شناسهٔ خبر: 68569890 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست بین‌المللی در کره جنوبی با محوریت استفاده از هوش مصنوعی در ارتش

ایراندخت آذر شکیب

کره جنوبی امروز (دوشنبه) یک اجلاس بین‌المللی را به منظور ایجاد طرحی برای استفاده «مسؤولانه از هوش مصنوعی» در ارتش تشکیل داد. اگرچه انتظار نمی‌رود هر توافقی دارای قدرت الزام آور برای اجرای آن باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بیش از ۹۰ کشور از جمله آمریکا و چین نمایندگانی را برای شرکت در این اجلاس ۲ روزه در سئول اعزام کردند. این دومین نشست با موضوع استفاده از هوش مصنوعی در ارتش است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در نخستین نشست که سال گذشته میلادی در آمستردام، هلند برگزار شد، چین، آمریکا و سایر کشورها از چنین طرحی حمایت کردند.

«کیم یونگ-هیون»، وزیرد فاع کره جنوبی در سخنرانی شروع این اجلاس گفت: « اخیرا در جنگ روسیه و اوکراین، یک پهپاد اوکراینی با هوش مصنوعی عمل کرد.»

وی به تلاش‌های اوکراین برای برتری فناوری در برابر روسیه با استفاده از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این پهپادها به غلبه بر پارازیت سیگنال و همچنین امکان کارکرد پهپادها در گروه‌های بزرگ‌تر می‌پردازند.

وزیر دفاع کره جنوبی در ادامه افزود: «همانطور که هوش مصنوعی در حوزه نظامی به کار می‌رود، قابلیت‌های عملیاتی ارتش به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. با این حال این فناوری مانند یک شمشیر 2 لبه است، زیرا می‌تواند باعث آسیب بر اثر سوء استفاده شود.»

«چو تائه یول»، وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز گفت بحث‌ها شامل زمینه‌هایی مانند بازنگری حقوقی برای اطمینان از انطباق با قوانین بین‌المللی و مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از تصمیم گیری تسلیحات خودمختار برای مرگ و زندگی بدون نظارت مناسب انسانی می‌شود.

یکی از مقام‌های ارشد کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرد که در اجلاس سئول با طرحی برای اقدام، ایجاد حداقل سطح حفاظت برای هوش مصنوعی در ارتش و پیشنهاد اصولی برای استفاده مسؤولانه با انعکاس اصولی که توسط ناتو، ایالات متحده یا تعدادی دیگر از کشورها تعیین شده است، موافقت شود.

هنوز مشخص نیست که چند کشور در این نشست شرکت کرده‌اند که هدفش ارائه اقدامی برای ایجاد حد و مرز جهت استفاده از هوش مصنوعی در ارتش است.

این نشست تنها گردهم‌آیی بین‌المللی برای انجام مذاکره درباره استفاده از هوش مصنوعی در ارتش نیست. کشورهای عضو سازمان ملل که در کنوانسیون ۱۹۸۳ برخی از تسلیحات متعارف عضو هستند درباره ایجاد محدودیت‌هایی بر سیستم‌های تسلیحاتی کشنده خودکار بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

ایالات متحده سال گذشته همچنین بیانیه‌ای در مورد استفاده مسؤولانه از هوش مصنوعی در ارتش منتشر کرد که کاربرد نظامی گسترده‌تری از هوش مصنوعی را فراتر از تسلیحات پوشش می‌دهد. از ماه اوت، ۵۵ کشور این بیانیه را تایید کرده‌اند.

حدود ۲۰۰۰ نفر در سراسر جهان برای شرکت در این اجلاس ثبت نام کرده‌اند، از جمله نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی تا در بحث‌هایی مانند حفاظت از غیرنظامیان و استفاده از هوش مصنوعی در کنترل سلاح‌های هسته‌ای شرکت کنند.

انتهای پیام

نظر شما