شناسهٔ خبر: 68622914 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گوترش: عدم پاسخگویی در قبال کشته شدن کارکنان سازمان ملل غیرقابل قبول است

نیویورک - ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه از اکتبر سال ۲۰۲۳ و عملیات طوفان الاقصی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل گفتگو نکرده است، گفت:عدم پاسخگویی در قبال کشته شدن کارکنان سازمان ملل و امدادگران بشردوستانه در نوار غزه "کاملا غیرقابل قبول" است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در مصاحبه ای گفت: از ماه اکتبر با نتانیاهو صحبت نکرده‌ام چون او به تماس‌هایم پاسخ نمی‌دهد اما دلیلی برای صحبت نکردن با او ندارم.

گوترش در مصاحبه با رویترز افزود که از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که مدت هاست سازمان ملل را به ضد اسرائیلی بودن متهم می کند، صحبت نکرده است.

این دو شخصاً یک سال پیش در سازمان ملل با یکدیگر گفتگو کردند و گوترش گفت که اگر نتانیاهو بخواهد دوباره این کار را انجام خواهد داد.

گوترش گفت: من با او صحبت نکرده‌ام، زیرا او به تماس‌های تلفنی‌ام پاسخ نمی دهد اما دلیلی هم ندارم که با او صحبت نکنم. بنابراین اگر او به نیویورک بیاید و بخواهد مرا ببیند، از دیدن او بسیار خوشحال خواهم شد.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو قصد دارد با گوترش در حاشیه مجمع عمومی امسال سازمان ملل دیدار کند، گفت که برنامه نتانیاهو هنوز نهایی نشده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: عدم پاسخگویی در قبال قتل کارکنان سازمان ملل و امدادگران بشردوستانه در نوار غزه کاملا غیرقابل قبول است.

گوترش با توصیف جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه که به گفته مقامات بهداشتی محلی می‌گویند از زمان آغاز جنگ حدود ۴۱ هزار فلسطینی به شهادت رسیده اند، گفت که نقض بسیار شدید قوانین بین‌المللی بشردوستانه و فقدان کامل حفاظت موثر از غیرنظامیان صورت گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «آنچه در غزه اتفاق می‌افتد کاملاً غیرقابل قبول است.»

ارتش اسرائیل مدعی است که اقداماتی را برای کاهش خطر آسیب به غیرنظامیان انجام می دهد و حداقل یک سوم از قربانیان فلسطینی در غزه شبه نظامیان هستند و حماس را به استفاده از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی متهم می کند که حماس نیز این ادعا را رد می کند.

به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، باید تحقیقات موثر و پاسخگویی در مورد مرگ آنها انجام شود، نزدیک به ۳۰۰ کارمند کمک های بشردوستانه که بیش از دو سوم آنها کارکنان سازمان ملل بودند نیز در جریان درگیری کشته شده اند.

گوترش گفت: ما دادگاه‌هایی داریم، اما می‌بینیم به تصمیمات دادگاه‌ها احترام گذاشته نمی‌شود و این کاملاً غیرقابل قبول است و نیاز به تأمل جدی دارد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

عملیات طوفان الاقصی که پس از سالها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید.

با گذشت بیش از ۱۱ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و داروها ویران شده است.

اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است. دیوان مذکور به رژیم اسرائیل دستور داد که به سرعت حملات خود در شهر جنوبی رفح، جایی را که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به آنجا پناه برده بودند، متوقف کند.

نظر شما