به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، مهدی بهمن آبادی با بیان اینکه سامانه مکان یابی تماس گیرندگان به ما کمک می کند تا موقعیت مکانی تماس گیرنده را رهگیری و مکان تقریبی او را پیدا کنیم، افزود: مکان تماس گیرندگان خطوط ثابت تلفنی با کمک اطلاعات موجود در سامانه مخابرات توسط واحد ارتباطات اورژانس مشخص می شود.
وی با اشاره به تفاوت شعاع مکان یابی تماس گیرندگان با تلفن همراه در محیط های مختلف، یادآور شد: در داخل شهر، شعاع ۳۰۰ متری برای مکان یابی مشخص می شود، اما در جاده ها به علت فاصله های زیاد، شعاع یک کیلومتری مدنظر قرار می گیرد.
رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: نیاز است سیستم مکان یاب یا GPS گوشی تلفن همراه تماس گیرنده در زمان تماس با 115، روشن و در حین تماس، فعال باشد. ممکن است در ابتدای کار در برخی موارد دقت مکان یابی پایین باشد و شناسایی مکان تماسها با خطا مواجه شود اما اورژانس کشور در تلاش است تا این سیستم، بهینه سازی شود و میزان خطاهای آن کاهش یابد.
بهمن آبادی با بیان اینکه در کشور هزاران فرستنده-گیرنده (BTS) داریم، افزود: برای بهبود دقت مکان یابی، باید تعداد BTS ها افزایش یابد که این موضوع بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور با اشاره به نقش این سامانه در تسریع و تسهیل دسترسی به مددجویان افزود، یکی از مشکلات اساسی و زمانبر همکاران واحد ارتباطات اورژانس ۱۱۵، ثبت نشانی تماس گیرندگان بود که موجب اتلاف وقت در لحظات حیاتی فرایند کمک رسانی می شد اما بهره گیری از این سامانه، زمان تلف شده را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.
وی همچنین به تأثیر این سامانه در کاهش مزاحمتهای تلفنی اشاره کرد و گفت: مشخص بودن موقعیت مکانی و نشانی تماس گیرندگان، نقشی مهم و بازدارنده در کاهش مزاحمت های تلفنی اورژانس ۱۱۵ ایفا خواهد کرد.
به گفته رییس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور در حال حاضر این سامانه در استان تهران فعال است و در روزهای آینده، این امکان در تمامی مراکز در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد.