شناسهٔ خبر: 69838947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع):

رشد علمی در گروی محیط تربیتی خوب است

اگر محیط خوب تربیتی در دانشگاه یا هر محیط آموزشی فراهم شود دانشجویان از لحاظ علمی هم رشد می‌کنند، یعنی اگر محیط خوب تربیتی ایجاد شود شاخص‌های علمی نیز رشد خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ماموریت اساسی دانشگاه امام رضا(ع)، تولید علم نافع و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص با قید نظام اسلامی است.

مرتضی رجوعی افزود: دانشگاه امام رضا(ع) در حوزه عملیات مرتبط با این ماموریت‌ها طی ۱۰ سال گذشته ۲ کار کلیدی انجام داده است. وقتی گفته می‌شود تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص و دارای رابطه عاطفی و فکری با اسلام اولین چیزی که برای ما مهم بوده موضوع پذیرش تک جنسیتی است یعنی دانشجویان بتوانند در ۲ پردیس مستقل خواهران و برادران تحصیل کنند که تعریف ما از دانشگاه اسلامی و سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست. در سند اسلامی دانشگاه‌ها تاکید بر محیط امن و آرام هم برای بانوان و هم برای آقایان است بنابراین ۱۰ سال پیش پذیرش تک جنسیتی و نه تفکیک جنسیتی مطرح شد، یعنی دانشجو از همان زمانی که انتخاب رشته می‌کند کدرشته‌ای را انتخاب خواهد کرد که می‌داند مختص خواهران و یا مختص برادران است و می‌داند که وارد یک دانشگاه تک جنسیتی می‌شود بنابراین کسانی پذیرش شده‌اند که به انتخاب خودشان این مدل را برگزیدند و شبهات بعدی که چرا ما تک جنسیتی هستیم در ذهن آنان ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: دومین برنامه عملیاتی در دانشگاه امام رضا(ع) نیز این است که از ۳ سال پیش، گزینش دانشجو را آغاز کردیم که برنامه به‌گزینی نام دارد و در این مورد در کشور هیچ نمونه مشابه‌ای نداریم و کاملا از این لحاظ بی‌نظیر هستیم یعنی هیچ دانشگاه شهریه‌پرداز در جمهوری اسلامی نداریم که دانشجو گزینش شود تا وارد دانشگاه شود، چرا؟ چون شهریه‌پردازی در نگاه اول با گزینش تعارض دارد.

رجوعی خاطرنشان کرد: دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دیگر دانشگاه‌های غیر دولتی همگی رایگان هستند یعنی فرد حاضر است گزینش شود و در دانشگاه تحصیل کند. این دو دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های غیردولتی مانند دانشگاه امام رضا(ع) ماهیت غیردولتی دارند اما شهریه‌پرداز نیستند یعنی از منابع دیگر شهریه آنها تامین می‌شود اما در دانشگاه امام رضا(ع) هم غیردولتی هستیم و هم از دانشجو شهریه دریافت می‌کنیم. از ۳ سال پیش دانشجو می‌داند در فرآیند پذیرش، گزینش و مصاحبه دارد تا بتواند وارد دانشگاه شود و علت آن ارتقا کیفیت سیستمی است. یعنی هم ورودی خوب داریم و هم در بخش پردازش کیفیت علمی و هم کیفیت فرهنگی خوب عمل می‌کنیم و خروجی خوب نیز خواهیم داشت، یعنی کادری خوب برای نظام جمهوری اسلامی تربیت کنیم. این دو برنامه‌ای بوده که در راستای ماموریت‌ها اجرا کردیم و آن را توسعه می‌دهیم. در حال حاضر در دانشگاه امام رضا(ع) ۵۰ درصد دانشجویان رشته کارشناسی گزینش شده‌اند و ۵۰ درصد باقیمانده در سال‌های آینده به مرور اضافه می‌شوند و حتی شاید در سال‌های آینده پذیرش در رشته‌های کارشناسی ارشد نیز به همین روش باشد.

نرخ اشتغال ۷۶ درصدی دانش‌آموختگان دانشگاه امام رضا(ع)

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: دانشگاه هیچ تعهدی در قبال اشتغال دانش‌آموختگان خود ندارد، ما تعهد نمی‌کنیم زیرا آستان قدس، خود، آزمون استخدامی برگزار می‌کند و همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها قادر هستند در این آزمون شرکت کنند. این آزمون توسط دانشگاه امام رضا(ع) برگزار می‌شود و معمولا بیشتر دانش‌آموختگان دانشگاه امام رضا(ع) و دانشگاه رضوی بر اساس امتیازبندی‌ها پذیرفته خواهند شد که به دلیل آشنایی آنان به سیستم آستان قدس و سیاست‌های کلان آستان قدس است که یکی از مفاد آزمون نیز محسوب می‌شود و از دیگر موارد این آزمون، مهارت در رشته تحصیلی فرد، مهارت‌های عمومی و تخصصی است.

وی افزود: در مجموع دانشگاه هیچ تعهد استخدامی ندارد اما فارغ‌التحصیلان ۲ دانشگاه امام رضا(ع) و رضوی دارای اولویت استخدامی در شرایط مشابه هستند که البته این مورد، ابلاغیه تولیت محترم است یعنی اگر فردی از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارد و در مصاحبه شغلی نیز سطح بالایی کسب کند در بین دیگر دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، قطعا دانش‌آموختگان دانشگاه امام رضا(ع) انتخاب خواهند شد اما تعهدی در این زمینه نیست یعنی مثل دانشگاه فرهنگیان نیستیم که به فرد گفته شود حقوق می‌دهیم و تعهد محضری هم بدهد که ۲ برابر زمان مدت تحصیل خود برای وزارت آموزش و پرورش کار کند، دانشگاه امام رضا(ع) هیچکدام از این موارد را ندارد بلکه مثل دانشگاه امام صادق وقتی دانشجو از لحاظ علمی توانا و ماهر باشد و به‌صورت عملی آموزش فرا گرفته است وارد بازار کار خواهد شد.

رجوعی بیان کرد: نرخ اشتغال ما در آخرین آمارهای وزارت علوم ۷۶ درصد بود؛ این آمار هر 2 تا 3 سال یک بار توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی وزات علوم انجام می‌شود و آخرین مورد آن مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده است. در این مدل آماری، به صورت رندم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی انتخاب و با آنها تماس می‌گیرند که کجا شاغل هستند و یا در روش دیگری بر اساس پایگاه داده‌ای که دارند یعنی با فارغ‌التحصیلان چند دانشگاه تماس می‌گیرند و بر اساس تکنیک‌های آماری خودشان آمار اشتغال را ارائه می‌دهند. رقم دانشگاه امام رضا(ع) در این مورد ۷۶ درصد گزارش شده است که این رقم عدد بالایی نسبت به میانگین بیکاری دانشگاهیان در سطح کشور است مثلا زمانی که گفته می‌شود بیکاری ۵۰ درصد است میانگین اشتغال دانشگاه امام رضا(ع) ۷۶ درصد و میزان بیکاری آن ۲۴ درصد است.

رشد علمی در گروی محیط تربیتی خوب است

معیار گزینش، حال افراد

وی معیار گزینش را حال افراد ذکر کرد و توضیح داد: یعنی در آن زمان فرد مورد تایید بوده است، اما به دلیل اینکه افراد طی این مدت که در حال تحصیل هستند امکان تغییر حال آنان وجود دارد که با تاثیر از محیط (محیط دانشگاه، محیط خانواده و...) تغییر دیدگاه خواهند داد؛ بنابراین ممکن است در این دوره چهار ساله تحت تاثیر قرار بگیرند و ذهنیت‌ها و مهارت‌های متفاوت پیدا کنند بنابراین سیستم‌های کنترلی برای جذب استخدام را باید بر خروجی‌ها بگذاریم نه ورودی‌ها چون در بحث کنترل سیستم، شاخص‌هایی برای ورودی داریم، یکسری شاخص برای پردازش و همچنین شاخص‌هایی برای خروجی داریم به عقیده من با 5 درصد خطا، ۹۵ درصد ورودی‌های ما خوب، در بخش پردازش ۷۰ درصد (آموزش، پژوهش وفرهنگی) خوب و خروجی قطعا این عدد به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد که بازهم عدد بالایی است یعنی اگر دانشگاهی در سراسر دنیا بتواند این سه مرحله را بالای ۵۰ نگه دارد دانشگاه رتبه یک دنیا خواهد بود.

رجوعی گفت: آنچه به‌عنوان تربیت گفته می‌شود به شاخص‌های معرفتی فرد بر می‌گردد، اما در شاخص علمی بر اساس نظر شخصی اگر شما یک محیط خوب تربیتی در دانشگاه یا هر محیط آموزشی فراهم کنید دانشجویان از لحاظ علمی هم رشد می‌کنند و به این مورد اعتقاد راسخ دارم یعنی اگر محیط خوب تربیتی ایجاد شود شاخص‌های علمی نیز رشد خواهد کرد. در مصاحبه‌ها شاخص‌های علمی را بررسی نمی‌کنیم برای ارزیابی این مورد شرکت‌کننده برای رشته‌های با آزمون کنکور شرکت کرده است و معدل کتبی دیپلم او برای رشته‌های بدون آزمون ملاک خواهد بود و این ملاک علمی قابل دستکاری نیست اما در مصاحبه‌های دانشگاه امام رضا(ع) مصاحبه فرهنگی تربیتی داریم ما کسی را جذب خواهیم کرد که بالاترین نمره فرهنگی را کسب کند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: در دانشگاه نیز در حوزه فرایند بر اساس آمار وزارت علوم که مربوط به سال گذشته است دانشگاه امام رضا(ع) با اختلاف بسیار زیادی از لحاظ تعداد برنامه‌های فرهنگی، تعداد انجمن‌ها، تعداد کانون‌ها و تعداد تشکل‌های دانشجویی رتبه یک در بین دانشگاه‌های غیر دولتی کشور را دارد؛ یعنی نمودار میله‌ای دانشگاه امام رضا(ع) نزدیک ۱۰۰ و دانشگاه بعدی که دانشگاه امام صادق در تهران است، افت شدید دارد و بعد از آن دیگر دانشگاه‌ها تابعی از آن می‌شوند. ضریب خطا همه جا وجود دارد اما تلاش ما این است که ضریب خطا را همه جا کم کنیم. 

وی اظهار کرد: ماموریت ما ماموریتی است که مخاطب دارد، امسال پذیرش دانشجویان با رویکرد فرهنگی تربیتی و تک جنسیتی و گزینش، ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. هرچند که این تلاش‌های ما با ایده‌ال فاصله دارد اما بازخورد این است که مخاطب بالقوه یعنی داوطلب کنکور سراسری، دانشگاه امام رضا(ع) را در اولویت انتخاب خود قرار داده است. به‌عنوان مثال در رشته روانشناسی معدل کتبی زیر ۱۸ و نیم  در رشته علوم تربیتی زیر ۱۷ و ۱۷ ونیم نداریم در رشته حقوق که با آزمون پذیرش انجام می‌شود نیز همینطور است، در رشته مهندسی پزشکی، رشته مشاوره و حتی رشته حسابداری و در رشته مدیریت نیز بر همین روند است یعنی اگر میانگین کتبی ورودی‌های دانشگاه امام رضا(ع) را با میانگین کتبی سایر دانشگاه‌ها مقایسه کنید هم به لحاظ علمی دانشجویان بهتری استقبال کردند و هم به لحاظ خانواده‌هایی که این مدل دانشگاه و سیستم را می‌پسندند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر قرار بود رویکرد اعتقادی نسبت به این ماموریت‌ها نداشته باشیم و رویکرد بازاریابی داشته باشیم باز هم باید همین مدل را انتخاب می‌کردیم چون این مدل توسط خانواده‌ها استقبال می‌شود و در حال حاضر هر دو هست و می‌گوییم هم بازارگرا و هم ماموریت‌گرا هستیم.

انتهای پیام