شناسهٔ خبر: 68600978 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پلی استیشن 5 پرو رسماً رونمایی شد: قدرتمندتر، گران‌تر و با قابلیت‌های جدید

پس از ماه‌ها شایعه، سونی سرانجام از پلی استیشن 5 پرو رونمایی کرد. این کنسول جدید با سخت‌افزار قدرتمندتر، پشتیبانی از رهگیری پرتو بهبودیافته و قابلیت‌های جدید، تجربه‌ای فراتر از مدل استاندارد را به گیمرها ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

پس از شایعه‌های فراوان، پلی استیشن ۵ پرو رسما رونمایی شد. کنسول میان‌نسلی سونی سخت‌افزار قوی‌تری نسبت‌به مدل عادی دارد و با قیمت بیشتر عرضه می‌شود.

به گزارش زومیت، پلی استیشن ۵ پرو از راه رسید؛ کنسولی میان‌نسلی که تفاوت‌های چشمگیری با مدل عادی ندارد، اما قوی‌تر و پیشرفته‌تر و البته، گران‌تر شده است.

پلی استیشن 5 پرو رسماً رونمایی شد: قدرتمندتر، گران‌تر و با قابلیت‌های جدید

ماه‌ها است که شایعه‌های زیادی با محوریت پلی استیشن ۵ پرو می‌شنویم و حالا سونی با پایان‌دادن به شایعه‌ها، جزئیات فنی PS5 Pro را اعلام کرده است.

مارک سرنی، معمار ارشد پلی‌ استیشن ۵، می‌گوید که مدل پرو در سه زمینه‌‌ی کلیدی پیشرفت کرده است: بهره‌مندی از تراشه‌ی گرافیکی قوی‌تر، پشتیبانی از رهگیری پرتو و ارتقای وضوح بازی‌ها با هوش مصنوعی و به شیوه‌ی سفارشی.

مشخصات فنی و قیمت پلی استیشن ۵ پرو (PS5 Pro)

سونی می‌گوید کنسول پلی استیشن 5 پرو در زمینه‌ی رندرینگ تا ۴۵ درصد سریع‌تر از مدل عادی است و جزئیات برخی از بازی‌ها و همچنین نرخ فریم را بهبود می‌دهد.

به روایت سونی، یکی از دلایل اصلی تولید PS5 Pro این است که گیمرها مجبور نشوند کیفیت بافت‌ها و جزئیات بازی‌ها را فدای عملکرد روان کنند. مارک سرنی می‌گوید: «گیمرها تقریبا در سه‌چهارم مواقع، عملکرد اجرایی را انتخاب می‌کنند.» 

پلی استیشن 5 پرو رسماً رونمایی شد: قدرتمندتر، گران‌تر و با قابلیت‌های جدید

سونی تراشه‌ی گرافیکی موجود در پلی استیشن ۵ پرو را ارتقاء داده است و این تراشه حالا ۶۷ درصد واحد رایانشی بیشتر نسبت‌به پلی استیشن ۵ دارد و از حافظه‌ی ۲۸ درصد سریع‌تر استفاده می‌کند. به‌لطف این قدرت اضافی، عملکرد PS5 Pro در بازی‌های مجهزبه رهگیری پرتو بهبود خواهد یافت. به روایت سونی، بازی‌سازان می‌توانند در PS5 Pro پرتوها را با سرعت دو برابر و گاهی سه برابر بیشتر از PS5 پخش کنند.

پلی استیشن ۵ پرو فضای ذخیره‌سازی دو ترابایتی SSD دارد و در بخش پشتی درگاه ثانویه‌ی USB-C را جایگزین یکی از درگاه‌های USB-A کرده است. این کنسول اسلات اضافی SSD برای دست‌یابی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر دارد. 

کنسول پلی استیشن ۵ پرو سونی به قابلیت جدیدی به نام PlayStation Spectral Super Resolution (یا PSSR) مجهز است. این ویژگی عملکرد مشابه Nvidia DLSS و AMD FSR دارد و نرخ فریم و وضوح اجرایی بازی‌ها را ارتقاء می‌دهد. PSSR قرار است جایگزین قابلیت‌های موقتی و نسبتا مشابهی شود که هم‌اکنون در برخی از بازی‌ها موجود هستند. 

سونی می‌گوید که پلی استیشن ۵ پرو به قابلیتی با نام Game Boost مجهز است که روی بیش‌از ۸٬۵۰۰ بازی پلی استیشن ۴ که با پلی استیشن ۵ پرو سازگار هستند، اعمال خواهد شد. این قابلیت قرار است عملکرد بازی‌های PS4 و PS5 را باثبات کند یا بهبود دهد. ویژگی دیگر، Enhanced Image Quality است که وضوح برخی از بازی‌های PS4 را ارتقاء می‌دهد.

بازی‌ها برای بهره‌مندی از برخی قابلیت‌های PS5 Pro باید به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت کنند. به گفته‌ی سونی، بازی‌سازان در حال آماده‌سازی به‌روزرسانی‌های رایگان برای بازی‌های فعلی هستند. قرار است برچسب PS5 Pro Enhanced روی این بازی‌ها قرار بگیرد.

اولین مجموعه از بازی‌هایی که برچسب PS5 Pro Enhanced را دریافت می‌کنند، شامل این موارد است: Alan Wake 2 و Assassin’s Creed: Shadows و Demon’s Souls و Dragon’s Dogma 2 و Final Fantasy 7 Rebirth و Gran Turismo 7 و Hogwarts Legacy و Horizon Forbidden West و Marvel’s Spider-Man 2 و Ratchet & Clank: Rift Apart و The Crew Motorfest و The First Descendant و The Last of Us Part II Remastered.

پلی استیشن 5 پرو رسماً رونمایی شد: قدرتمندتر، گران‌تر و با قابلیت‌های جدید

در اوایل کار، اکثر بازی‌ها با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه روی پلی استیشن ۵ پرو اجرا خواهند شد؛ با این‌حال کارشناس وب‌سایت سی‌نت توانسته است Gran Turismo 7 را در حالت 8K و همچنین 4K با رهگیری پرتو تجربه کند.

پلی استیشن 5 پرو رسماً رونمایی شد: قدرتمندتر، گران‌تر و با قابلیت‌های جدید

کنسول پلی استیشن ۵ پرو سونی با هدست پلی استیشن VR2 و پلی استیشن پورتال و دسته‌های فعلی PS5 سازگار است. سونی می‌گوید که رابط کاربری یا خدمات شبکه‌ی پلی استیشن ۵ پرو را تغییر نمی‌دهد. 

قیمت پلی استیشن ۵ پرو به ۶۹۹٫۹۹ دلار می‌رسد و همانطور که رندهای فاش‌شده نشان داده بودند، این کنسول مشابه مدل اسلیم پلی استیشن ۵ است.

PS5 Pro در بخش کناری سه خط مشکی دارد و به دیسک‌درایو مجهز نیست؛ اما می‌توانید دیسک درایو بلو-ری 4K را جداگانه خریداری کنید. کنسول میان‌نسلی سونی از ۷ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۷ آبان ۱۴۰۳) عرضه خواهد شد.

نظر شما