«رضا الفتنسب»، عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی پیشنهاد کرد اتحادیه برای مدتی احیا شود و نقش آفرینی کند، سپس انتخابات آن برگزار شود. این امر به باور او موجب استقبال بیشتر اعضا از انتخابات خواهد شد؛ انتخاباتی که برای بار دوم نیز مشارکت در آن به حد نصاب نرسید.
انتخابات اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در این هفته برای بار دوم برگزار شد، اما همانند اولین بار، مشارکت اعضای اتحادیه به حد نصاب کافی نرسید. این اتفاق اتحادیه را یک گام دیگر به خطر تعطیلی نزدیک کرد.
خطری که بسیاری از کسبوکارهای آنلاین آن را باور ندارند و برای اثبات تصورشان به عدم کارکرد اتحادیه در سه سال گذشته اشاره میکنند.
الفتنسب که عضو هیئت مدیره دوره اول اتحادیه کسبوکارهای مجازی بوده، حق را به کسبوکارها میدهد. از همین رو پیشنهاد داد تا اتحادیه احیا شود و اعضای آشنا به اکوسیستم برای حل مشکلات کسبوکارها تلاش کنند، آن وقت انتخابات برگزار شود. به اعتقاد او در این صورت مشارکت اعضا نیز به حد نصاب خواهد رسید.
دو دلیل کاهش مشارکت در انتخابات
الفتنسب که نامزد دومین دوره انتخابات نیز هست، درباره چرایی به حد نصاب نرسیدن انتخابات به «شبکه شرق» گفت: «[این موضوع] علتهای مختلفی دارد. در سه سال گذشته متاسفانه اتحادیه به صورت سرپرستی اداره شده، اعضا نتوانستند ارتباطات درستی با اتحادیه بگیرند، جلسات هیئت مدیره برگزار نشده و کمیسیونها تعطیل بودهاند.»
او این عوامل را تاثیرگذار بر مشارکت اعضا در انتخابات اتحادیه دانست و به دلیل دوم اشاره کرد: «دوم اینکه برگزاری انتخابات به صورت حضوری بود. با وجود تلاشهای صورت گرفته و صحبتهایی که شد، دبیرخانه هیئت عالی نظارت زیربار برگزاری انتخابات به صورت آنلاین نرفت. این اتحادیه کشوری است و کسبوکارها در سراسر کشور پراکنده هستند. صندوق رای نیز صرفا در مراکز استانهاست.»
الفت نسب در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات برای بار سوم هم برگزار خواهد شد یا نه اعلام کرد بلاتکلیف هستند و هیچ اطلاعرسانی در این باره نشده است. همچنین مشخص نیست اگر باز هم انتخابات برگزار شود، حضوری است یا آنلاین خواهد شد.
پیشنهادی برای افزایش مشارکت در انتخابات
در یک ماه گذشته که بحث انتخابات اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی مطرح شد، نامزدها تلاش زیادی کردند تا اهمیت وجود اتحادیه را به اعضا یادآوری کنند. شاید اگر فاصله بیشتری بین اعلام کاندیداها و برگزاری انتخابات وجود داشت، مشارکت نیز به حد نصاب میرسید.
الفتنسب با تأیید این جملات گفت در ارتباطهایی که با اعضا گرفتهاند، غالبا همین دو مساله مطرح شده: «چرا اتحادیه در این سالها جوابگو نبود و چرا انتخابات حضوری است.»
او پیشنهاد داد تا یک بازه زمانی برای احیای اتحادیه در نظر گرفته شود و تیمی که سابقه فعالیت در اکوسیستم را دارد و با دغدغهها آشناست، عهدهدار مسئولیت اتحادیه شوند. چراکه در این سه سال مسائلی مطرح شده که اتحادیه درباره آنها کار صنفی نکرده است: «در دوره اول به طور مثال موضوع سوخت [یارانهای] تاکسیهای اینترنتی را پیگیری کردیم، اما با توجه به عدم فعالیت اتحادیه در این سالها به راحتی سهمیه بنزین آنها را قطع کردند. امروز میبینیم که نماد اعتماد الکترونیک جولان میدهد و با هر شکایت، یک کارشناسی که اطلاعات کمی هم دارد به راحتی اینماد یک کسبوکار را تعلیق و درگاه آن را مسدود میکند. آیا به همین راحتی دستگاههای کارتخوان یک مغازه را به علت تخلف قطع میکنند؟ اتحادیه بایستی شکل بگیرد تا این اختیارها را سلب کند، تدبیری بیندیشد، با دولت و نهادهای مختلف رایزنی و تعامل کند. وقتی چنین چیزی وجود ندارد، اعضا چرا باید در انتخابات شرکت کنند؟»
او بار دیگر تاکید کرد اتحادیه باید احیا شود و افرادی از اکوسیستم با دولت تعامل داشته باشند تا مسائل را حل کنند. در چنین حالتی که اعضا ببینند اتحادیه در حل مشکلاتشان نقش دارد، حتما به ادامه فعالیت اتحادیه کمک خواهند کرد.
پیگیریهای بینتیجه
الفتنسب در پاسخ به این سوال شبکه شرق که آیا برای ادامه فعالیت اتحادیه با وزارتخانههای مختلف تعامل کردهاند یا خیر گفت: «معاون پیشین وزیر صمت که انتخابات اتحادیه را چند سال به تاخیر انداخت تغییر کرده، اما هنوز نتوانستیم با معاون جدید ارتباط مستقیم بگیریم.»
به گفته وی برای برگزاری آنلاین انتخابات، معاونت علمی رئیس جمهور و وزارت صمت همکاری کردند، اما در لایههای میانی وزارت صمت هماهنگی لازم وجود ندارد و کار پیش نمیرود.
پیگیریهای شبکه شرق از دبیر هیئت عالی نظارت تا زمان تنظیم این گزارش به نتیجه نرسید. باید منتظر ماند و دید آیا تصمیم جدیدی درباره اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی گرفته میشود یا پایان فعالیت آن رقم خواهد خورد. پایانی که احتمالا چندان به سود کسبوکارهای آنلاین نباشد.