شناسهٔ خبر: 69839828 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

راه اندازی خدمات حضوری «نوماند»؛ تسهیل دسترسی شهروندان به فرآیند بازیافت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه طرح «نوماند» با ارائه خدمات حضوری در کنار خدمات هوشمند، امکان مشارکت گسترده‌تر شهروندان در بازیافت را فراهم کرده است گفت: از نیمه آذرماه سال جاری علاوه بر نرم افزار شهرزاد، خدمات نوماند و شارژ حساب شهروندی از طریق غرفه‌های بازیافت مستقر در سطح شهر تهران نیز با سهولت و انعطاف بیشتر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازان مدیریت پسماند شهرداری تهران، رضا محمدی مدیرعامل سازمان در خصوص ارائه خدمات نوماند گفت: طرح نوماند از تاریخ ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ به‌صورت پایلوت در سه منطقه ۸، ۱۳ و ۱۴ تهران آغاز شد و با ایجاد زیرساخت‌های لازم اعم از نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، ناوگان و نیروی انسانی از ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ در تمامی مناطق تهران به اجرا درآمد.

وی در همین خصوص ادامه داد: در این طرح، شهروندان می‌توانند با استفاده از نرم افزار شهرزاد و از طریق بخش نوماند، تاریخ و زمان درخواست تحویل اقلام بازیافتی خود را ثبت کنند. پس از ثبت درخواست و هماهنگی‌های لازم، رانندگان ناوگان نوماند در زمان تعیین‌شده به آدرس کاربر مراجعه کرده و پسماندهای خشک را تحویل می‌گیرند. پس از جمع‌آوری پسماندها، مبلغی بر اساس وزن و نوع پسماند تحویلی به کیف پول شهروندی واریز می‌شود. این پول می‌تواند برای تهیه شارژ بلیط مترو و بی‌آرتی، خرید طرح ترافیک، پرداخت عوارض شهرداری و سایر خدمات شهری مورد استفاده قرار گیرد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه طرح «نوماند» با ارائه خدمات حضوری در کنار خدمات هوشمند، امکان مشارکت گسترده‌تر شهروندان در بازیافت را فراهم کرده است گفت: از نیمه آذرماه سال جاری علاوه بر نرم افزار شهرزاد، خدمات حضوری نوماند راه اندازی می شود و شارژ حساب شهروندی از طریق غرفه های بازیافت مستقر در سطح شهر تهران نیز با سهولت و انعطاف بیشتر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد:  شهروندانی که تمایل به مراجعه حضوری برای بازیافت دارند، از نیمه آذر ماه می‌توانند به غرف بازیافت مستقر در مناطق مختلف شهر مراجعه کرده و از خدمات حضوری طرح نوماند بهره‌مند شوند. در این مراکز، متصدیان غرفه‌ها پس از دریافت اطلاعات شهروندان، پسماندهای خشک قابل بازیافت را تحویل گرفته و از طریق سامانه، در همان لحظه اعتبار کیف پول شهروندی آن‌ها را شارژ می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه برای رفاه بیشتر، امکان واریز مبلغ معادل پسماند تحویلی به کارت بانکی افراد نیز فراهم شده است، تصریح کرد: شهروندانی که گوشی هوشمند یا اپلیکیشن شهرزاد ندارند، می‌توانند با شماره تلفن همراه خود و از طریق متصدیان غرف، سفارش خود را ثبت کنند. این انعطاف‌پذیری، به‌ویژه برای افرادی که فرصت هماهنگی زمانی با رانندگان نوماند را ندارند، تجربه کاربری بهتری فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ضمن اشاره به همکاری خوب سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران در راه‌اندازی نرم افزار شهرزاد و بروزرسانی مستمر، طبق نیازهای شهروندان اظهار داشت: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران زیرساخت‌های فنی لازم را برای بخش خدمات مجازی و حضوری نوماند فراهم کرده است و راهبری این سیستم توسط سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود. به طوریکه روزانه، نظارت بر کیفیت خدمات‌رسانی از طریق سامانه پاسخگویی و اپراتورها انجام می‌پذیرد.

وی افزود: پایش و ارزیابی روزانه فعالیت سامانه نوماند در تمامی مناطق ۲۲گانه تهران، از مرحله ثبت سفارش تا جمع‌آوری، توسط مسئولان اجرایی و ناظران سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود تا رضایت‌مندی شهروندان و کاربران به‌صورت مداوم سنجیده و تدابیر لازم اندیشیده شود.

محمدی در پایان اظهار امیدواری کرد که این طرح بتواند مشارکت عمومی در فرآیند بازیافت را افزایش داده و گامی مؤثر در بهبود وضعیت زیست‌محیطی و پاکیزگی پایتخت بردارد و خاطرنشان کرد: شماره‌های ۱۳۷ زیر کد ۵-۴، ۱۸۸۸ زیر کد ۵-۴ و ۱۸۰۰ زیر کد ۴ نیز برای دریافت شکایات و نظرات شهروندان فعال هستند.

انتهای پیام/