شناسهٔ خبر: 69270260 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

پوکی استخوان بلای جان زنان

پوکی استخوان، که به عنوان «بیماری خاموش» نیز شناخته می‌شود،بر اساس یک مطالعه، از هر 3 زن بالای 50 سال در ایران و از هر 4 مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند.

صاحب‌خبر -

نورنیوز-گروه اجتماعی: بر اساس یک مطالعه، از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال در ایران و از هر ۴ مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند و بسیاری از این مبتلایان در معرض شکستگی استخوان‌هایشان قرار دارند، در حالی که می‌توان به راحتی از این شکستگی‌ها پیشگیری کرد.

استخوان‌های ما، ستون‌های محکم بدنمان هستند که در طول زمان به طور طبیعی ضعیف می‌شوند اما این ضعف طبیعی می‌تواند به پوکی استخوان تبدیل شود که استخوان‌ها را شکننده و مستعد شکستگی‌های دردناک و ناتوان‌کننده می‌کند.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که در آن تراکم معدنی استخوان با افزایش سن به تدریج کاهش می‌یابد.

این بیماری علائم اختصاصی ندارد اما در این بیماری استخوان ترد و شکننده می‌شود و ضربه‌ای که به طور معمول باعث بروز شکستگی در افراد سالم نمی‌شود؛ باعث شکستگی استخوان‌های فرد مبتلا می‌شود. پوکی استخوان، که به عنوان «بیماری خاموش» نیز شناخته می‌شود، اغلب بدون علامت باقی می‌ماند تا زمانی که یک شکستگی ناگهانی رخ دهد. این شکستگی‌ها می‌توانند منجر به درد شدید، ناتوانی، از دست دادن توانایی و حتی مرگ شوند.

پوکی استخوان سالانه بر 500 میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. همه ساله 37 میلیون شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سراسر جهان رخ می‌دهد که همه این افراد در سنین بالای 55 سال قرار دارند.

بر اساس یک مطالعه که نتایج آن در مجله "دیابت و اختلالات متابولیک" منتشر شده، تقریباً از هر 3 زن بالای 50 سال در ایران و از هر 4 مرد یک نفر به این بیماری مبتلا هستند. به عبارت دیگر پوکی استخوان شیوع 38 درصدی در بین زنان و 25 درصدی در بین مردان بالای 50 سال دارد. شیوع بالای پوکی استخوان در جمعیت سالمندان نشان‌دهنده یک تهدید جدی برای سلامت عمومی به‌ویژه در میان افراد مسن است.

براساس آمارهای جهانی، از هر سه نفر زن یک نفر و از هر پنج نفر مرد یک نفر در سنین بالای 50 سال از شکستگی ناشی از پوکی استخوان رنج می‌برند.

شکستگی لگن یکی از شایع‌ترین شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان است به طوری که سالانه بیش از 10 میلیون شکستگی لگن رخ می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود میزان شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان در 30 سال آینده در جهان دو برابر شود. شکستگی لگن بیشترین میزان بی‌تحرکی را به دنبال دارد و 10 تا 20 درصد افرادی که دچار شکستگی می‌شوند را نیازمند کمک دائمی می‌کند. 20 تا 24 درصد افراد دچار شکستگی لگن نیز در سال اول پس از شکستگی فوت می‌کنند.


نظر شما