به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این برنامه که شامگاه سه شنبه برگزار شد، مجتبی فیلی منتقد ادبی در ابتدای این نشست با بیان اینکه امسال سه کتاب در حوزه ادبیات داستانی شامل یک مجموعه داستان و دو رمان در شیرازه رونمایی شده است، گفت: در این سه کتاب و به ویژه دو رمانی که منتشر و رونمایی شد، دو شیراز متفاوت برساخته دو نویسنده هم نسل دیدیم و خوانیدم.
وی افزود: کمتر شهری به اندازه شیراز یافت می شود که بستر روایتهای داستانی باشد.
فیلی از شیراز در آثار صادق هدایت، سیمین دانشور، صادق چوبک، شهریار مندنی پور، محمد کشاورز، صمد طاهری و … نام برد که هر یک شیراز ویژه ای را روایت می کنند.
وی با تاکید بر اینکه نزد نسل چهارم داستان نویسان نیز شیراز جایگاه خاصی دارد، افزود: برای نمونه در کتاب «شیراز سی و یک داستان» که به اهتمام محمد کشاورز گردآوری و اکنون به چاپ چهارم رسیده است، روایت های متفاوتی از این شهر می خوانیم.
فیلی با این حال تصریح کرد: به نادرست برخی می گویند مکتب داستان نویسی شیراز درحالیکه سنت داستان نویسی شیراز است که ادامه یافته و دنبال می شود.
این منتقد ادبی با بیان اینکه شیراز همواره بستر فرهنگی تولید ادبی بوده است، خاطرنشان کرد: همواره شیراز در داستان نویسی در قله بوده و یشتاز بوده است.
در ادامه محمد کشاورز داستاننویس نیز جشن تولد کتاب ابجد خون را تبریک گفت و آثار فرهاد رفیعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در نسل جدید داستان نویسی قرار داریم.
وی داستان نویسی معاصر ایران را به دو دهه چهل و اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد تقسیم کرد و درخشان نامید.
رگه های قوی داستان نویسی رفیعی
کشاورز داستان نویسی نزد نسل جوان مورد پسند دانست و افزود: از زمانی که مجموعه «شب مارهای آبی» از فرهاد رفیعی را خواندم احساس کردم در داستانهایش رگه های قوی می بینم زیرا جوهره داستان نویسی را داشت و با استفاده از کلمه و جمله زبان داستان را خلق کرد.
به گفته این داستاننویس، فرهاد رفیعی در اولین داستان به نقطه خوبی رسیده بود.
وی ادامه داد: وقتی کتاب یاد شده مننتشر شد، بازتاب خوبی در میان منتقدان داشت و مجموعه دوم با نام «زمستان شغال» نیز گام موفقی بود.
ابوتراب خسروی، داستان نویس نیز در این نشست گفت: نسخه پیش نویس این رمان را خواندم که همان پیشنویس هم من را به شوق آورد.
ابجد خون خبر از ظهور نویسنده ای درجه یک داد
مولف کتاب «اسفار کاتبان» با بیان اینکه مجموعههای پیشین فرهاد رفیعی نوید یک نویسنده خوب را می داد عنوان کرد: این رمان به اعتقاد من فوق العاده است، زیرا به لحاظ مضمون و رویکرد مستقل است و نگاه خاص خود را دارد و خبر از ظهور یک نویسنده درجه یک در ادبیات ما می دهد.
وی با بیان اینکه شیراز همواره بستر فرهنگی بوده و نویسندههای فوق العاده دارد، افزود: سالی نیست که نویسنده درخشانی به ادبیات ایران تحویل ندهد و اکنون فرهاد رفیعی نیز از این دست نویسندگان درخشان است.
در ادامه فرهاد رفیعی بخشهای از رمان ابجد خون را خواند و سپس حسین اسدی جوزانی نیز در این برنامه، گفت: کتاب ۲۷ فصل دارد که هر فصل نامی مجزا دارد که وقایع نیز با نام های فصل رابطه پنهانی دارد.
به گفته این منتقد ادبی، فضای داستان بین تخیل و واقعیت قرار دارد و با وجود نثر پیراسته، نویسنده نوع واژگانی که به کار برده با فضای داستان همخوان است.
اسدی جوزانی تداخل روایت های خیال و واقعیت را دیگر ویژگی این کتاب دانست.
در بخشی از معرفی کتاب می خوانیم: «ابجد خون یک سرسره ی هولناک است تا جنون زمان آدم یک قدمی انفجار آدم ستوه آمده از تحقیر زمانی که آدمش را با سلاح جادو و جنون به کارزار جهان امروز می فرستد تا راه خود را باز کند و سهمش را بگیرد: “ابجد خون بعد از دو مجموعه داستان شب مارهای آبی و زمستان شغال، اولین زمان فرهاد رفیعی است. او در این زمان بلند مجال داشته تا با گسترش تجربه گریه های فرمی و زبانی سین جهانی خلق کند برساخته از اوهام و تردیدها جهانی با تمام مختصات شرایط زیستی امروز، اما پر از طلسم و باطل السحر پر از نداها و عربده هایی که از دل آسمان بر فراز شهر می پیچند و مارهایی که درون دیوار خانه ها می لولند جهانی که داش آکل را از دل تاریخ و افسانه به رجعت وا می دارد و در فضای شهری معاصر رها می کند. نویسنده با این جهان و آدمهای موهوم به مصاف دنیای واقعی امروز رفته و بی امان به قواعد و مناسباتش تاخته است».
به گزارش ایبنا؛ کتاب ابجد خون توسط انتشارات نیماژ در ۳۴۸ صفحه به بهای ۳۶۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۳ به بازار نشر آمد.
∎