ایستگاه قطار سریع السیر مدینه یکی از سازه های خاص و منحصر به فرد است که در حج امسال میزبان تمام زائران ایرانی بود تا با نهایت سرعت و امنیت، مسافت ۴۵۰ کیلومتری میان مکه و مدینه را طی کنند.
ایستگاه قطار سریع السیر مدینه یکی از سازه های خاص و منحصر به فرد است که در حج امسال میزبان تمام زائران ایرانی بود تا با نهایت سرعت و امنیت، مسافت ۴۵۰ کیلومتری میان مکه و مدینه را طی کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پرونده حج ۱۴۰۴ با آغاز ثبت نام زائران از اواسط آذرماه، آنچنان که سازمان حج و زیارت خبر داده است، به زودی باز خواهد شد. درحال حاضر نیز عمره با اعزام بیش از ۴۵ هزار نفر در جریان است. حج و عمره از جمله سفرهای سخت زیارتی به شمار می آید که انجام اعمال آن به توانایی جسمی بیشتری نیاز دارد. در سال های اخیر با اضافه شدن ربات ها، ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی و تجهیزات حمل و نقل سریع به خدمات حج و عمره، سعی شده است از دشواری های این سفر کمی کاسته شود.
در همین راستا، ایران در حج ۱۴۰۳، تصمیم گرفت برای انتقال تمام زائران از قطار سریع السیر استفاده کند که فاصله ۸ ساعته بین مدینه و مکه را تا کمتر از ۳ ساعت کوتاه می کند. این اقدام در حالی از سوی متولیان حج ایران انجام شد که تاکنون هیچ یک از کشورهای حاضر در موسم حج به صورت کاروانی به آن مبادرت نکرده بودند.
بر همین اساس پس از آغاز اعزام های حج ۱۴۰۳، زائران ایرانی پس از ۵ روز اقامت در مدینه، به وسیله قطار سریع السیر رهسپار مکه شدند. حرکت با قطار با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نه تنها موجب کاهش مدت زمان سفر از ۸ ساعت به حدود ۳ ساعت شد، بلکه باعث ارتقاء امنیت زائران و سلامت آنها شده بود. در گذشته این مسیر با اتوبوس طی می شد که به دلیل کهولت سنی زائران، تحمل این مسیر ۸ تا ۹ ساعته، که توقف های اندکی هم داشت، طاقت فرسا بود.
براساس بیانیه خطوط ریلی عربستان، در حج ۱۴۰۳ تعداد ۳۵ قطار برقی با ۱۳ واگن و ۴۱۷ مسافر برای هر قطار، خدمات دهی به زائران خانه خدا را انجام دادند و انجام بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار سفر از ابتدای ماه ذی القعده تا ۱۹ ذیحجه تدارک دیده شده بود.
چهار ایستگاه در طول مسیر ـ که به عنوان دروازه های ورود به هر شهر در نظر گرفته شده اند ـ از سنت های معماری باستانی منطقه الهام گرفته شده اند و در عین حال یک ستون زیرساختی جدید برای حمل ونقل پایدار در عربستان سعودی ایجاد می کنند.
ایستگاه ها با استفاده از رویکرد مدولار (پیش ساخته)، با عناصر طراحی که در تمام ایستگاه های مسیر مشترک است، ساخته شده اند. ستون ها و طاق های فولادی درختان سازه ای مستقل را تشکیل می دهند که روی شبکه ای مربعی تکرار می شوند و با الهام از ستون هایی که در بسیاری از ساختمان های سنتی منطقه یافت می شوند، سقف طاق دار انعطاف پذیری را تشکیل می دهند. طاق های هر ایستگاه رنگ متفاوتی دارند و به هویت شهرهای مختلف پاسخ می دهند. طراحی ایستگاه قطار مدینه شهروندان و حجاج تهرانی را تا حدودی به یاد طراحی تئاتر شهر می اندازد.
این ایستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که به حدود ۲۰ هزار مسافر در ساعت اوج فعالیت خود خدمات رسانی کنند. بنابراین، چیدمان فضاها از جهت سفر پیروی می کند و به مسافران کمک می کند تا به طور شهودی در ایستگاه ها حرکت کنند، با تغییرات سطحی اندک و فضاهای داخلی از گرمای کویر خلاص شوند. سقف و دیوارهای طاقدار دارای منافذ کوچکی هستند که پرتوهای نور روز را به سطح میدان می کشانند و تابش شدید نور خورشید را به دقت کنترل می کنند و محیطی آرام، جوی روشن ایجاد می کنند.
لوسترهای کروی که بین طاق ها آویزان شده اند، نورپردازی متمرکزی را ایجاد می کنند، میان مقیاس سقف و سطح محل قرار می گیرند و ریتم سازه را برجسته می کنند.
هر قطار دارای ۴۱۷ صندلی (۱۱۳ صندلی در کلاس بیزینس) و (۳۰۴ صندلی کلاس اقتصادی) و همچنین یک فضای ناهارخوری مناسب در واگن پنجم است. بر اساس آخرین جدول به روز رسانی شده این خطوط ریلی، تعداد ۲۳ قطار از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۱ کار جابجایی مسافران را انجام می دهند. بسته به ساعت و کلاس بلیت، قیمت بخش اکونومی ۱۳۴ دلار و بیزینس ۲۶۰ و ۳۲۴ دلار است که ظرفیت جابه جایی این خط را به ۶۰ میلیون مسافر در سال افزایش می دهد. صفحه نمایش نصب شده در هر واگن علاوه بر اینکه موقعیت مکانی و دما را نشان می دهد، سرعت لحظه ای قطار را هم بیان می کند.
دروازه های سوار شدن ۱۰ دقیقه قبل از حرکت بسته می شوند و ضرورت دارد مسافران حداقل ۲۰ دقیقه قبل از حرکت قطار خود به ایستگاه برسند، زیرا بررسی مسیر ورود به ایستگاه زمان می برد. نکته اساسی این است که اگر برای عمره از مدینه به مکه سفر انجام می شود، حتما احرام بسته شود و قبل از سوار شدن به قطار یا در قطار نیت شود، زیرا قطار در میقات توقف نمی کند.
ریل حرمین حتی در کلاس اقتصادی تمیز، مرتب و راحت است. آلودگی صوتی از تجهیزات و حرکت قطار به گوش نمی رسد، صندلی ها دارای تکیه گاه بازو هستند. از نظر عرض، صندلی ها از نظر اندازه شبیه به صندلی های هواپیمایی است. برخلاف تاکسی، شما می توانید در اطراف حرکت کنید. یک کافه هم در قطار وجود دارد تا مسافران بتوانند قهوه یا میان وعده بخورند. یکی از نکات منفی این است که صندلی ها خم نمی شوند و تخت خوابی نیستند.
این خط پرسرعت در تابستان سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد و در زمان همه گیری کرونا حدود یک سال خدمات رسانی آن متوقف شده بود.