شناسهٔ خبر: 69261724 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش

پوکی استخوان باعث می شود استخوان ها ضعیف شده و به راحتی دچار شکستگی شوند، در جهان یک سوم زنان و یک پنجم مردان در سن بیش از ۵۰ سالگی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند. پوکی استخوان باعث می شود استخوان ها ضعیف شده و به راحتی دچار شکستگی شوند، در جهان یک سوم زنان و یک پنجم مردان در سن بیش از ۵۰ سالگی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمانشاه؛ دکتر شکیبا معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: با عنایت به فرا رسیدن ۲۰ اکتبر، روز جهانی پوکی استخوان و اهمیت آموزش و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم در مورد این بیماری، برگزاری کمپین پوکی استخوان از ۲۸ مهر لغایت ۴ آبان سالجاری، همانند سال های گذشته در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی بیان کرد: پوکی استخوان نامرئی است، یعنی تا زمانی که یک استخوان نشکند، علائمی از خود بروز نمی‌دهد و در فرد مبتلا به این بیماری، سقوط ساده از ارتفاع کم، چرخش ناگهانی، خم و راست‌شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود.

 شکیبا اظهار داشت: شکستگی لگن یکی از شایع ترین شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می باشد و می تواند منجر به درد کمر، بی تحرکی، کاهش قد و قوز پشتی شود.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ۴۰ درصد از افرادی که دچار شکستگی لگن می شوند طی یکسال اول بعد از شکستگی قادر نیستند که به تنهایی راه بروند.

 شکیبا در ادامه بیان کرد: مصرف غذاهای تقویت کننده استخوان همانند منابع کلسیم (پنیر، ماست و شیر)، پروتئین (گوشت ،آجیل، ماهی و حبوبات) ویتامین‌ها و مواد مغذی (ویتامین DوK، زینک و منیزیم) می توانند برای داشتن استخوان‌های سالم به ما کمک کنند.

وی همچنین ورزش منظم به صورت حداقل هفته ای چهار بار و هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ را در تقویت ماهیچه ها و استخوان ها بسیار موثر دانست. 

شکیبا در پایان خاطر نشان کرد: اجتناب از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی یکی از عوامل موثر در سلامت استخوان هاست؛ همچنین توجه به عوامل خطر فردی ایجاد کننده پوکی استخوان مانند کاهش قد بیش از چهار سانتی متر، سابقه ژنتیکی، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، روماتیسم، دیابت و یائسگی زودرس (قبل از ۴۵ سالگی) می تواند در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و عوارض آن مؤثر باشد.

نظر شما