به گزارش مركز اطلاع رساني و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، محیط غنی یادگیری و وجود منابع و امکانات مختلف یکی از عوامل انکارناپذیر رشد و پرورش دانشآموزان و توسعه شش ساحت وجودی ایشان است. ولی همواره کمبود امکانات و منابع مالی در مدارس از غنیشدن محیط یادگیری دانشآموزان جلوگیری میکند.
اما این بار محمد توکلی فارفانی، مدیر آموزگار مدرسه چندپایه شهدای روستای ابوالخیر از توابع شهرستان ورزنه منتظر فراهمشدن منابع نمانده و خودش دستبهکار شده است. او ماجرا را اینچنین شرح میدهد: مدرسه ما ۲۸ دانشآموز دختر و پسر دارد. حیاط دبستان ما آسفالت است و مثل بعضی از مدارس شهرستان زمین چمن ندارد. از طرفی هم به دلیل برخی تفاوتهای جسمی و روحی دانشآموزان دختر و پسر دوست ندارند با هم فوتبال یا ورزشهای دیگر بازی کنند و حتی میتواند خطرناک باشد چون پسرها خشنتر بازی میکنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم شرایطی را فراهم کنم که امکان ورزش برای هر دو گروه دانشآموزان دختر و پسر به شکل مساوی وجود داشته باشد.
او ادامه میدهد: پشت ساختمان مدرسه فضای مناسبی برای ورزش و بازی داشت. با خودم گفتم اگر هزینه زمین چمن نداریم هزینه زمین ماسهای را که داریم. بخشی از هزینه را خودم متقبل شدم و بخش دیگر را دهیار روستا کمک کردند. یک کامیون ماسه آوردیم و پشت ساختمان مدرسه خالی کردیم. مطمئن شدیم که ماسه بهقدری باشد که بچهها در آن امکان بازی بدون خطر داشته باشند. دو تا تیر دروازه گلکوچک هم خریدم و در این زمین قرار دادم.
مدیر دبستان شهدای ابوالخیر اضافه میکند: وقتی بچهها اولینبار با زمین ماسهای و تیر دروازهها روبرو شدند از خوشحالی بال درآوردند. حسابی روی ماسهها بدون ترس بپر بپر کردند. دیگر نگران زخم شدن زانو روی آسفالت نبودند. انگار با این زمین یک آشنایی دیرینه داشتند و بدون ترس و بااحساس خوب در آن بازی و شادی میکردند.
توکلی اشاره میکند: اگرچه قصد ما از زمین ماسهای، فراهمکردن شرایط ورزش بهتر و بیشتر برای بچهها بود اما حالا این زمین کاربردهای دیگری هم پیدا کرده است. به جز فوتبال ساحلی، اینجا محل تخلیه هیجانات و احساسات دانشآموزان است. بچهها ماسهها را در دست میگیرند و به آن شکل میدهند. اشیایی که دوست دارند را با آن میسازند. ساختن چیزها و خرابکردن و دوباره ساختنشان به آنها اعتمادبهنفس میدهد. آنها روی ماسهها نقاشی میکشند و معلمان کلاس اول حروف الفبا را روی ماسهها آموزش میدهند. این زمین محل بروز احساسات غم و شادی و رهاشدگی دانشآموزان از قید کلاس است و من از بابت اینکه توانستم کاری برای بچههای این روستای کوچک انجام دهم بسیار خرسندم.
خانم حسینی، کارشناس آموزش ابتدایی در اين باره میگوید: تنوعبخشی به محيطهای يادگيری در فرايند تعلیموتربیت رسمی عمومی یکی از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین است. این اقدام مدیر آموزگار مدرسه شهدای ابوالخیر در همین راستاست و نتیجه آن پرورش ساحتهای زیستی بدنی و هنری و زیباشناختی در دانشآموزان است. زمین ماسهای خلاقیت، سلامتی، تعامل و ارتباطات اجتماعی، تخلیه هیجانات و کاهش پرخاشگری و قدرت یادگیری را افزایش میدهد. از اینکه چنین مدیران پرتلاش و خلاقی در مدارس داریم به خود میبالیم.