شناسهٔ خبر: 68601626 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

پلی استیشن 5 پرو بالاخره معرفی شد؛ مشخصات فنی، تاریخ عرضه و قیمت کنسول جدید سونی

صاحب‌خبر -

سونی بالاخره از پلی استیشن 5 پرو رونمایی کرد. در ادامه با طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت کنسول خانگی جدید PlayStation 5 Pro آشنا شوید.

سال 2016 بود که سونی با عرضه پلی استیشن 4 پرو به‌عنوان نسخه‌ای ارتقا یافته از کنسول نسل هشتمی خود، کنسول میان‌نسلی را به‌عنوان استانداردی جدید تعریف کرد. شاید بتوان پیش از این نمونه‌هایی از ارتقای میان‌نسلی کنسول‌ها را پیدا کرد، اما محصول سونی اولین کنسول میان‌نسلی عمده و مجزایی بود که تاکنون روانه بازار شده بود. پس از گذشت مدتی از عرضه پلی استیشن 5 در اواخر سال 2020 هم رفته‌رفته زمزمه‌هایی درباره عرضه نسخه پرو این کنسول جدید به گوش می‌رسید تا این‌که در چند وقت اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره آن به اوج خود رسید.

به‌دنبال انتشار گزارش‌های متعدد درباره جوانب مختلف پلی استیشن 5 پرو از جمله قیمت، پردازنده گرافیکی و بهبودهای آن، به‌تازگی پلی استیشن اعلام کرد که رویدادی درباره پی اس فایو و تکنولوژی‌های جدید در حوزه گیمینگ به میزبانی «مارک سرنی» (Mark Cerny)، معمار ارشد پی اس 5، در ساعت 18:30 به وقت تهران برگزار می‌شود؛ رویدادی که انتظار می‌رفت در آن پلی استیشن 5 پرو بالاخره به‌نمایش گذاشته شود و همین پیش‌بینی درست از آب در آمد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، پلی استیشن 5 پرو درست مثل نسخه پرو کنسول نسل هشتمی سونی، از به‌روزرسانی در زمینه سخت‌افزار و همچنین بازنگری جزئی در طراحی برخوردار شده است. البته شاید عده‌ای تغییر پی اس 5 پرو نسبت به نسخه معمولی را آنچنان چشمگیر ندانند، اما به هر حال این کنسولی میان‌نسلی است که صرفاً نسخه‌ای ارتقا یافته از همان سخت‌افزار اصلی را به کاربر ارائه می‌دهد.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

  • طراحی
  • مشخصات فنی
  • اولین بازی‌های ارتقا یافته
  • تجربه واقعیت مجازی
  • مقایسه نسخه‌های استاندارد و پرو
  • تاریخ عرضه
  • قیمت

طراحی پلی استیشن 5 پرو

همان‌طور که تصاویر لو رفته اخیر نشان می‌دهند، پلی استیشن 5 پرو دستخوش تغییراتی جزئی در طراحی نسبت به نسخه معمولی شده است. در واقع، این کنسول جدید عمدتاً شبیه به نسخه اسلیم به نظر می‌رسد؛ با این تفاوت که دو خط دیگه به آن اضافه شده است. همچنین دست کم در تصاویری که سونی به‌صورت رسمی نمایش داد، اثری از دیسک درایو نیست. البته امکان خرید دیسک درایو بلوری 4K به‌صورت مجزا برای آن وجود دارد. سونی درایو اپتیکل برای دیسک‌های بلوری 4K را با قیمت 80 دلار به فروش می‌رساند.

مشخصات فنی پلی استیشن 5 پرو

سونی دست کم در رویداد خود مشخصات فنی دقیق از جمله پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو را مشخص نکرد. با این حال، بعد از توضیحاتی که مارک سرنی درباره دستاوردها و همچنین چالش‌های فنی پلی استیشن 5 ارائه داد، بهبودهای پلی استیشن 5 پرو نسبت به آن مطرح شدند؛ بهبودهایی که نوید ارتقای قابل توجه تجربه گیمینگ PS5 Pro را می‌دهند.

پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو با 65 درصد واحدهای پردازشی بیشتر ارتقا پیدا کرده است و مموری آن هم 28 درصد سریع‌تر از قبل عمل می‌کند. ارتقای سخت‌افزاری صورت گرفته در این کنسول میان‌نسلی افزایش 45 درصدی سرعت رندرینگ و روان‌تر شدن هرچه بیشتر گیم‌پلی بازی‌ها را به دنبال می‌آورد. به گفته سرنی، پیشرفتی محسوس در جزئیات و نرخ فریم برخی از بازی‌ها صورت خواهد گرفت.

کیفیت بازی های پلی استیشن 5 پرو - PlayStation 5 Pro کیفیت بازی های پلی استیشن 5 پرو - PlayStation 5 Pro

همچنین به‌لطف توان بیشتر این کنسول، «رهگیری پرتو» (Ray-Tracing) در بازی‌ها هم پیشرفتی به خود می‌بیند. سونی حتی ادعا کرد که افزایش دو یا حتی سه‌برابری سرعت نمایش پرتوها امکان‌پذیر خواهد بود.

نکته مهم دیگر درباره وجه فنی و عملکرد PS5 Pro، برخورداری آن از تکنولوژی جدید سونی با نام PlayStation Spectral Super Resolution یا به‌اختصار PSSR است. این تکنولوژی اختصاصی سونی در واقع همان تکنولوژی آپسکیلینگ (Upscaling) است که پیش‌تر انویدیا و ای‌ام‌دی جهت بهبود نرخ فریم و کیفیت بازی‌ها در کنسول پلی استیشن ارائه داده بودند. تکنولوژی آپسکیلینگ سونی با اتکا به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning)، وضوح و جزئیات بازی‌ها را به میزان چشمگیری بالا می‌برد.

به گفته «هیدیاکی نیشینو» (Hideaki Nishino)، یکی از مدیران بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، قابلیتی دیگر تحت عنوان «گیم بوست» (Game Boost) هم عملکرد بیش از 8 هزار و 500 بازی پلی استیشن 4 را که روی پلی استیشن 5 قابل اجرا هستند تثبیت یا حتی ارتقا می‌بخشد. البته این قابلیت فقط نصیب بازی‌های کنسول نسل قبلی سونی نمی‌شود و عناوین پی اس فایو را هم در بر می‌گیرد. او همچنین ذکر کرد که برخی از بازی‌های پی اس 4 افزایش رزولوشن روی نسخه پرو کنسول نسل نهمی سونی را تجربه می‌کنند.

کیفیت بازی های پلی استیشن 5 پرو - PlayStation 5 Pro کیفیت بازی های پلی استیشن 5 پرو - PlayStation 5 Pro

به گفته یکی از خبرنگاران که زودتر به پی اس فایو پرو دسترسی پیدا کرده است، این کنسول از حافظه اس‌اس‌دی 2 ترابایتی بهره می‌برد و حتی فضایی برای نصب یک هارد اس‌اس‌دی دیگر دارد. کاربرانی که عادت به نگهداری بازی‌ها روی هارد کنسول خود دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند. همچنین گفته می‌شود که یکی از پورت‌های یواس‌بی اِی این کنسول جای خود را به یک پورت یواس‌بی سی دیگر داده است.

هرچند سونی در جریان این رویداد به‌صورت دقیق تغییرات سخت‌افزاری کنسول جدید خود را تشریح نکرد، باید اشاره کرد که پلی استیشن 5 معمولی به سی‌پی‌یو ای‌ام‌دی رایزن زن 2 هشت هسته‌ای با فرکانس 3.5 گیگاهرتز، جی‌پی‌یو اختصاصی با معماری ای‌ام‌دی آر دی ان ای 2 و توان محاسباتی 10.3 ترافلاپس و رم 16 گیگابایتی GDDR6 مجهز است. می‌توان انتظار داشت که اجزای کلیدی سخت‌افزار این کنسول تغییر نکرده باشند و صرفاً در مقایسه با قبل بهینه‌تر و پربازده‌تر شده باشند.

این کنسول همچنین از وای فای 7، نرخ فریم متغیر (Variable refresh rate یا به‌اختصار VPR) و رزولوشن 8K پشتیبانی می‌کند و با همه لوازم جانبی کنونی پلی استیشن 5 نظیر پلی استیشن پورتال، دوال سنس اج و اکسس کنترلر سازگار است. کاربرانی هم که به دنبال هدفون پلی استیشن 5 پرو هستند می‌توانند از هدفون‌های پالس الیت و ایرباد پالس اکسپلور استفاده کنند.

اولین بازی‌های ارتقا یافته روی پی اس 5 پرو

بازی های PS5 Pro بازی های PS5 Pro

با توجه به آنچه در رویداد سونی مشاهده کردیم، بازی‌های زیر اول از همه به‌صورت اختصاصی از بهبودهای پلی استیشن 5 پرو برخوردار می‌شود و به مرور زمان این لیست بلند و بالای عناوین ارتقا یافته توسط این کنسول جدید تکمیل خواهد شد. به‌خاطر ارتقای صورت گرفته در زمینه عملکرد و جلوه‌های بصری، این‌ها را باید بهترین بازی های PS5 Pro از لحاظ گرافیکی دانست.

  • Alan Wake 2
  • Assassin’s Creed: Shadows
  • Demon’s Souls
  • Dragon’s Dogma 2
  • Final Fantasy 7 Rebirth
  • Gran Turismo 7
  • Hogwarts Legacy
  • Horizon Forbidden West
  • Marvel’s Spider-Man 2
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • The Crew Motorfest
  • The First Descendant
  • The Last of Us Part II Remastered

بیشتر بازی‌های مذکور باید از رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 بر ثانیه پشتیبانی کنند. با این حال، جالب است بدانید که آزمایش Gran Turismo 7 روی این کنسول نشان می‌دهد که امکان اجرای آن با رزولوشن 8K وجود دارد. حتی شنیده‌ها حکایت از این دارند که توسعه‌دهندگان بازی‌ها به‌لطف این کنسول جدید می‌توانند نورپردازی حجمی را افزایش بدهند یا حتی افراد بیشتری را در پس‌زمینه صحنه‌ها به نمایش در بیاورند.

واقعیت مجازی، باکیفیت‌تر از همیشه در پی اس 5 پرو

به‌خاطر ارتقای پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو، بازی‌های هدست پلی استیشن وی آر 2 با رزولوشن بیشتری اجرا می‌شوند و همچنین در نهایت، همه بازی‌های این هدست واقعیت مجازی از تکنولوژی آپسکیلینگ سونی برخوردار خواهند شد. البته در این مقطع دقیقاً مشخص نشده است که کدام بازی‌های واقعیت مجازی زودتر از نظر گرافیکی ارتقا پیدا می‌کنند و باید منتظر انتشار جزئیات بیشتر از سوی سونی در آینده نزدیک بود.

مقایسه عملکرد نسخه معمولی و پرو PS5

حالا باید با مقایسه PS5 و PS5 Pro دید که مهندسان سونی چقدر به تجربه گیمینگ PS5 Pro در مقایسه با نسخه معمولی بهبود بخشیده‌اند. بر اساس توضیحات سونی در رویداد امروز، آنچه نسخه پرو را نسبت به نسخه معمولی متمایز می‌کند، افزایش کیفیت جلوه‌های بصری در خیلی از بازی‌ها در کنار حفظ سطح عملکرد است.

مقایسه پی اس 5 اسلیم و پی اس 5 پرو مقایسه پی اس 5 اسلیم و پی اس 5 پرو

همان‌طور که خود مارک سرنی هم اشاره کرد، گیمرها در اغلب اوقات ترجیح می‌دادند بازی‌ها در حالت پرفورمنس تجربه کنند تا حداقل صدمه‌ای به نرخ فریم و بقیه جوانب عملکردی آن‌ها وارد نشود. با این حال، با ارتقای پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو و همچنین اجزای فنی دیگر آن نظیر حافظه، حالا دیگر گیمرها نباید در این دوراهی قرار بگیرند.

همچنین باید ذکر کرد که به گفته سونی، رابط کاربری یا شبکه آنلاین نسخه پرو با نسخه معمولی یکسان خواهد بود. در نتیجه، کاربران دیگر نباید چالشی در زمینه ساخت اکانت پلی استیشن 5 پرو یا خرید گیفت کارت پلی استیشن 5 داشته باشند.پ

تاریخ عرضه پلی استیشن 5 پرو

سونی تاریخ پیش‌فروش و عرضه PS5 Pro را هم اعلام کرد. این کنسول میان‌نسلی قرار است در 26 سپتامبر مصادف با 5 مهر به پیش‌فروش گذاشته شود و پس از گذشت مدتی کوتاه، در 7 نوامبر امسال مصادف با 17 آبان سال 1403 روانه بازار شود. این در حالی است که طی چند وقت اخیر شنیده‌ها حکایت از عرضه آن در سال 2025 داشتند، ولی خوشبختانه گیمرها می‌توانند تا قبل از پایان سال جاری میلادی سرانجام به این کنسول جدید دسترسی پیدا کنند.

سونی پلی استیشن 4 پرو را با فاصله سه ساله از پلی استیشن 4 عرضه کرده بود، اما حالا پلی استیشن 5 پرو را پس از گذشت حدود چهار سال از عرضه کنسول اصلی راهی بازار می‌کند. در این بین، نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که کنسول نسل نهمی این شرکت ژاپنی در اوج پاندمی کرونا عرضه کرد و به همین خاطر، پس از عرضه این کنسول با چالش‌هایی بزرگ مواجه شد.

پلی استیشن 5 پرو - PlayStation 5 Pro پلی استیشن 5 پرو - PlayStation 5 Pro

به‌خاطر اختلاف در چرخه تامین جهانی و بحران کمبود تراش که به‌شدت تولید محصولات الکترونیکی را تحت تاثیر قرار داد، سونی در ابتدا نتوانست PS5 را به‌صورت انبوه تولید و به بازار عرضه کند. کرونا همچنین استودیوهای فرست پارتی سونی و سایر استودیوها را که به دنبال توسعه و انتشار بازی‌های جدید خود برای پی اس فایو بودند در تنگنا قرار داد.

در واقع، سونی تا مدت قابل توجهی با چالش‌های مربوط به تولید و تامین قطعات پی اس 5 دست‌وپنجه نرم می‌کرد و در تلاش بود این کنسول را به بهترین شکل ممکن در شرایط کم‌نظیر پاندمی کرونا عرضه کند. به همین دلیل، جای تعجبی ندارد که این شرکت نسخه پرو PlayStation 5 را با فاصله‌ای بیشتر روانه بازار می‌کند.

احتمال داده می‌شود می‌رود با فاصله نه چندان زیادی از عرضه پلی استیشن 5 پرو، سونی اقدام به معرفی و عرضه پلی استیشن 6 کند. پیش‌بینی می‌شود جدیدترین کنسول سونی یا به عبارتی دیگر، کنسول نسل دهمی سونی بین سال‌های 2027 تا 2028 به بازار راه پیدا کند.

البته این پیش‌بینی بر پایه این پیش‌فرض است که سونی برنامه دارد یک کنسول خانگی مرسوم دیگر را عرضه کند. همان‌طور که چرخه نسل کنسول‌های خانگی به مرور زمان با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی کاهش پیدا کرده است، دور از انتظار نیست که اصلاً این الگوی سنتی از عرضه کنسول‌ها هم در آینده کنار گذاشته شود.

قیمت پلی استیشن 5 پرو

سونی قیمت پلی استیشن 5 را 700 دلار اعلام کرد. همچنین به نظر می‌رسد فقط نسخه دیجیتالی از این کنسول میان‌نسلی در دسترس قرار خواهد گرفت. البته ارزش خرید پلی استیشن 5 پرو، خصوصاً برای کاربران ایرانی که شاید حتی برای خرید بازی پلی استیشن 5 پرو هم با چالش مواجه باشند، جای بحث زیادی دارد. بدون شک در همین روزها عده بسیاری از کاربران به دنبال راهنمای خرید این نسخه جدید از پلی استیشن 5 خواهند بود.

انتظار می‌رود کنسول جدید سونی با قیمتی بیش از 45 میلیون تومان در بازار ایران در دسترس قرار بگیرد، در حالی که انواع پلی استیشن 5 در زمان نگارش این مطلب بین 30 تا 40 میلیون تومان قیمت دارند.

قیمت پی اس فایو پرو قیمت پی اس فایو پرو

از آنجا که PS5 Pro یکی از انواع پلی استیشن 5 است و نه نسخه‌ای کاملاً مجزا با اختلاف فاحش در زمینه مشخصات فنی و عملکرد، خرید آن برای خیلی از افرادی که در حال حاضر پلی استیشن 5 دارند منطقی به نظر نمی‌رسد. البته در قضاوت درباره این‌که خرید پلی استیشن 5 پرو منطقی است یا خیر، قیمت آن در بازار ایران نقش مهمی بازی می‌کند.

برای کسانی که خواهان اوج کیفیت و عملکرد در تجربه گیمینگ خود هستند، مسلماً خرید پلی استیشن 5 بعد از گذشت چند سال از نسل نهم می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل باشد. همچنین اگر هنوز کنسول خانگی نسل نهمی تهیه نکرده‌اید و حالا می‌خواهید یک نمونه به‌روز با ارزش خرید بالا بخرید، PS5 Pro نیازهای شما را برطرف می‌کند. با تهیه هدفون پلی استیشن 5 پرو هم می‌توانید یک تجربه تمام و کمال از گیمینگ در سطح نسل نهم داشته باشید.

در گجت نیوز بخوانید:
خبر بد برای طرفداران بازی GTA 6 چه زمانی باید منتظر کنسول های بازی نسل دهم باشیم؟ چینی ها با این بازی پرفروش در دنیای ویدئوگیم غوغا به پا کردند هرآنچه که از پلی استیشن ۶ ، نسل جدید کنسول بازی سونی می‌دانیم

برچسب‌ها:

نظر شما