به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امروزه برپایی عدالت آموزشی در کشور یکی از اهداف بسیار مهم سازمانها و نهادهای آموزشی محسوب میشود، عدالتی که براساس آن دانشآموزان و دانشجویان مناطق کمتر برخوردار بتوانند بدون صرف هزینههای گزاف و به سهولت به یادگیری دروس تحصیلی خود بپردازند.
شرکت دانشبنیان فرادرس (کلان سهند دانش) (faradars.org/about-us) در سال 1387 با ارائه آموزشهای مرتبط با هوش مصنوعی و برنامهنویسی راهاندازی شد. این شرکت با هدف ایجاد دسترسی آسان، همیشگی و همگانی به دانش آکادمیک و تخصصی توانست پلتفرمی با عنوان پلتفرم فرادرس را به عنوان بزرگترین پلتفرم آموزش آنلاین کشور راهاندازی کند. این شرکت دانشبنیان با همکاری بیش از 100 نفر از سرمایههای انسانی و بیش از دو هزار و 500 نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی خود، با هدف برقراری عدالت آموزشی، 30 هزار ساعت آموزش ویدیوئی در موضوعات مختلف علمی و کاربردی مانند: آمار و داده کاوی، هوش مصنوعی، برنامهنویسی، هنر، علوم مهندسی و دروس دانشگاهی منتشر کرده است.
فاطمه رضازاده؛ مدیر نشر پلتفرم فرادرس درباره چگونگی فعالیت این پلتفرم عنوان کرد: فرادرس در زمینه آموزش آنلاین فعالیت میکند و تاکنون بیش از 10 هزار عنوان آموزش به بیش از سه میلیون دانشجو ارائه کرده است. این 10 هزار آموزش در 290 حوزه تخصصی و با حضور 2600 مدرس تولید شده است.
رضازاده با اعلام اینکه این پلتفرم از جهت حجم محتوا و تعداد دانشجو، بزرگترین پلتفرم آموزش آنلاین کشور است، در خصوص رشتههایی که در این بستر تدریس میشود، افزود: فرادرس در ابتدا با آموزشهای هوش مصنوعی و برنامهنویسی آغاز به کار کرد و در ادامه رشتههای فنی، مهندسی، علوم پایه و سایر رشتههایی چون شاخههای هنر و دروس مرتبط به آن اضافه شد. این آموزشها تنها به مقوله تئوریک و دانشگاهی دروس بسنده نکرده بلکه آموزشهای کاربردی و مرتبط با بازار کار را هم در دستور کار خود قرار داده است. در این پلتفرم، آموزشهایی در حوزه دانشهای عمومی تا حوزههای تخصصی و صنعتی وجود دارد که با مطالعه و یادگیری میتوان مستقیما وارد بازار کار شد.
مدیر نشر فرادرس از مزیتهای این پلتفرم در قیاس با نمونههای خارجی و بینالمللی آن گفت و افزود: پلتفرم فرادرس در دنیا تنها پلتفرمی است که در کنار آموزش، اسلایدها و دست نوشتههای مدرسان را در اختیار مخاطبان قرار میدهد تا دانشجویان و دانشآموزان بتوانند در موارد نیاز نکتهای به آن اضافه کنند. همچنین خروجی دروس و پروژههای آموزشهای عملی، برای درک و فهم بیشتر در اختیار مخاطبان قرار داده میشود تا آنها در حین یادگیری از آن استفاده و نتیجه را بهتر درک کنند.
رضازاده درباره برنامههای این شرکت دانش بنیان در جهت توسعه این پلتفرم خاطرنشان کرد: ما فرادرس را به این شکل طراحی کردهایم که مخاطب، یادگیرنده صرف نباشد و بتواند در این فرآیند تعامل داشته باشد به همین دلیل در کنار آموزشها، تمرینهای با پاسخ و آزمونهای چهار گزینهای که پاسخ تشریحی دارند را قرار دادهایم.
به گفته وی، در انتهای آموزشها گواهینامههایی را ایجاد کردهایم که مخاطب بتواند میزان تسلطش را بر دروس موردنظر خود بسنجد. برای بالاتر بردن کیفیت این پلتفرم، قسمت پرسش و پاسخی را ایجاد کردهایم که مخاطبان سوالاتشان را با یکدیگر مطرح کنند و با هدف برطرف کردن همه موارد مبهم آموزشی، مدرسان پیامهایشان را پاسخ دهند.
مدیر نشر پلتفرم فرادرس در ادامه تشریح برنامههای توسعهای پلتفرم فرادرس تصریح کرد: در کنار این محصول، پروژه میکروآموزشها را آغاز کردیم. این پروژه، آموزشهای کوتاهی از نقاط چالشی و سوالات پایهای هر رشتهای برای دانشجویان و دانشآموزان را در قالب 15 تا 20 دقیقه ارائه میکند. همچنین برنامهای پیشبینی شده تا کل آموزشهایمان برای افراد ناشنوا به صورت رایگان به زیرنویس مجهز شوند و در اختیارشان قرار گیرد. این آموزشها برای نابینایان هم قابل استفاده است که میتوانند با ابزارهای مربوطه، از این آموزشها استفاده کنند.
رضازاده درباره برنامههای پیشبینی شده در جهت معرفی این محصول به کشورهای خارجی گفت: آموزشهایی در حوزه هوش مصنوعی به تعداد محدود و بهصورت عملی و کد نویسی به زبان انگلیسی منتشر کردهایم. تلاش ما بر این است که آموزشها به زبان انگلیسی توسعه پیدا کند. به احتمال بسیار، فاز تولید آموزشهایی به صورت زبان انگلیسی و با زیرنویسهایی به زبانهای مختلف را به صورت انبوه آغاز میکنیم. مسلما ارائه این آموزشها بهصورت بینالمللی مخاطب بالایی خواهد داشت.
به گفته وی، بیش از نیمی از مخاطبان فرادرس با تلفنهای همراه خود از این پلتفرم استفاده میکنند به همین دلیل تیم سازنده این پلتفرم در تلاش است که این اپلیکیشن به طور مستمر بهروزرسانی شود، به شکلی که استفاده، تعامل و دریافت بازخوردها از این اپلیکیشن ساده و آسان باشد.
مدیر نشر فرادرس درباره ساخت و توسعه این پلتفرم و ایجاد اشتغالزایی در کشور عنوان کرد: فلسفه اولیه آموزشهای این پلتفرم، کاربردی آموختن دروس بود تا جای خالی آموزش کاربردی، پر شود. با تدریس هدفمند آموزشها این کار را انجام دادیم و به صورت غیرمستقیم موجب حضور افراد در بازار کار و اشتغالزایی جوانان شدیم.
رضازاده افزود: به موازات هر پروژه جدید، تیم سازنده این پلتفرم هم توسعه پیدا میکند. برای مثال برای پروژه آموزشهای کوتاه با 115 مدرس جدید در حال همکاری هستیم تا آموزشها به سرعت تولید شود. 20 نفر هم به نیروی داخلی شرکت اضافه شده است. توسعه پلتفرم فرادرس به صورت مستقیم بر اشتغالزایی تاثیر میگذارد و به صورت غیرمستقیم از طریق آموزش کاربردی دروس و نه صرفا آموزشی، بر بازار کار موثر است.
وی درباره چگونگی برپایی عدالت آموزشی برای مناطق کمتر برخوردار که از اهداف اصلی این پلتفرم است، بیان کرد: از 10 هزار عنوان آموزشی که در سایت وجود دارد، 4500 عنوانش رایگان است، یعنی صرفا آموزشهای غیررایگان تولید نمیکنیم. آموزشهای کوتاهی هم به صورت رایگان تولید میشوند. در کنار این 4500 آموزش رایگان، آموزشهای غیر رایگانی به صورت ماهانه و در قالب جشنوارههای یادگیری برگزار میکنیم. در این جشنوارهها آموزشها را با قیمت 65 هزار تومان، یعنی 30 درصد قیمت اصلی ارائه میدهیم. در این جشنوارهها، آموزشها با حداقل قیمت در اختیار دانشجویان و دانشآموزان قرار میگیرد و افراد کمتربرخوردارتر در شهرها و روستاها هم میتوانند از این امکان استفاده کنند.
مدیر نشر فرادرس درباره چگونگی معرفی این پلتفرم در ابعاد گستردهتر محیطی عنوان کرد: با رایزنیهایی که صورت گرفته قرار است بهزودی این پلتفرم بر روی خطهای دانشگاهی مترو، مانند خط صنعتی شریف، دانشگاه تهران، علم و صنعت و ... معرفی شود تا با دانشجویانی که از اقصینقاط کشور در این دانشگاهها حضور دارند معرفی شود و دایره مخاطبین، گستردهتر شود.
مدیر نشر پلتفرم فرادرس درباره حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت ساخت و توسعه این پلتفرم نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه نقاط ابهام در آموزش دروس برای دانشجویان زیاد بود و نمیتوانستند با مدرس ارتباط برقرار کنند، یکی از اهداف فرادرس افزایش بخش تعاملات و سنجش آموختههای مخاطبان خود بود. با حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی، توانستیم از جهت فنی، تغییرات عمدهای مانند افزودن بخش پرسش و پاسخ و آزمون و تمرین بر سایت اعمال کنیم. همچنین ارسال نظرات مخاطبان به صورت پیامک، ارتباط دانشجویان با اساتید و ایجاد تغییرات مختلفی بر این اپلیکیشن از جهت رشد و گستره مخاطب روی تلفنهای همراه با حمایتهای صندوق نوآوری ایجاد شد.
وی در پایان با بیان اینکه از آنجا که هزینههای فنی و برنامهنویسی هزینه بالاتری نسبت به کارهای اجرایی دارد حمایتهای صندوق نوآوری باعث شد که کیفیت اپلیکیشن، وبسایت و آموزشها را از جهت تعامل افزایش دهیم، گفت: اگر حمایتهای صندوق نوآوری نبود رسیدن به این اهداف در مدت زمان بسیار طولانیتری امکانپذیر بود.
انتهای پیام/