بسیار مؤثر است.

وی همچنین بیان کرد: سرگروه‌های درسی با مشارکت مستمر در دیدارهای آموزشی، بررسی کتب و چالش‌های مباحث درسی و ارائه طریق به همکاران، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی نواحی و مناطق، طراحی و تولید نمونه فعالیت‌های آموزشی و تولید محتوا می‌توانند توانمندی‌ها و شایستگی‌های معلمان و در نتیجه دانش‌آموزان را ارتقا دهند.

به گزارش ایرنا، در این گردهمایی که با حضور استادان و سرگروه‌های آموزشی درس فیزیک سراسر کشور و با هدف توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات آموزش فیزیک پرداختند.