شناسهٔ خبر: 69674682 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

کارشناس فضای مجازی مطرح کرد:

بازنمایی در رسانه

یک کارشناس فضای مجازی گفت: بازنمایی در رسانه به معنای چگونگی نمایش و ارائه افراد، گروه‌ها، ایده‌ها، رویدادها و مفاهیم مختلف در رسانه‌ها مانند فیلم، تلویزیون، روزنامه، مجلات، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

 یک کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، گفت: بازنمایی در رسانه به معنای چگونگی نمایش و ارائه افراد، گروه‌ها، ایده‌ها، رویدادها و مفاهیم مختلف در رسانه‌ها مانند فیلم، تلویزیون، روزنامه، مجلات، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

 میلاد رخ‌بخش ادامه داد: در واقع، رسانه‌ها به‌عنوان واسطه‌ای بین واقعیت و مخاطب عمل می‌کنند و تصویری از جهان را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. این تصویر، لزوماً انعکاسی دقیق از واقعیت نیست، بلکه تفسیر و بازنمایی آن توسط سازندگان رسانه است.

این مدرس سواد رسانه چند نکته کلیدی در مورد بازنمایی در رسانه عنوان کرد و گفت: 

انتخاب و حذف: رسانه‌ها در انتخاب موضوعات و ارائه اطلاعات، انتخاب‌های خاص خود را دارند. برخی موضوعات را برجسته می‌کنند و برخی دیگر را نادیده می‌گیرند.

 ساختاردهی و چارچوب: رسانه‌ها از طریق ساختارهای مختلف مانند داستان، تصاویر، موسیقی و زبان، به مخاطبان خود چارچوبی برای درک موضوعات ارائه می‌دهند.

 معنا و تفسیر: بازنمایی در رسانه‌ها به مخاطبان کمک می‌کند تا معنای رویدادها و مفاهیم را درک کنند. با این حال، این تفسیر می‌تواند تحت‌تأثیر دیدگاه‌های ایدئولوژیک، فرهنگی و سیاسی سازندگان رسانه باشد.

 تأثیر بر مخاطبان: بازنمایی‌های رسانه‌ای می‌توانند بر نحوه تفکر، احساس و عمل مخاطبان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، بازنمایی‌های کلیشه‌ای از گروه‌های مختلف می‌تواند به تقویت تعصبات و تبعیض منجر شود.

 نقش قدرت: رسانه‌ها اغلب در دست گروه‌های قدرتمند هستند و می‌توانند از این قدرت برای ترویج دیدگاه‌های خاص و شکل دادن به افکار عمومی استفاده کنند.


میلاد رخ‌بخش عنوان کرد: درک بازنمایی در رسانه‌ها به ما کمک می‌کند؛ به طور انتقادی به اطلاعات ارائه شده در رسانه‌ها نگاه کنیم، تأثیر رسانه‌ها بر تفکر و رفتار خود را درک کنیم، از قدرت رسانه‌ها برای ایجاد تغییر و ارتقای عدالت اجتماعی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مفهوم مهمتری که برگرفته از بازنمایی و تکرار نیز است قابل توصیف است که به آن کلیشه سازی می‌گویند توضیح داد: اگر رسانه یا رسانه‌ها در بازنمایی از واقعیت به شکلی خاص اصرار بورزند و در طول زمان و به اشکال مختلف آن را تکرار کنند، می‌توانند آن بازنمایی را به کلیشه تبدیل کنند. 

مدرس سواد رسانه ادامه داد: به عبارت دیگر، کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن، هر بار به یاد یک مفهوم، شخص یا گروه می‌افتیم. بلافاصله کلیشه ساخته شده توسط رسانه‌ها در ذهن ما می‌آید و در قضاوت و تصمیم گیری‌های ما نسبت به افراد و اتفاقات پیرامونی مان تاثیر می‌گذارد.

انتهای خبر/ 224224