شناسهٔ خبر: 69178093 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید!

انتخاب نوع اسکلت بندی یک سازه با مقاومت و طول عمر آن ارتباط مستقیم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، انتخاب نوع اسکلت بندی یک سازه با مقاومت و طول عمر آن ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است که قبل از هر اقدامی باید با توجه به محل احداث سازه، بودجه پروژه و نظر مهندسین، اسکلت بندی سازه مشخص شود. در ادامه به مقایسه اسکلت فلزی و بتنی به بررسی شرکت فولاد رامیار صنعت به صورت کامل پرداخته ایم.

مقایسه جامع اسکلت فلزی و بتنی

اسکلت‌بندی هر سازه تأثیر زیادی در استحکام و مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مختلف مثل زلزله دارد. از طرفی انتخاب نوع اسکلت‌بندی سازه باید متناسب با موقعیت جغرافیایی سازه، تعداد طبقات، متریال به کار رفته در ساخت و … باشد. در ادامه با مقایسه تفاوت اسکلت فلزی و بتنی، به شما کمک می‌کنیم تا انتخاب مناسبتری داشته باشید:

مقایسه استحکام اسکلت فلزی و بتنی

به طور کلی کیفیت هر سازه علاوه بر متریال به کار رفته در آن، به تخصص، مهارت و تجربه مهندسان نیز بستگی دارد. هر سازه‌ای باید بر اساس آخرین استانداردهای ملی و بین‌المللی ساخته شود تا بتواند امنیت ساکنین آنجا را تأمین نماید. بهره‌گیری از مهندسین و ناظرین با تجربه و دلسوز، به شما در داشتن یک سازه ایمن و مستحکم کمک زیادی می‌کند.

در مقایسه استحکام اسکلت فلزی و بتنی، می‌توان گفت هر دو از مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما اسکلت فلزی به سبب استفاده از تیرآهن و میلگرد و اتصالات باکیفیت، از مقاومت بالاتری برخوردار است.

مقاومت در برابر آتشسوزی

مقاومت یک سازه در برابر آتش اهمیت بالایی دارد. بسیاری از واحدهای مسکونی به سبب طراحی و ساخت غیر استاندارد و استفاده از متریال بی‌کیفیت دچار آتشسوزی شده و جان عده زیادی از ساکنین به خطر افتاده است.

در مقایسه اسکلت فلزی و بتنی، می‌توان گفت مقاومت سازه‌های بتنی در برابر آتش بسیار بیشتر از سازه‌های فلزی است.

با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید!

با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید!

مقایسه قیمت سازه فلزی و بتنی

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب نوع اسکلت‌بندی یک سازه، هزینه نهایی پروژه است. در مقایسه قیمت سازه فلزی و بتنی، باید این نکته را در نظر داشته باشید که در سازه‌های بتنی، با تکمیل کامل هر طبقه، می‌توان طبقات بعد را در صورت تأمین بودجه، ماه‌ها یا سال‌های بعد تکمیل کرد.

این در حالیست که این شرایط در سازه‌های فلزی صدق نمی‌کند. یعنی تمام آهن آلات لازم برای اسکلت‌بندی هر تعداد طبقه ساختمان باید همان ابتدا تأمین شده و اسکلت ساختمان ایجاد شود. در نتیجه برای شروع پروژه نیاز به یک بودجه حسابی و بالا دارید.

هزینه ساخت اسکلت فلزی

هزینه ساخت اسکلت فلزی با توجه به متراژ هر سازه، موقعیت جغرافیایی، زمان ساخت، کیفیت آهن آلات خریداری شده و … مشخص می‌شود. اما به طور میانگین و بدون در نظر گرفتن هزینه فونداسیون، سقف‌ها، دیوار کاذب، کاشی کاری، نقاشی، تأسیسات و …، هزینه ساخت اسکلت فلزی برای سازه ۱۰۰ متری دو طبقه، حداقل ۲۰۰ میلیون و حداکثر ۴۰۰ میلیون خواهد بود.

هزینه ساخت اسکلت بتنی

در هزینه اسکلت بتنی ۱۴۰۳، تأثیرگذارترین عامل، قیمت روز میلگرد است. به طور کلی در یک سازه بتنی، برای هر متر مربع حدود ۴۵ کیلوگرم میلگرد نیاز است. قیمت میلگرد نیز به صورت روزانه تغییر می‌کند و همین مسأله سبب تغییر هزینه نهایی پروژه خواهد شد.

علاوه بر این، کیفیت و برند میلگرد به کار رفته در سازه نیز در هزینه نهایی پروژه نقش دارد. برندهای ذوب آهن اصفهان، بافق یزد، فولاد آناهیتا و راد همدان بیشترین قیمت را در بازار دارند. به همین دلیل در زمان خرید میلگرد، باید به نوع میلگرد، کیفیت و برند سازه توجه ویژه داشته باشید. راهنمای خرید میلگرد به شما کمک می‌کند تا انتخاب مناسب و اقتصادی داشته باشید.

با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید!

با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید!

مقایسه سرعت اجرای اسکلت فلزی و بتنی

یکی دیگر از نکات مهم در ساخت هر پروژه، سرعت اجرای آن سازه است. این مسأله به خصوص در پروژه‌هایی که زمان تحویل مشخصی دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. به طور کلی سرعت ساخت سازه فلزی نسبت به بتنی بیشتر است. در ساخت سازه‌های بتنی، طبقات پشت سرهم ساخته شده و با اتمام هر طبقه، می‌توان طبقه بعدی را شروع کرد.

این در حالیست که در اسکلت فلزی، پس از آماده شدن ستون‌ها، می‌توان چندین طبقه را در سریعترین زمان ممکن، ایجاد کرد. با این اوصاف اسکلت فلزی گزینه مناسبتری برای حفظ سرمایه خواهد بود.

طول عمر اسکلت فلزی بیشتر است یا بتنی؟

لازم به ذکر است که قیمت نهایی سازه، تعیین‌کننده کیفیت و طول عمر آن نیست. بلکه کیفیت متریال استفاده شده، شیوه طراحی و ساخت سازه و موقعیت جغرافیایی آن در طول عمر یک سازه نقش اساسی دارد. در مقایسه طول عمر اسکلت فلزی و بتنی، می‌توان گفت که سازه‌های فلزی طول عمر بیشتری دارند. چرا که بتن با گذشت زمان دچار فرسایش شده و کیفیت آن افت پیدا می‌کند. در حالیکه طول عمر متریال به کار رفته در سازه‌های فلزی بیشتر است.

مقایسه اسکلت فلزی و بتنی از نظر سهولت اجرا

اجرای اسکلت بتنی نسبت به فلزی بسیار ساده‌تر بوده و نیاز به تخصص کمتری دارد. این در حالیست که در سازه‌های فولاد، مراحلی مثل تسمه‌سازی، مونتاژکاری و … نیاز به مهارت و دقت بالایی دارند. علاوه بر این، فرایند نصب اجزای اسکلت فلزی به ویژه در ارتفاع، بسیار سختتر از ساخت طبقات بالای سازه بتنی خواهد بود. با توجه به این موارد و نیاز به نیروی متخصص و گران در ساخت اسکلت فلزی، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اسکلت بتنی را پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت اسکلت فولادی و بتنی از نظر ارزش اسقاطی

تخریب اسکلت فولادی نسبت به بتنی راحتتر و با هزینه کمتری قابل انجام خواهد بود. علاوه بر این، ارزش اسقاطی سازه فلزی بیشتر از بتنی است. چرا که آهن آلات به کار رفته در اسکلت فولادی به عنوان ضایعات آهن مجدداً به چرخه تولید باز خواهد گشت. به همین دلیل است که ارزش اسقاطی اسکلت فلزی بیشتر از فولادی است.

با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید!

با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید!

بررسی مزایا و معایب سازه بتنی و فولادی

همانطور که گفتیم سازه‌های بتنی و فولادی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. به همین دلیل است که در زمان ساخت و ساز باید با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها، انتخابی هوشمند و اصولی داشته باشیم. اسکلت فولادی و بتنی مزایا و معایب زیادی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مزایا و معایب سازه بتنی

مزایای سازه‌های بتنی

  • اجرای سازه‌های بتنی راحتتر بوده و به تخصص کمتری نیاز دارد.
  • سازه‌های بتنی در برابر حرارت و رطوبت مقاومت بالایی دارند.
  • اسکلت بتنی از استحکام خمشی بالایی برخوردار است.

معایب اسکلت بتنی

  • زمان ساخت اسکلت بتنی بیشتر از سازه فولادی است.
  • وزن سازه‌های بتنی زیاد است.

مزایا و معایب سازه فولادی

مزایای اسکلت فلزی

  • مقاومت سازه‌های فلزی در برابر عوامل مختلف بیشتر است و به همین دلیل طول عمر بالایی دارد.
  • امکان اجرای همزمان طبقات وجود دارد و همین مسأله سبب افزایش سرعت اجرای سازه می‌شود.
  • به سبب وجود اسکلت‌های فلزی پیش ساخته، اجرای این نوع سازه راحتتر خواهد بود.
  • در صورت آسیب دیدن اسکلت فولادی، امکان ترمیم مجدد آن وجود دارد.
  • سازه‌های فلزی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

معایب سازه فولادی

  • در صورت عدم استفاده از اتصالات اصولی، آسیب زیادی در زمان زلزله به آن وارد خواهد شد.
  • در صورت رطوبت بسیار بالا، امکان زنگ زدگی و خوردگی وجود دارد.
  • در برابر حرارت بالا مقاوم نبوده و تغییر فرم می‌دهد.
  • قیمت سازه‌های فولادی بیشتر است.

جمعبندی

همانطور که گفتیم برای ساخت یک سازه با توجه به عوامل مختلف می‌توان از اسکلت فلزی یا بتنی استفاده کرد. انتخاب بهترین اسکلت‌بندی برای هر سازه با توجه به بودجه، موقعیت جغرافیایی، تخصص و مهارت مهندسین سازه و … مشخص می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم، در مقایسه اسکلت بتنی و فلزی به این نتیجه رسیدیم که هردو مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل می‌توان گفت به طور کلی:

  • اسکلت فلزی ۷۰ درصد گرانتر از اسکلت بتنی است. چرا که در ساخت سازه‌های فلزی از میلگرد و تیرآهن بیشتری استفاده می‌شود و قیمت این مصالح ساختمانی به صورت روزانه نوسان زیادی را تجربه می‌کند.
  • اجرای اسکلت بتنی به تعداد سقف، موقعیت جغرافیایی و …. بستگی دارد و با توجه به این موارد ممکن است تغییراتی را داشته باشد.
  • مدت زمان لازم برای اجرای اسکلت بتنی تقریباً ۳ برابر اسکلت فلزی است.

شما می‌توانید برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی با قیمت ویژه و کسب اطلاع از بهترین برندهای بازار با توجه به نیاز پروژه خود با شماره ۰۳۱۵۵۰۵۷ تماس بگیرید.

نظر شما