شناسهٔ خبر: 68572735 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

اگر سنتان بالای ۵۰ است با احتیاط بیشتری از این دارو استفاده کنید!

آیا اغلب سراغ ایبوپروفن می‌روید؟ خیلی از افراد عادت دارند مرتباً برای تسکین دردها و گرفتگی‌ها یا پایین آوردن تب سرماخوردگی و آنفلوانزا از ایبوپروفن استفاده کنند. اما اگر سنتان بالای ۵۰ است باید با احتیاط بیشتری از این دارو استفاده کنید.

صاحب‌خبر -
ایبوپروفن
ایبوپروفن یک داروی بسیار رایج است و تقریباً ۵۰ درصد از افراد ۵۰ تا ۸۰ساله مکرراً از آن استفاده می‌کنند. ایبوپروفن یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است که اگر بالای ۵۰ سال داشته باشید مصرفش می‌تواند خطرناک باشد.
افراد ۵۰ سال و بالاتر ترجیحاً باید به‌جای ایبوپروفن از استامینوفن استفاده کنند.

با بالارفتن سن، افراد نسبت به بعضی از داروها حساس‌تر می‌شوند، از جمله داروهایی که به نظر بی‌خطر می‌رسند صرفاً به این دلیل که نیازی به تجویز پزشک ندارند. این داروها ممکن است باعث عوارض ناخوشایندی بشوند و حتی عوارضی ایجاد کنند که تابه‌حال با مصرف همین دارو وجود نداشته‌اند. دو ناحیه از بدن که اغلب تحت‌تأثیر حساسیت نسبت به ایبوپروفن قرار می‌گیرد، معده و کلیه‌ها هستند.


مصرف مکرر ایبوپروفن بر سلامت گوارش اثر می‌گذارد

اگر می‌خواهید گوارشتان به بهترین شکل ممکن کار کند باید به سلامت آن اهمیت بدهید. اختلالات گوارشی چیزی نیستند که آنها را دست‌کم بگیرید. حتی یک اختلال کوچک در سیستم گوارش می‌تواند منجر به عارضه‌ای به نام دیسبیوز (عدم تعادل گونه‌های میکروبی) شود. دیسبیوز می‌تواند هر عارضه‌ای ایجاد کند، از اسهال و استفراغ گرفته تا افسردگی و مشکلات حافظه. ضمناً روده‌ها با مصرف مکرر ایبوپروفن در افراد بالای ۵۰ سال نمی‌توانند خوب کار کنند.

مثلاً افرادی که طولانی‌مدت از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می‌کنند ممکن است دچار زخم معده شوند. این پدیده در افراد بالای ۵۰ سال، شدیدتر هم خواهد بود. مطالعات نشان داده‌اند وقتی افراد سنین بالا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به زخم معده افزایش خواهد یافت.

شاید این سؤال برایتان مطرح شود که چه اتفاقی برای افراد بالای ۵۰ سالی می‌افتد که نه‌تنها ایبوپروفن مصرف می‌کنند؛ بلکه دوزهای بالاتری از این دارو را استفاده می‌کنند. پاسخ این است: احتمال ابتلای این افراد به زخم معده خیلی بیشتر هم می‌شود و ضمناً احتمالاً دچار مشکلات کلیوی نیز خواهند شد.

افراد بالای ۵۰ سال که نگران مشکلات کلیوی هستند باید در استفاده از ایبوپروفن بسیار محتاط‌تر عمل کنند. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در سال ۲۰۲۰، بیماری‌های کلیوی در افراد بزرگسال، در میان سنین بالای ۵۰ سال شایع‌تر بوده است. هر چند این اطلاعات بیشتر مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بوده است؛ اما به طور کلی توصیه شده است افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید با احتیاط از ایبوپروفن استفاده کنند.

مطالعهٔ دیگری در سال ۲۰۲۲ به بررسی دقیق‌تر در مورد واکنش‌های کلیوی نسبت به ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی پرداخت و به این نتیجه رسید که افراد سنین بالاتری که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را مکرراً مصرف می‌کردند بیشتر در معرض مشکلات کلیوی بودند.

قرار نیست بگوییم اگر بالای ۵۰ سال هستید کلاً دور ایبوپروفن را خط بکشید، بلکه لازم است هر بار که می‌خواهید سراغش بروید خوب فکر کنید و با احتیاط تصمیم بگیرید. مطمئناً بهتر است با پزشکتان مشورت کنید و اطلاعات کافی در مورد مصرف انواع داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی داشته باشید. بدین ترتیب کمتر احتمال دارد ایبوپروفن شما را دچار مشکلات گوارشی و کلیوی کند.

نظر شما