به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، بهمن آبادی در توضیح این سامانه گفت: «سامانه مکانیابی تماسگیرندگان به ما کمک میکند تا موقعیت مکانی تماسگیرنده را رهگیری و مکان تقریبی او را پیدا کنیم.» به گفته وی، مکان تماسگیرندگان خطوط ثابت تلفنی با کمک اطلاعات موجود در سامانه مخابرات مشخص میشود.
بهمن آبادی به تفاوت شعاع مکانیابی تماسگیرندگان با تلفن همراه در محیطهای مختلف اشاره کرد و توضیح داد: «در داخل شهر، شعاع ۳۰۰ متری برای مکانیابی مشخص میشود، اما در جادهها به علت فاصلههای زیاد، شعاع یک کیلومتری مدنظر قرار میگیرد.»
وی افزود که برای استفاده بهینه از این سامانه، لازم است سیستم مکانیاب یا GPS گوشی تلفن همراه تماسگیرنده در زمان تماس با ۱۱۵ روشن و فعال باشد. به گفته او، ممکن است در ابتدای کار، دقت مکانیابی پایین باشد و شناسایی مکان تماسها با خطا مواجه شود، اما اورژانس کشور در تلاش است تا این سیستم بهینهسازی شده و میزان خطاهای آن کاهش یابد.
رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور همچنین به وجود هزاران فرستنده-گیرنده (BTS) در کشور اشاره کرد و گفت: «برای بهبود دقت مکانیابی، باید تعداد BTSها افزایش یابد که این موضوع بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.»
بهمن آبادی به نقش این سامانه در تسریع و تسهیل دسترسی به مددجویان اشاره کرد و افزود: «یکی از مشکلات اساسی و زمانبر همکاران واحد ارتباطات اورژانس ۱۱۵، ثبت نشانی تماسگیرندگان بود که موجب اتلاف وقت در لحظات حیاتی فرایند کمکرسانی میشد، اما بهرهگیری از این سامانه زمان تلف شده را به میزان قابل ملاحظهای کاهش خواهد داد.»
وی همچنین به تأثیر این سامانه در کاهش مزاحمتهای تلفنی اشاره کرد و گفت: «مشخص بودن موقعیت مکانی و نشانی تماسگیرندگان، نقشی مهم و بازدارنده در کاهش مزاحمتهای تلفنی اورژانس ۱۱۵ ایفا خواهد کرد.»
به گفته بهمن آبادی، در حال حاضر این سامانه در استان تهران فعال است و در روزهای آینده این امکان در تمامی مراکز در سراسر کشور راهاندازی خواهد شد. این اقدام نشاندهنده تلاشهای سازمان اورژانس کشور برای بهبود کیفیت خدمات و کاهش زمان پاسخگویی در مواقع اضطراری است و میتواند به افزایش رضایتمندی مردم از خدمات اورژانس کمک شایانی کند.