شناسهٔ خبر: 6944623 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب شد

تهران - ایرنا - نمایندگان کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با هدف کاهش هزینه ها، جلوگیری از موازی کاری و برگزاری همزمان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری تصویب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با 109 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر تصویب کردند.

** استدلال طراحان طرح

نایب رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را همزمان و ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها را نیز با هم تصویب کرده است.
محمدجواد کولیوند افزود: اگر ما در اجرا بخواهیم این انتخابات را توامان توسط وزارت کشور اجرا کنیم به اجبار باید تعدادی از قوانینی که در اجرای قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات خبرگان رهبری است را ادغام کنیم که هدف از آن جلوگیری از هزینه های متعدد کند.
وی ادامه داد: چون قوانین انتخابات مجلس خبرگان رهبری را باید مجلس خبرگان تصویب کند در حقیقت ما در هیات های اجرایی با مشکل مواجه می شویم یعنی فرمانداران که 30 نفر را باید دعوت کنند و به تایید شورای نگهبان برسانند و از بین آن ها هشت نفر را برای هیات اجرایی انتخاب کنند اگر این چنین شود باید برای مجلس شورای اسلامی یک هیات اجرایی و برای انتخابات خبرگان رهبری یک هیات اجرایی دوم تشکیل شود لذا در اینجا اختلاف بین هیات اجرایی مجلس و هیات اجرایی خبرگان در خصوص دعوت از روحانیون است که ما این دعوت را هم ادغام کردیم که همان هیات اجرایی که برای انتخابات مجلس تشکیل می شود هیات اجرایی انتخابات خبرگان نیز باشد.
نایب رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس گفت: براساس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، هیات بازرسی تبلیغات تشکیل شده که بر تبلیغات انتخابات نظارت می کند.
کولیوند افزود: همچنین زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با هم همخوانی ندارد که این همخوانی را ایجاد کردیم؛ همچنین سن رای دهندگان در مجلس شورای اسلامی 18 سال است اما در قانون انتخابات مجلس خبرگان 15 سال است که این باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: اضافه شدن دادستان به هیات اجرایی منجر به این می شود که هیات اجرایی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باهم تشکیل شود و این در بحث کاهش هزینه ها، تصمیمات و سرعت دادن انتخابات کمک زیادی می کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز در جریان بررسی این طرح در اخطار اصل 85 قانون اساسی گفت: مجلس نمی تواند اختیار قانونگذاری خود را به نهاد دیگر واگذار کند اما در طرح کمیسیون شوراها در خصوص اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات به این موضوع توجه نشده است.
وی ادامه داد: در ماده 4 و تبصره 2 این طرح، مطرح شده که در شرایطی که انتخابات مجلس خبرگان با انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان برگزار شود، هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه های فرعی همان هیات اجرایی شهرستان و بخش در انتخابات مجلس خبرگان است.
نماینده مردم شاهین شهر گفت: در ماده 9 قانون انتخابات مجلس خبرگان که در سال 59 به تصویب رسید، مجری انتخابات مجلس خبرگان را وزارت کشور انتخاب کرده است و آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان به پیشنهاد وزارت کشور و به تصویب شورای نگهبان می رسد.
محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: در حال حاضر در مورد کلیات این طرح بحث می کنیم و وارد جزییات نشدیم ضمن آنکه در مورد آیین نامه های تصویبی هر قانون این موضوع به دستگاه مربوطه ارجاع می شود و تدوین آیین نامه به معنای تفویض اختیارات نیست.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه نیز در اخطار قانون اساسی گفت: براساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان مسوول نظارت بر برگزاری انتخابات است اما طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس باعث می شود نظارت و کنترل این شورا کاهش یابد.
وی اظهارداشت: با کاهش نظارت شورای نگهبان در انتخابات، فرمانداری ها و بخشداری ها می توانند جایگزین نظارت و کنترل بر انتخابات باشند که این موضوع می تواند باعث شود دولت ها در انتخابات دست درازی کنند.
نایب رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: وقتی درباره کلیات یک طرح بحث می کنیم نباید به جزییات آن وارد شویم چرا که ایرادات قانون اساسی بر جزییات طرح وارد است.
طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزییات و شور دوم به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع داده شد.
سیام×9254××1553**1429

نظر شما