شناسهٔ خبر: 69694412 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

تحقق «یکی برای همه» در نمایشگاه صنایع‌دستی  

طیف‌های مختلفی می‌توانند از فرصت حضور در نمایشگاه صنایع دستی برخوردار شوند لذا می‌توان به زبان ساده‌تر و عامیانه فرصتی دانست که چند جانبه است و شعار «یکی برای همه» را در بردارد.

صاحب‌خبر -

فاطمه رهبر، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: صنایع‌دستی را اگر بازار و اقتصادی هویت بنیان بدانیم، در واقع نمایشگاه می‌تواند برون‌داد و ویترینی برای معرفی آن به جامعه بسیار گسترده‌ای در نظر گرفته شود. 

با این استنباط که نمایشگاه‌ها در هر صورت، تاثیرات اقتصادی و بعضا فرهنگی و اجتماعی مثبتی دارند می‌فهمیم که نمایشگاه‌ها در واقع، زمینه‌ساز ایجاد فرصت برای کسب و کارها به شمار می‌روند و می‌توانند در ابعاد مختلف کارآمد باشند.

در وهله اول، برگزاری نمایشگاه‌ها به کسب‌وکارها فرصت می‌دهد تا مخاطبان و علاقه‌مندان حوزه‌های تخصصی خود را پیدا کنند و شرکت‌کنندگان بتوانند از این فرصت استفاده کرده و با جوامع تخصصی مخاطبان خود ارتباط بیشتری داشته باشند و حتی در مسیر توسعه فعالیت‌های خود سرمایه گذار و مشتری جذب کنند.

از سوی دیگر یکی از فرصت‌های خوب برگزاری رویدادها، نشست‌ها و دورهمی‌های تخصص محور ارتقا و افزایش زمینه‌های علمی و تخصصی مرتبط با موضوع نمایشگاه و جامعه تخصصی مرتبط است.

نمایشگاه‌ها امروزه به یکی از جاذبه‌های درون شهری برای مردم نیز تبدیل شده‌اند به خصوص نمایشگاه‌هایی که به صورت ملی برگزار می‌شوند و میزبان اقوام و گروه‌های مختلف هستند.

بسیاری از افراد برای وقت‌گذرانی و تفریح به نمایشگاه‌های مختلف می‌روند که این جامعه می‌تواند دانشجویان و محصلان یا مردم علاقه‌مند به کسب تجربه‌های جدید را شامل می‌شود.

یکی از نمایشگاه‌هایی که به واسطه تنوع و جذابیت برنامه‌ها طرفداران زیادی دارد، نمایشگاه صنایع‌دستی است که به صورت تخصصی برگزار می‌شود و هنرمندان از سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند.

 نه تنها هنرمندانی که شرکت کننده هستند و غرفه دریافت کرده‌اند بلکه هنرمندانی که علاقه‌مند به افزایش تجربه، ارتباطات بیشتر و توسعه کسب و کارهای خود هستند نیز در این نمایشگاه‌ها حضور میابند و ذینفع محسوب می‌شوند.

جامعه گسترده صنعت گردشگری و هتلداری و همین‌طور فعالان عرصه میراث‌فرهنگی، معماران و مرمتگران نیز به واسطه ارتباط‌هایی که مشاغل این حوزه می‌توانند باهم داشته باشند حضور پیدا می‌کنند.

یکی از ظرفیت‌هایی که نمایشگاه‌ها خصوصا صنایع‌دستی می‌تواند داشته باشد به زنجیره ارزش ارتباط دارد علاوه بر جامعه وابسته به فرهنگ، هنر و اقتصاد جامعه گسترده فعالان اجتماعی، سیاستمداران، دوستداران محیط زیست و حتی صنایع نیز در زنجیره صنایع دستی قرار دارند و می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و به شکل‌گیری روابط و تقویت برنامه‌ها و هدفگذاری‌های خود بپردازند.

حضور افراد و سازمان‌هایی که با نفت و پتروشیمی سر و کار دارند و در زنجیره تولید نخ و مواد اولیه فعالند، افرادی که با مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی و جرایم سر و کار دارند و در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها و اشتغالزا برای افراد بدسرپرست و ... فعالیت دارند، افرادی که با مسائل محیط زیست و پایداری سر و کار دارند و ... همگی می‌توانند از فرصت حضور در نمایشگاه صنایع دستی برخوردار شوند لذا می‌توان به زبان ساده‌تر و عامیانه فرصتی دانست که چند جانبه است و شعار «یکی برای همه را در بردارد.

تردد مسئولان و مدیران، سیاستگذاران و قانونگذاران، مهمانان خارجی و سفرا، شرکت‌های متعدد و ارگان‌های اقتصادی نیز جزو بخش‌هایی از نمایشگاه است که هنرمندان این فرصت‌ها را غنیمت می‌شمارند تا از این فرصت‌ها در جهت توسعه بخش‌های مختلف فعالیت خود استفاده کنند و حتی بتوانند در خصوص مسائل و مشکلات حوزه‌های کاری خود چاره اندیشی کنند.

یکی دیگر از جوامعی که می‌تواند از این فرصت به خوبی برخوردار شود برگزارکنندگان تورها هستند که می‌توانند تورهای خوب درونشهری و نمایشگاهی را به چرخه فعالیت خود در این ایام اضافه کنند.

ارتباط بین دانشگاه و صنعت هم جزو آن دسته از نیازهای کشورماست که نمایشگاه‌ها بهترین فرصت در این زمینه محسوب می‌شوند و می‌تواند بدون واسطه جامعه دانشگاهی، علمی و دانشجویی را به صنعت متصل کند و علاوه بر آگاهی، حق انتخاب برای فعالیت در این عرصه‌ها را نیز فراهم کند. لذا نمایشگاه می‌تواند فرصت بسیار غنی و ارزشمندی برای فعالان عرصه‌های مختلف باشد که هر فردی به سهم و همسو با فعالیت خود از آن برخوردار شود.

انتهای پیام/