شناسهٔ خبر: 68542865 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کمترین و بیشترین رشد قیمت مسکن در تهران

بر اساس این گزارش بیشترین رشد قیمت مسکن در منطقه 6 تهران با 5.8 درصد افزایش و بیشترین افت قیمتی هم در منطقه 5 تهران با منفی 4.6 درصد رخ داده است و دربخش معاملات مسکن نیز منطقه 1 با 17درصد افزایش، بیشترین نرخ رشد و منطقه 18 با 30 درصد کاهش بیشترین افت در معاملات را تجربه کرده است.

صاحب‌خبر -

بر اساس داده‌های اخیر بانک مرکزی میزان تورم مسکن صعودی شده و رکورد‌های تازه‌ای را نیز در تابستان امسال به ثبت رسانده، به گونه‌ای که سمت تقاضا و میزان معاملات نیز در این مقطع زمانی تغییرات قابل توجهی داشته است. بر اساس این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه مسکن در تهران پس از روند نزولی ماه‌های گذشته در تیر ماه مجددا صعودی شده و تعداد معاملات نیز در این مقطع رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، بر اساس این آمار رشد قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد ماه امسال به پایین‌ترین میزان خود در طول ۷ سال گذشته رسیده بود و این روند کاهشی که از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود، در تیرماه امسال مجددا افزایشی شده، این در حالی است که تعداد معاملات مسکن با یک رکود جدی مواجه شده است. در واقع همزمان با رکود شدیدی که در بازار مسکن وجود دارد؛ قیمت‌ها در حال رشد است. آن‌گونه که آمار‌ها می‌گوید با وجود آنکه متوسط قیمت مسکن در تیر ماه و در شهر تهران ۱.۸ درصد نسبت به خرداد ماه رشد داشته، اما معاملات مسکن بیش از ۸ درصد افت پیدا کرده است و متوسط قیمت مسکن در ۱۴ منطقه تهران با رشد همراه شد و در ۸ منطقه پایتخت قیمت‌ها کاهشی شدند.

بر اساس این گزارش بیشترین رشد قیمت مسکن در منطقه ۶ تهران با ۵.۸ درصد افزایش و بیشترین افت قیمتی هم در منطقه ۵ تهران با منفی ۴.۶ درصد رخ داده است و دربخش معاملات مسکن نیز منطقه ۱ با ۱۷ درصد افزایش، بیشترین نرخ رشد و منطقه ۱۸ با ۳۰ درصد کاهش بیشترین افت در معاملات را تجربه کرده است.

در بخش اجاره مسکن نیز در تیر ماه متوسط قیمت‌ها در مناطق شهری با افزایش ۵۰ درصدی همراه بود و تقریبا با روندی نزولی به سطح معاملات در پاییز ۱۴۰۱ نزدیک شده و متوسط رشد اجاره ملک در تهران نیز پایین‌تر از مناطق شهری شده و به محدوده ۴۶ درصد نزدیک شده، اتفاقی که نشان از شکست سیاست تعیین سقف اجاره‌بها در تهران داشته است.

در مقایسه رشد ماهانه اجاره‌بهای تهران و مناطق شهری نیز در تابستان ۱۴۰۳ رشد ماهانه اجاره‌بها در شهر تهران و سایر مناطق شهری کمتر از قبل شده است، به گونه‌ای که در تیر ماه ۱۴۰۳ این رشد از ۶ درصد به ۵ درصد رسید و رشد ماهانه اجاره مسکن نیز کاهشی شده، اما همچنان این قیمت‌ها از سطح نرخ‌های سال ۱۴۰۱ بالاتر است.

نظر شما