شناسهٔ خبر: 68608836 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

«پلی استیشن ۵ پرو» معرفی شد

شرکت سونی از جدیدترین کنسول بازی خود موسوم به PS5 Pro رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -
شرکت سونی رسما کنسول جدید و مورد انتظار PS5 Pro را معرفی کرد.

این کنسول جدید ۶۹۹ دلار قیمت دارد و از ۷ نوامبر(۱۷ آبان) وارد بازار می‌شود. البته پیش‌خریدها از ۲۶ سپتامبر(۵ مهر) شروع می‌شود. همانند مدل PS5 Slim برای داشتن درایو دیسکی یا یک پایه عمودی باید هزینه اضافی پرداخت شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این کنسول جدید بهبودهای قابل توجهی را در مشخصات پلی استیشن ۵ اصلی ارائه می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. شرکت سونی وعده داده است که عملکرد کلی این کنسول را بهبود بخشیده و عملکرد گرافیکی بهتری را با نرخ تازه‌سازی بیشتر و ثابت‌ در سراسر صفحه ارائه می‌دهد.

سونی برای انجام این کار بر روی سه ارتقای اصلی تمرکز کرده است که شامل یک پردازنده گرافیکی(GPU) بزرگتر، ردیابی پرتوی پیشرفته و قابلیت بهره‌گیری از هوش مصنوعی است.

پردازنده گرافیکی این کنسول جدید ۶۷ درصد واحدهای محاسباتی بیشتر و ۲۸ درصد رم سریع‌تری از PS5 استاندارد دارد. به این ترتیب، به گفته مارک سرنی(Mark Cerny) معمار اصلی کنسول پلی استیشن، این کنسول جدید می‌تواند تا ۴۵ درصد رِندِر سریع‌تری ارائه دهد. همچنین عملکرد ردیابی پرتو(Ray Tracing) می‌تواند تا سه برابر سریع‌تر از PS5 باشد.

در عین حال، فناوری ارتقای مقیاس هوش مصنوعی(AI-upscaling tech) سونی به معنی بهره‌گیری از تراشه‌های PSSR وجود خواهد داشت.

سونی می‌گوید استودیوهای آن برای بهره‌مندی از این ارتقا، بازی‌های خود را به روز می‌کنند.

شرکت سونی می‌گوید ویژگی‌های دیگر شامل ابزار تقویت بازی نیز می‌توانند عملکرد بیش از ۸۵۰۰ بازی سازگار با PS۴ را بهبود بخشند. این ویژگی می‌تواند عملکرد بازی‌های PS۵ را که برای نسخه Pro نیز بهبود نیافته‌اند، افزایش دهد.

این شرکت اضافه می‌کند که ابزاری موسوم به «تقویت کیفیت تصویر»(Enhanced Image Quality)، وضوح برخی بازی‌های PS4 را نیز بهبود می‌بخشد. از دیگر ویژگی‌های این کنسول می‌توان به بهره‌گیری از وای-فای ۷، نرخ تازه‌سازی متغیر و پشتیبانی از وضوح 8k اشاره کرد.

گفتنی است که سونی موفق شده PS5 Pro را بدون اینکه آن را از مدل اصلی بزرگتر کند، قدرتمندتر کند. «پلی استیشن ۵ پرو» دارای ارتفاعی برابر با PS5 استاندارد و همان عرض مدل بدون دیسک است.

این کنسول همراه با یک دسته DualSense همراه با ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی عرضه می‌شود که ارتقای خوبی نسبت به فضای ذخیره‌سازی یک ترابایتی در مدل‌های پیشین است.

در حالی که قیمت ۶۹۹ دلاری آن ممکن است بسیاری از افراد را از خرید PS5 Pro منصرف کند، اما حداقل سونی برخلاف مایکروسافت به گیمرها یک ارتقای سخت افزاری ملموس ارائه می‌دهد. ما در جدیدترین کنسول‌های ایکس‌باکس(Xbox) شاهد آن هستیم که یا رنگ کنسول تغییر می‌کند یا مقداری فضای ذخیره‌سازی بیشتر می‌شود یا مثلا درایو دیسک در سری X حذف می‌شود.

کنسول PS5 با فروش ۶۱.۷ میلیون دستگاه تا ژوئن ۲۰۲۴ از پرفروش‌ترین محصولات سونی بوده است و حالا با اضافه شدن PS5 Pro و PS5 Slim، سونی وضعیت خوبی برای ادامه سلطه خود بر بازار کنسول‌های بازی دارد.

نظر شما