دستیابی به نتایج مثبت در تبلیغات نیازمند دانش و برنامهریزی دقیق است. بسیاری از صاحبان کسبوکار به دنبال روشهای ارزان و پربازده برای تبلیغ هستند، اما پیش از هر اقدام تبلیغاتی، باید اصول اولیهای را در نظر بگیرند؛ از شناخت مخاطب هدف گرفته تا انتخاب پیام و استراتژی مناسب. در این محتوا ۵ روش تبلیغاتی ارزان را مفصل شرح خواهیم داد که عبارت است از:
- ثبت لوکیشن در نقشههای آنلاین
- استفاده از شبکههای اجتماعی
- استفاده از تبلیغات چاپی
- استفاده از تبلیغات پیامکی
- بازاریابی با موبایل
۵ روش تبلیغات ارزان برای کسب و کارهای مختلف
حالا این سوال برایتان ایجاد میشود که از میان انواع مختلف تبلیغات، کدام راهها ارزان و به صرفه هستند؟ در ابتدای مطلب به راههای ارز تبلیغات اشاره کردیم؛ اما در ادامه قصد داریم تا این راهها را بیشتر و بیشتر باز کنیم تا اطلاعات دقیقتری کسب کنید.
با گوگل مپ فروش حضوری را چند برابر کنید
برخی از کسبوکارهای سنتی از اهمیت نقشههای آنلاین همچون گوگل مپ، نشان و بلد غافل شدهاند. برخی دیگر تصور میکنند که نقشههای آنلاین تنها برای مسیریابی طراحی شدهاند؛ اما باید بدانید که همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، بسیاری از رقبای شما از طریق نقشههای آنلاین درآمد خود را افزایش میدهند!
گوگل مپ به عنوان یک برنامه مسیریابی فرصت ویژهای را برای صاحبین کسبوکار فراهم کرده است تا به شکل دقیقتر و بهتری به خریداران بالقوه خود دسترسی داشته باشند. با ثبت مکان در گوگل مپ میتوان مزایای زیادی به دست آورد مانند:
- پیشنهاد کسبوکار به افرادی که در نزدیکی محل کار شما حضور دارند
- افزایش رتبه سایت و کسبوکار شما در گوگل
- گرفتن رتبه و پروموت شدن در یک حوزه خاص؛ به عنوان مثال هنگامی که کاربر در گوگل مپ یا گوگل، کبابی ولیعصر را جستوجو کند، نام کسبوکار شما به نمایش درخواهد آمد
- حضور و دیده شدن در گوگل مپ رایگان است
- مشتریان قدیمی و جدید شما میتوانند نظرات مثبتی را برای کسبوکارتان ثبت کنند که این موضوع باعث میشود تا اعتبار کسبوکار شما در نزد مخاطبین افزایش پیدا کند
حضور کسبوکار شما در گوگل به قدری حائز اهمیت است که روزانه شاید بتوانیم بگوییم بالغ بر ۱۰۰ کسبوکار خُرد و کلان، مکان خود را میکنند. بنابراین این روش تبلیغاتی ارزان را بیشتر از سایر روشها جدی بگیرید تا شاهد نتایج مالی خوبی باشید.
شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید
این روزها هر کسبوکاری چه بزرگ چه کوچک از شبکههای اجتماعی برای پروموت محصول و خدمات خود استفاده میکند. به همین جهت از شما میخواهیم که به شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، ایکس، تلگرام و... به چشم تبلیغات و بازاریابی بلندمدت نگاه کنید. شاید با خودتان بگویید هزینههای دیجیتال مارکتینگ و استخدام متخصصینی در این زمینه زیاد به نظر میرسد؛ اما باید بگوییم که به این هزینهها به چشم بلند مدت نگاه کنید.
هنگامیکه بتوانید مسیر مناسب محتوایی و بازاریابی را برای کسبوکار خود در شبکههای اجتماعی ترسیم کنید، در بلند مدت شاهد رشد سریعی خواهید بود. مزیت شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام این است که شما میتوانید متناسب با مخاطب هدف خودتان بازاریابی و تبلیغات انجام دهید و دقیقا انتظار خرید محصولات و خدمات را از قشر هدف خود داشته باشید.
از تبلیغات چاپی غافل نشوید
اگرچه متریالهای کاغذ و رنگ گران شده است؛ اما همچنان استفاده از تبلیغات چاپی برای رسیدن به برخی از اهداف باصرفه و اقتصادی به نظر میرسد. اگر کمی خلاقیت به خرج بدهید و تراکت یا پوستر چاپی خلاقانهای را طراحی کنید، تاثیر آن را بر پروموت محصول و خدمات خودتان مشاهده خواهید کرد.
به عنوان مثال اگر شما کبابی در شرق تهران دارید و قصد دارید تا مشتریان محلی خودتان را افزایش دهید، به صرفهترین راه این است که تراکتهایی چاپ و در نزدیکی مکان مغازه خودتان پخش کنید. در اینجا نیز حتما و حتما به این موضوع دقت کنید که قصد دارید چه افرادی و از چه قشر اقتصادی و اجتماعی جذب کسبوکار شما شوند؟ افرادی از طبقات اجتماعی بالاتر عموما کمتر جذب تبلیغات چاپی همچون تراکتها میشوند.
تبلیغات پیامکی هنوز مهم هستند
تبلیغات پیامکی به دلیل سرعت و دسترسی بالا، ابزاری مؤثر و مقرونبهصرفه برای ارتباط با مشتریان محسوب میشوند. کسبوکارها میتوانند با هزینهای بسیار کمتر از تبلیغات محیطی، از طریق پیامک به مخاطبین هدف خودشان دسترسی داشته باشند.
این روش امکان ارسال پیامهای هدفمند و شخصیسازیشده را نیز فراهم میکند و به کسبوکارها اجازه میدهد ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار کنند. علاوه بر این، نرخ باز شدن پیامهای متنی بسیار بالا است، که این امر باعث افزایش شانس دیده شدن و تأثیرگذاری پیامهای تبلیغاتی میشود.
پیش از آنکه تبلیغات پیامکی انجام دهید، پیشنهاد میکنیم که بانک مخاطبین هدف خودتان را خریداری کنید و با کمک یک کپی رایتر پیامی متنی متناسب با روحیات و سن مخاطبین هدف خود بنویسید. این دقت عمل به خرج دادن به شما کمک میکند تا بازخورد بهتر و دقیقتری از تبلیغات پیامکی بگیرید.
بازاریابی با ایمیل
یکی دیگر از راههای ارزان تبلیغ، بازاریابی ایمیلی محسوب میشود. در گذشته، بازاریابی ایمیلی بهعنوان روشی مزاحم و اسپم شناخته میشد؛ اما امروزه دیگر عموم مردم چنین نگاهی به بازاریابی ایمیلی ندارند. اگر به دنبال نتیجه گرفتن از بازاریابی ایمیلی هستید، پیشنهاد میکنیم که فهرستی از مخاطبین هدف خودتان را تهیه کنید و با کمک یک کپی رایتر خلاق، پیامی را برای ارسال انبوه تنظیم کنید. در پیامی که به مخاطبین ارسال میکنید موارد زیر را بگنجانید:
- معرفی کسبوکار به شکل کوتاه
- پیشنهاد یا آفر ویژه برای ارائه خدمات و محصولات
- راههای ارتباطی با شما
پیش از تبلیغات حتما به موارد زیر توجه کنید
پیش از آنکه به سراغ راههای ارزان برای تبلیغ کسب و کارهای مختف برویم، بهتر است تا نظر شما را به یکسری نکات کلی جلب کنیم. بارها دیده شده است که کسبوکارهای مختلف دست به تبلیغات زدهاند؛ اما بعدتر از این موضوع تعجب کردهاید که پس چرا هیچ موفقیتی حاصل نشد؟ چرا هیچ مشتری جدیدی به مجموعه مشتریان ما اضافه نشد؟
شکست خوردن در تبلیغات میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما قصد نداریم به این موضوع در این مطلب بپردازیم. با این وجود از شما میخواهیم که پیش از هر تبلیغی به طور کلی به موارد زیر توجه کنید:
- مخاطب هدف شما کیست؟
- مخاطب هدف شما چه سلیقه و علایقی دارد؟
- چه میزان بودجه برای تبلیغات درنظر گرفتهاید؟
- هدف شما از تبلیغات چیست؟ به دنبال افزایش فروش، پروموت محصول یا خدمات، برندسازی و... هستید؟ مشخص کردن هدف تبلیغ به شما کمک میکند که پس از تبلیغات به شکل آگاهانهتری نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار دهید.
- به دنبال چه استراتژی در تبلیغات هستید؟
مخاطب از تبلیغ شما چه پیامی دریافت خواهد کرد؟
هرچه دقیقتر مخاطب و هدف خودتان را بشناسید، تبلیغ شما نتایج بهتر و دقیقتری به همراه دارد.
چه روش تبلیغاتی موثر است؟
این سوال دقیقا چیزی است که هر صاحب کسب و کاری در طول روز بارها و بارها از افراد مختلف میپرسد. دقیقا چه روش تبلیغاتی موثر است؟ تبلیغات موثر چه ویژگیهایی دارد؟ باید توجه کنید که پاسخگویی به این سوال دشوار است. برای اینکه بررسی کنید کدام روش تبلیغاتی مناسب کسبوکار شماست و میتواند موثر واقع شود لازم است که به نکات زیر توجه کنید:
- مخاطب شما از چه طریقی راحتتر میتواند به تبلیغات دسترسی داشته باشد؟
- هدف نهایی شما از تبلیغات چیست؟
- چه میزان بودجه و زمان برای تبلیغات درنظر گرفتهاید؟
- درنظر دارید که تبلیغات موردنظر کوتاه مدت یا بلند مدت باشد؟
هنگامیکه بتوانید به شکل دقیقی به سوالات بالا پاسخ دهید، خودتان متوجه خواهید شد که چه مدل تبلیغاتی باید انجام دهید. با این وجود همیشه پاسخ دادن به این سوالات آسان به نظر نمیرسد. پاسخگویی به چنین سوالاتی نیازمند تحقیقات دقیق و هدفمند است. اگر درنظر دارید تا به معنای واقعی کلمه از تبلیغات نتایج ارزشمندی بگیرید، پیشنهاد میکنیم که به شکل مستقل یا با کمک فرد یا افرادی تلاش کنید به سوالات بالا پاسخ دهید. پاسخ دهی به سوالات بالا مسیر تبلیغات و بازاریابی را برای شما شفافتر از گذشته میکند.
درنهایت ...
انتخاب روش مناسب تبلیغات، بستگی به اهداف، بودجه و مخاطب هدف کسبوکار شما دارد. از تبلیغات در شبکههای اجتماعی و گوگل مپ گرفته تا روشهای پیامکی و بازاریابی ایمیلی، هرکدام میتوانند در شرایطی خاص، نتایج ارزشمندی ایجاد کنند. اما برای دستیابی به نتایج موفقیتآمیز، باید نیازها و علایق مخاطبان را درک کرده و استراتژی خود را بر این اساس تنظیم کنید. اگر به دقت به این اصول توجه داشته باشید، تبلیغات شما تأثیر بیشتری بر روی مخاطب خواهد داشت و در نهایت به رشد کسبوکار شما کمک خواهد کرد.