شناسهٔ خبر: 6945564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با ۱۰۹ رای موافق نمایندگان:

کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس تصویب شد

کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ۱۰۹ رای نمایندگان تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.

 

از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن علنی 109 نماینده به کلیات این طرح رای موافق، 61 نماینده رای مخالف و 14 نماینده رای ممتنع دادند.

 

محمد جواد کولیوند عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح گفت: جمعی از نمایندگان به اصل 99 تذکر و اخطار دادند اما این را بیان کند که اصل 99 نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به طور مطلق انجام می شود و طرحی که امروز در مجلس مطرح است هیچ تغییری در نظارت شورای نگهبان ندارد بلکه به هیئت های اجرایی بستگی دارد.

 

وی افزود: این طرح کنترل و نظارت شورای نگهبان را محدود نمی کند و تنها هیئت های اجرایی را یکی می کند چرا که فرمانداران طبق قانون باید برای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری از معتمدین دعوت به عمل آورند و در هیئت اجرایی خبرگان رهبری از روحانیون نیز دعوت می شود اما در مجلس به این نکته تاکید نشده است.

 

کولیوند تصریح کرد: انتخاب دو هیئت اجرایی همزمان برای فرمانداران ایجاد مشکل می کند لذا ما می خواهیم این موضوع را اصلاح کنیم.

 

علیرضا سلیمی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در بررسی این طرح در اخطار قانون اساسی خطاب به هیئت رئیسه گفت: تصویب این طرح باعث می شود تا نظارت شورای نگهبان محدود شود این در حالی است که در اصل 99 نظارت شورای نگهبان مطلق آورده شده است و با تصویب این طرح مقداری از این نظارت محدود می شود من از هیئت رئیسه سوال دارم که آیا این طرح با اصل 99 مغایرت دارد یا خیر.

 

ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت گفت: بحث ما بحث کلیات است و در جزییات موضوع فرق می کند.

 

لازم به ذکر است، شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی جهت بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد تا در هفته آینده در صحن علنی مطرح شود.

نظر شما