شناسهٔ خبر: 68527720 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

۵ عادتی که شما را سحرخیز می‌کند | روزنو

با درک بهتری از سلامت کلی و روتین‌های قبل از خواب، می‌توانید بیاموزید که چگونه صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید بدون اینکه احساس بدی نسبت به فرآیند زود برخاستن از خواب داشته باشید.

صاحب‌خبر -
روزنو :

ایسنا: با درک بهتری از سلامت کلی و روتین‌های قبل از خواب، می‌توانید بیاموزید که چگونه صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید بدون اینکه احساس بدی نسبت به فرآیند زود برخاستن از خواب داشته باشید.

تلاش برای زود بیدار شدن به نحوه خواب شما در شب بستگی دارد. هم‌چنین عوامل سبک زندگی مانند روتین اجتماعی یا روال کاری، داروها و شرایط پزشکی و سلامت، همگی کیفیت خواب شما را تعیین می‌کنند.

۵ عادتی که شما را سحرخیز می‌کند

برخی دلایلی که زود بیدار شدن از خواب را برای شما سخت می‌کنند، عبارتند از:

اختلالات خواب، کسری خواب، مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، استرس و اضطراب، مصرف داروها و برخی شل‌کننده‌های عضلانی، اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن، استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی قبل از خواب و بودن در معرض نور آبی (نور صفحه نمایش رایانه، موبایل و ...).

زود بیدار شدن کار دشواری نیست، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا به یک روال ثابت تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، راهکارهای زیر را امتحان کنید.

۱. شب‌ها موبایل و رایانه را کنار بگذارید

از حدود یک الی دو ساعت قبل از خواب سعی کنید از موبایل و رایانه خود استفاده نکنید و بودن در معرض نور آبی صفحات نمایش (مانند تلویزیون، لپتاپ و موبایل) را به حداقل برسانید؛ چرا که نور مصنوعی، به‌ویژه نور آبی، می‌تواند تولید ملاتونین (هورمون خواب) را در بدن تا حد بسیاری کاهش دهد.

۲. به موقع شام بخورید

سوء هاضمه یا سوزش سر دل می‌تواند خواب شبانه را مختل کند. برای جلوگیری از رفلاکس اسید، ترجیحاً آخرین وعده غذایی (شام) خود را زودتر بخورید تا بدن پیش از خواب فرصت کافی برای هضم داشته باشد. هم‌چنین مصرف زیاد نوشیدنی در اواخر شب ممکن است شما را از خواب بیدار کند تا به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و در نهایت بدخواب شوید. این‌ها موانعی است که شما را از زود بیدار شدن باز می‌دارد.

۳. آلارم صبحگاهی را از خود دور نگه دارید

اگر از ساعت زنگ‌دار یا آلارم موبایل برای بیدار شدن استفاده می‌کنید و هربار با شنیدن صدای زنگ هشدار، آن را خاموش می‌کنید و به خواب می‌روید، بهتر است آلارم خود را در فضایی خارج از اتاق خواب تنظیم کنید تا برای خاموش کردن آن مجبور شوید از رختخواب بیرون بیایید. این یک روش تضمینی برای زود برخاستن از خواب است.

۴. خواب کافی داشته باشید

یکی از علل سحرخیز بودن در برخی افراد این است که خواب کافی دارند. توصیه می‌شود بزرگسالان هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند تا ضمن مراقبت از بدن خود، انرژی لازم برای روز بعد را ذخیره کنند.

۵. مکمل ملاتونین مصرف کنید

ملاتونین هورمونی است که بدن به طور طبیعی و به منظور تنظیم چرخه خواب، آن را تولید می‌کند. سطح ملاتونین عصرها در واکنش به تاریک شدن هوا افزایش می‌یابد. تولید ملاتونین به حفظ ریتم شبانه‌روزی بدن کمک می‌کند و به شما می‌گوید چه زمانی باید از خواب بیدار شوید و چه زمانی بخوابید. اگر شب‌ها سخت به خواب می‌روید، احتمالا سطح تولید هورمون خواب در بدنتان پایین است و همین باعث می‌شود صبح‌ها خواب بمانید یا دیرتر بیدار شوید، توصیه می‌شود با مشورت پزشک، چند ساعت قبل از خواب قرص ملاتونین بخورید تا چرخه خواب شبانه را به خوبی کامل کنید و صبح‌ها زودتر از خواب برخیزید.

نظر شما