شناسهٔ خبر: 68631856 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

هریس در انتخابات آمریکا پیشتاز شد

«کامالا هریس» معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات با کسب ۴۷ درصد آرا و اختلافی ۵ درصدی، بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه غلبه کرده است.

صاحب‌خبر -

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های برگزار شده در آمریکا، نامزد حزب دموکرات با اختلافی گسترده از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است.

به گزارش ایسنا، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات با کسب ۴۷ درصد آرا و اختلافی ۵ درصدی، بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه غلبه کرده است.

طبق تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط «رویترز و موسسه ایپسوس که شامگاه امروز توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ۴۷ درصد به ۴۲ درصد از دونالد ترامپ پیشی گرفته و برتری خود را پس از مناظره علیه رئیس‌جمهور سابق که رأی‌دهندگان عمدتا فکر می‌کنند او برنده شده است، افزایش داده است.

این نظرسنجی دو روزه که پس از مناظره اخیر ترامپ علیه هریس برگزار شده، حاکی از افزایش پیشتازی هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. هریس در نظرسنجی رویترز و موسسه ایپسوس در ۲۱ الی ۲۸ اوت، فقط یک درصد با رقیب خود اختلاف داشت.

به باور ۵۳ درصد رای‌دهندگان، هریس در مناظره خود علیه رئیس جمهور پیشین آمریکا برنده شده است و فقط ۲۴ درصد ترامپ را پیروز اعلام کردند. ۵۲ درصد رای دهندگان نیز گفتند که ترامپ در مناظره حواس پرت و بی‌تمرکز جلوه کرده.

بسیاری از جمهوری خواهان نیز در مورد عملکرد نامزد خود در مناظره اخیر خود راضی و خوشنود نیستند. حدود ۵۳ درصد از رای دهندگان جمهوری خواه در این نظرسنجی گفتند ترامپ در مناظره پیروز شد، در حالی که ۹۱ درصد از دموکرات‌ها گفتند که هریس پیروز است. در میان جمهوری خواهان، ۳۱ درصد گفتند هیچ کس برنده نشد و ۱۴ درصد گفتند که هریس بهتر از ترامپ عمل کرده است.

به‌طور کلی، در پاسخ به این سوال که کدام یک از نامزدها رفتار بهتری از خود نشان داده، رای دهندگان بیشتری به هریس رأی دادند. در زمینه وقار نیز، نامزد حزب دموکرات بهتر از رقیب جمهوری‌خواه خود عمل کرده است. ۵۶ درصد رای‌دهندگان هریس را با وقارتر توصیف کردند.

در این نظرسنجی ۱۶۹۰ بزرگسال آمریکایی در سراسر کشور مورد پرسش قرار گرفتند. در حالی که نظرسنجی‌های ملی از جمله نظرسنجی‌های رویترز و موسسه ایپسوس سیگنال‌های مهمی را در مورد دیدگاه‌های رای دهندگان نسب به جهت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه می‌دهند، نتایج ایالت به ایالت کالج الکترال برنده نهایی را مشخص می‌کنند و تعداد انگشت شماری از ایالت‌های میدان نبرد احتمالاً تعیین‌کننده نتیجه انتخابات آمریکا خواهند بود.

اما هریس در ایالت‌های کلیدی نیز عملکرد بهتری داشته است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی ساعت‌ها پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی هریس و ترامپ که روز چهارشنبه برگزار شد، با انتشار نظر گروهی از رای‌دهندگان آمریکایی در ایالات تاثیرگذار و کلیدی گزارش داد: آن‌ها معتقدند که هریس عملکرد بهتری داشت.

رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به تغییر نظر رای‌دهندگان این ایالات پس از برگزاری مناظره هریس و ترامپ در مقایسه با مناظره انتخاباتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و ترامپ تصریح کرد: به نظر می‌رسد که هریس حمایت رای‌دهندگانی را که به سمت او متمایل شده بودند، تقویت کرده است.

با توجه به موفقیت هریس در اولین مناظره خود علیه ترامپ، کارزار انتخاباتی او خواستار برگزاری دومین مناظره ریاست جمهوری شده است.

کمپین دموکرات‌های آمریکا خواستار آن شده تا تاریخ دومین مناظره ریاست جمهوری سریع‌تر مشخص شود اما تاکنون نامزد جمهوری‌خواهان با این خواسته موافقت نکرده است.

ترامپ در واکنش به درخواست کارزار انتخاباتی هریس مدعی شد و گفت، هریس می‌خواهد مناظره دوم هم برگزار شود «چون شکست خورده است.»

انتخابات آمریکا پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار می‌شود.

نظر شما