شناسهٔ خبر: 68589679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تکمیل مسیر کمربندی‌های ترافیکی شیراز

صاحب‌خبر -

شهردار شیراز از تکمیل ۹۲ درصدی پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی خبر داد و گفت: با اتمام تقاطع جام جم، این پروژه به کاهش ترافیک و تکمیل مسیرهای کمربندی اطراف شیراز کمک خواهد کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، ضلع شمالی بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی در کوهسار مهدی (ع)، مقصد بیست و یکمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس شهرداری این کلان‌شهر در سال جاری بود.

شهردار کلان‌شهر شیراز شامگاه گذشته، ۱۹ شهریورماه، در این بازدید بیان کرد که این بزرگراه از شمال غرب به شمال شرق طراحی شده و بزودی، محور شمالی آن بازگشایی شده و مکمل محور جنوبی خواهد شد.

محمدحسن اسدی افزود: محور جنوبی این بزرگراه که سال گذشته افتتاح و به بهره‌برداری رسید، رضایت عمومی مردم را جلب کرده است. محور شمالی نیز به‌عنوان تکمیل‌کننده این مسیر، با اتمام تقاطع جام جم، حلقه ترافیکی این بخش را به‌طور کامل تکمیل خواهد کرد.

او ادامه داد: بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی قرار بود که باند شمالی آن هم‌زمان با باند جنوبی به بهره‌برداری برسد، اما مدیریت شهری به دلیل مخاطرات احتمالی، به‌ویژه احتمال رانش کوه در محور شمالی، تصمیم گرفت که با تأخیری ۹ ماهه و پس از اجرای تمهیدات ایمنی بیشتر، این باند به بهره‌برداری برسد. این محور مسیر شرق به غرب را شامل می‌شود.

نزدیک شدن به پایان پروژه محور شمالی بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی

شهردار شیراز با اشاره به پیشرفت ۹۲ درصدی عملیات اجرایی محور شمالی پروژه بزرگراه شهید سلیمانی و آیت‌الله حائری اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کارهای زیرساختی و عملیات سنگین عمرانی به اتمام رسیده است. در حال حاضر تمرکز اصلی بر روی اجرای مراحل پایانی و تجهیز تأسیسات جانبی است که بخشی از این اقدامات توسط شهرداری مناطق یک و شش در حال پیگیری و اجرا می‌باشد.

اسدی به افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۶ پروژه به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان در سی و هفتمین مرحله جهش عمرانی این کلان‌شهر با حضور وزیر کشور در هفته گذشته هم اشاره کرد و یادآور شد: از دهه فجر سال گذشته تاکنون هدف‌گذاری ما تعریف بسته‌ای ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بوده که در هفته دولت امسال رونمایی شد.

او در پاسخ به اظهارات مبنی بر احتمال افزایش ترافیک در میدان قصردشت و همت شمالی به‌واسطه احداث تونل ملل، توضیح داد: خروجی این تونل یک‌طرفه بوده و تمام ترافیک را به سمت کمربندی اکبرآباد هدایت خواهد کرد.

شهردار شیراز در خصوص پروژه‌های کوچک‌مقیاس این کلانشهر نیز بیان کرد که وضعیت این پروژه‌ها نسبت به دو سال گذشته بهبود یافته و در راستای پاسخ به دغدغه‌ها، ۴۵ درصد مطالبات مناطق نیز پرداخت شده است.

او اضافه کرد: همان‌طور که پروژه‌های بزرگ مقیاس اهمیت دارند، پروژه‌های مناطق و کوچک مقیاس نیز که در شورا مصوب شده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

در ادامه، رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز اظهار کرد: بخشی از این آزادراه به بهره‌برداری رسیده و با رضایتمندی قابل توجهی همراه بوده است. اطمینان داریم با تکمیل و بهره‌برداری نهایی از این پروژه، تأثیرات جدی و مثبتی را شاهد خواهیم بود که موجب رضایت شهروندان خواهد شد.

سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه برای تکمیل و بهره‌برداری سریع‌تر این پروژه، بازدیدهای مکرر ضروری است، تاکید کرد: این بازدیدها باید به گونه‌ای انجام شود که روند اجرای پروژه به صورت مستمر پیگیری شده و پروژه در موعد مقرر، یعنی آبان‌ماه، به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز نیز در این بازدید با بیان اینکه عملیات عمرانی و فاز اولیه مسیر کوهسار مهدی (عج) از دهه گذشته آغاز شده بود، گفت: فازهای دوم و سوم این پروژه با پیمانکاری قرارگاه خاتم شروع شد و باند جنوبی آن سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

بابک همتی، در ادامه به محور شمالی پروژه آیت‌الله حائری اشاره کرد و توضیح داد: این محور در مجاورت کوهی قرار دارد که خطر رانش در آن وجود دارد. به همین دلیل، برای جلوگیری از این خطر، تونل مصنوعی یا گالری‌های مصنوعی احداث شده‌اند.

او ابراز امیدواری کرد که فاز باند شمالی ظرف چند ماه آینده به بهره برداری برسد.

مدیر پروژه‌های شهرداری شیراز در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) نیز با بیان اینکه این پروژه اکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از ۴۰ درصد این پیشرفت در دو سال اخیر انجام شده، افزود: تاکنون نزدیک به ۴ کیلومتر تونل و گالری حفاری شده و ۱۷۰۰ متر حائل ترانشه‌ای با ارتفاع ۷ متر اجرا شده است. همچنین حدود ۳ میلیون مترمکعب خاک‌برداری صورت گرفته است.

ادریس مهدیان در خاتمه، با اشاره به اینکه در باند شمالی بزرگراه به منظور پیشگیری از مخاطرات، حدود 500 متر گالری با ارتفاع 10 متر ایجاد شده است، تأکید کرد: این حجم از سازه‌ها و عملیات اجرایی برای پروژه‌های شهری بسیار قابل توجه و کم‌نظیر است.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما