شناسهٔ خبر: 68488848 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش تند افشین نوروزی: قارداشی مخالفت را نمی‌پذیرد!/ در انتخابی تیم ملی قانون را نقض کردند

آتنا خلیلی

کاپیتان پیشین تیم ملی تنیس روی میز ایران گفت: در انتخابی تیم ملی قانون را نقض کردند و از آنجا که نظرات من مخالف رییس فدراسیون بود دنبال فرصت بودند تا تخریبم کنند.

صاحب‌خبر -

افشین نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقاتی در مسابقات انتخابی تیم ملی تنیس روی میز رخ داد و چرا کمیته انضباطی فدراسیون او را یک سال از حضور در فعالیت‌های تنیس روی میز محروم کرد؟ گفت: من در حال حاضر رییس کمیسیون ورزشکاران فدراسیون تنیس روی میز و با حکم وزیر ورزش کارشناس خبره و عضو هیات رییسه فدراسیون تنیس روی میز هستم. در جلسات هیات رییسه، نظراتی را ارائه می‌کردم که شاید خیلی همسو با دیگر اعضای هیات رییسه و رییس فدراسیون نبود. نظراتی مبنی بر تشکیل کمیته فنی و تیم ملی ب را دادم که تصویب شد اما هیچ موقع به مرحله اجرا نرسید. یکی از موارد دیگری که در هیات رییسه مطرح شد، بحث انتصاب بازیکنان در انتخابی المپیک بود و من تنها کسی بودم که نظرش مخالف بقیه اعضا و رییس فدراسیون بود.

*رییس فدراسیون مخالفت را برنمی‌تابد

او ادامه داد: با توجه به خصوصیت اخلاقی که از آقای قارداشی سراغ دارم و همچنین با توجه به اینکه سومین دوره ریاست خود را در فدراسیون تنیس روی میز سپری می‌کند و عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک است، از نظر مدیریتی به جایگاهی رسیده است که خودش فکر می‌کند سبک مدیریتی خاص و توانمندی دارند. بنابراین احساسم این است که خیلی مخالفت را بر نمی‌تابد و خیلی موافق این موضوع نیست کسی مخالف نظراتش صحبت کند. با توجه به این موارد فکر می‌کنم دنبال بهانه‌ای بود که اگر شرایطی پیش آمد با من برخورد کند. من نماینده ورزشکاران هستم و آنها خواسته‌هایی از من داشتند و پیرو همان خواسته‌ها با دبیر، رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی بحث می‌کردم. به هیچ کدام از این خواسته‌ها پرداخته نشد و فشاری را به من آورد که تاثیرش را حین مسابقه بر روی روح و روانم گذاشت. علیه من رای صادر کردند که فکر نمی‌کنم در ورزش ما چنین رایی صادر شده باشد. با صدور محرومیت یک ساله، شغل و درآمد آن ورزشکار از او گرفته می‌شود و این یعنی برو به سلامت.

واکنش تند افشین نوروزی: قارداشی مخالفت را نمی‌پذیرد!/ در انتخابی تیم ملی قانون را نقض کردند

* در انتخابی تیم ملی نقض قانون انجام شد

نوروزی مدعی نقض قانون در انتخابی تیم ملی شد و گفت: با توجه به نقض قانون خوشحال می‌شوم از سوی وزیر جدید ورزش و تیمش بازرسی صورت گیرد. مسابقات به شکلی برگزار شد که در ابلاغیه نبود. آیین‌نامه انتخابی تیم ملی به پیشنهاد آقای قارداشی و با حضور سرمربی، مدیر تیم‌های ملی، دبیر فدراسیون، رییس کمیته مسابقات و من تدوین شد. بارها پیش آمده بود که وقتی آیین‌نامه‌ای را ابلاغ می‌کردند اصلاحیه صورت می‌گرفت و این خوب نبود بنابراین تصمیم گرفتیم آیین نامه‌ای را تدوین کنیم که همه جوانب در آن سنجیده شود و نیازی به اصلاحیه مجدد نباشد. در این آیین نامه درج شده بود ۱۰ نفر اول دسته برتر به همراه نفرات دوم و سوم رنکینگ جهانی (امیرحسین هدایی و نیما عالمیان) در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کنند. همچنین درج کرده بودیم هر ورزشکاری که در رنکینگ زیر ۸۰ جهان باشد، در تیم ملی انتصاب می‌شود. نوشاد این شرایط را داشت و در تیم ملی انتصاب شد و نیازی نبود در انتخابی شرکت کند.

*  ۲ بازیکن را برخلاف آیین‌نامه وارد انتخابی کردند

او ادامه داد: با توجه به اینکه رقابت سخت و فشرده‌ای در مسابقات دسته برتر بود خیلی از بازیکنان خوب و صاحب نام مثل حمیدرضا طاهرخانی، سعید احمدیان و سروش امیری‌نیا نتوانستند جزو ۱۰ نفر قرار بگیرند. چهار، پنج روز قبل از مسابقات انتخابی تیم ملی دو ورزشکار یعنی نوید شمس و امیر مهدی کشاورزی درخواست حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی را داشتند. دبیر فدراسیون به من اعلام کرد این درخواست از سوی سرمربی و خود رییس فدراسیون رد شده است و حتی از مدیر تیم‌های ملی هم که سوال کردم اعلام کرد درخواست رد شده است. یک روز قبل از مسابقات تعدادی از ورزشکاران با من تماس گرفتند و اطلاع دادند که این دو ورزشکار در حال تمرین هستند و می‌خواهند فردا در مسابقات شرکت کنند. پس از پیگیری من، سرمربی تیم ملی و دبیر فدراسیون اعلام کردند که مخالف این تصمیم بودند اما یکی از اعضای هیات رییسه این تصمیم را گرفته و به آقای قارداشی اعلام کرده و او هم موافقت کرده است. متاسفانه این موضوع نقض اجرای آیین نامه بود. اصلا اصلاحیه‌ای صورت نگرفت که این دو نفر می‌توانند در انتخابی تیم ملی شرکت کنند. بدون اینکه نظر نفراتی که در تدوین آیین نامه دخیل بودند پرسیده شود، این نوع دو نفر را در جدول مسابقات قرار دادند.

* بازیکنان ناراحتند اما می‌ترسند صحبت کنند

کاپیتان پیشین تیم ملی با اشاره به ناراحتی ورزشکاران از تصمیم فدراسیون تصریح کرد: ورزشکاران از این موضوع خیلی ناراحت بودند و حتی به من اعلام کردند که اگر صلاح می‌دانم بازی نکنند اما نمی‌خواستم جو متشنج شود و این را صلاح ندانستم که آنها بازی نکنند. همه با ناراحتی و دلخوری بازی کردند. پیام‌هایی را از سوی بازیکنان دارم  و همه پیام‌ها موجود است. آنها اعلام کردند از شرایط ناراضی هستند اما می‌ترسند صحبت کنند چرا که فدراسیون با آنها برخورد می‌کند.با این شرایط فکر می‌کنم وزیر ورزش و معاون قهرمانی و بازرسی وزارت ورزش باید به این ماجرا ورود کنند و درد دل ورزشکاران را بشنوند. مشکلاتشان را بررسی کنند و اجازه ندهند کسانی که قدرت دستشان است با آبروی ورزشکاران بازی کنند و آنها را تخریب کنند.

واکنش تند افشین نوروزی: قارداشی مخالفت را نمی‌پذیرد!/ در انتخابی تیم ملی قانون را نقض کردند

*فدراسیون می‌خواهد من را بی‌اخلاق جلوه بدهد

نوروزی با اشاره به اینکه در حکم کمیته انضباطی اعلام شده بی اخلاقی انجام داده ام، تاکیدکرد: خوشحالم در جامعه تنیس روی میز من را به عنوان یک فرد با اخلاق می‌شناسند. فدراسیون تلاش کرد که من را به عنوان یک فرد بی‌اخلاق جلوه بدهد اما این اتفاقات نشان داد، همه خانواده تنیس روی میز مخالف نظر فدراسیون هستند. سال‌ها در رویدادهای مختلفی شرکت کرده‌ام از المپیک و قهرمانی جهان گرفته تا مسابقات آسیایی اما یک بار بی‌اخلاقی از من سر نزده است. اینکه در حکم خود اشاره کردند من سابقه حضور در کمیته انضباطی را داشتم همه به دلیل گرفتن حق ورزشکاران بوده است. من همیشه دنبال این بوده‌ام که حق ورزشکاران را بگیرم و هیچ ترسی نداشتم و تاوان آن را هم داده‌ام. من ۱۰ روز فرصت دارم که به رای محرومیت یک ساله اعتراض کنم اما چنین کاری را نخواهم کرد. علاقه‌مند نیستم با افرادی که قوانین را رعایت نمی‌کنند و در مواجهه با مسائل فنی خودمختار هستند دوباره مواجه شوم و ان‌شاءالله از مراتب بالاتر موضوع را پیگیری خواهم کرد.

*میزها استاندارد نیست

ملی‌پوش پیشین تیم ملی در مورد صحبت‌هایی که راجع به استاندارد نبودن میز مسابقات انجام داد و واکنش تندی که تولید کننده میز نسبت به صحبت‌های او داشت، نیز گفت: چندین سال است تولیدی میز مسابقات را به یک شرکت داده‌اند. باشگاه‌ها را اجبار کرده‌اند که فقط از یک مدل میز استفاده کنند. باید شفاف‌سازی شود که قیمت خرید و فروش این میزها چقدر است و سود آن به کجا می‌رود. نیاز است یک تیم بازرسی از وزارت ورزش و ارگان‌های دیگر به این موضوع ورود و این مسئله را بررسی کنند. زمانی که من به عنوان ورزشکار، عضو هیات رییسه و کارشناس خبره در مورد میزها صحبت و اعتراض کردم یک فردی که سمتی ندارد و تنها تولید کننده است علیه من در رسانه‌ها شروع به صحبت کرد. خیلی از قهرمانان این رشته از نیما و نوشاد گرفته تا بقیه نفرات از من حمایت کردند و پاسخ آن فرد را دادند که هرچه در مورد کیفیت این میزها گفته می‌شود صحت دارد چون این میزها استاندارد نیست.

او افزود: ما از میزها و توپ‌هایی استفاده می‌کنیم که در هیچ یک از مسابقات بین‌المللی استفاده نمی‌شود. توپ‌هایی که در ایران استفاده می‌شود از یک برند هندی است که جزو ارزان‌ترین توپ‌ها در جهان محسوب می‌شود اما در داخل ایران به مبلغ بسیار بالایی فروخته می‌شود. زمانی که من نسبت به این مسائل اعتراض کردم فدراسیون برخورد تندی با من داشت. با این حال چیزی را از دست نمی‌دهم و حتما در آینده پیگیر این موارد خواهم شد.

*ماجرای درگیری لفظی با داور

نوروزی در موردعلت اینکه در حکم کمیته انضباطی نوشته شده است به داور توهین کرده است، تصریح کرد: در مسابقه انتخابی تیم ملی با بنیامین فرجی مسابقه داشتم. هیچ توهین و بی‌احترامی به بنیامین و پدرش نکردم. حتی بنیامین را بازیکن آینده‌داری می‌دانم و می‌دانستم توانایی این را دارد که فیکس تیم ملی بزرگسالان شود. حتی قبل از انتخابی تیم ملی نیز ما با هم تمرین می‌کردیم. بعد از مسابقه انتخابی نیز هر زمان همدیگر را می‌دیدیم با هم خوش و بش می‌کردیم. من تنها از داور ناراحت بودم. در بازی، دو بر یک جلو بودم و در گیم چهارم نیز پنج بر یک پیش افتادم. بنیامین سرویس زد که خطا بود به داور گفتم سرویس‌های بنیامین خطا است چون سرویس‌ها را نمی‌بینم اما داور برخورد خوبی با من نداشت و گفت که نمی‌خواهد قوانین را به او یاد بدهم و او سرویس‌ها را می‌بیند و چون زیاد اعتراض می‌کنم یک کارت زرد به من داد. آن گیم را من باختم و بازی دو بر دو مساوی شد.

او افزود: بنیامین در گیم آخر هم همان سرویس‌ها را مجددا تکرار کرد و به همین شیوه امتیاز گرفت و بازی ۱۰ بر 3 شد. من به سمت جاحوله‌ای رفتم و حوله را برداشتم و ضربه‌ای به آنجا زدم، و روی صندلی نشستم. زمانی که ضربه به جا حوله‌ای زده می‌شود طبق قوانین باید کارت زرد داده شود. من هم باید کارت زرد دوم را می‌گرفتم و یک امتیاز هم به حریف داده می‌شد و در این صورت بازی به پایان می‌رسید. فکر می‌کردم داور کارت زرد دوم را داده است و بدون اینکه یک کلمه با کسی صحبت کنم رفتم نشستم اما داور کارت زرد دوم را به من نداده بود و برایم باخت فنی محاسبه کرد. زمانی که باخت فنی محاسبه می‌شود یعنی امتیازات آن بازی تعلق نمی‌گیرد و یک باخت، دو باخت محاسبه می‌شود و در جدول دوره‌ای باعث عقب افتادن بازیکن می‌شود. از سرداور مسابقات سوال پرسیدم که چرا باخت فنی برای من محاسبه شد که پاسخ داد داور کارت زرد دوم را نداده و در گزارش خود باخت فنی نوشته است.

واکنش تند افشین نوروزی: قارداشی مخالفت را نمی‌پذیرد!/ در انتخابی تیم ملی قانون را نقض کردند

پینگ‌پنگ‌باز ایران همچنین گفت: من به داور گفتم چرا باخت فنی محاسبه کرد و او گفت قانون است. من هم پاسخ دادم وقتی ورزشکار سرویس خطا می‌زند آنجا هم باید قانون را رعایت کند که پاسخ داد"نمی‌خواهد به من قوانین را یاد بدهید." من هم دوباره گفتم داوری این نیست که تنها امتیاز بدهید و  اگر جایی هم سرویس خطا است باید خطا بگیرید. دوباره گفت: چیزی از داوری نمی‌دانید و بهتر است بروید بازی کنید. من هم دوباره گفتم: شما چیزی از داوری نمی‌دانید وگرنه فدراسیون از شما بیشتر استفاده می‌کرد. این تمام صحبتی است که بین ما دو نفر رد و بدل شد و هیچ توهین و بی‌احترامی دیگری نبود اما احتمال می‌دهم داور گزارشی را علیه من نوشته باشد. فیلم‌های سرویس زدن بنیامین فرجی موجود است و می‌توان آنها را بررسی کرد که آیا خطا بوده‌اند یا خیر.

*به جای سرمربی، رییس کمیته انضباطی بازی من را زیر نظر داشت

نوروزی با انتقاد از رفتار فدراسیون در اعلام خبر برخورد انضباطی تاکید کرد: یکی از اتفاقات عجیبی که رخ داد این بود که بعد از این ماجرا رییس کمیته انضباطی هر میزی که من مسابقه داشتم پشت سر من می‌نشست و بازی من را نگاه می‌کرد. همچنین در حین مسابقات در مصاحبه‌ای اعلام کرد، برخورد انضباطی می‌شود. این اقدام فدراسیون کاملا غیرحرفه‌ای بود چون در شرایطی که ورزشکاران در تحت فشار زیادی در حین مسابقه هستند چنین کار غیرحرفه‌ای را انجام داد و این مصاحبه‌ای را از رییس کمیته انضباطی منتشر و بر روی سایت خود قرار داد. همچنین به جای اینکه سرمربی بازی‌های ما را ببیند رییس کمیته انضباطی آمده بود و بازی ما را تماشا می‌کرد. بعد از پایان بازی‌ها به سمت دبیر فدراسیون رفتم و با او صحبت کردم. کارمندان فدراسیون هم در نامه‌ای به رئیس فدراسیون نوشتند که من به همه توهین کرده‌ام. یکی از کارمندان فدراسیون شهادت داده که به اعضای هیات رییسه توهین کرده‌ام. فکر می‌کنم آقای قارداشی به عنوان رئیس فدراسیون نباید اجازه می‌داد که چنین اتفاقاتی در مسابقات انتخابی تیم ملی رخ دهد.

*چرا قاداشی به حرفهای تولید کننده میز به من واکنش نشان نداد؟

او با گلایه از رییس فدراسیون گفت: اگر می‌گویند به اعضای هیات رییسه توهین کرده‌ام و بابت آن محرومم کردند، چرا وقتی تولید کننده میز علیه من که یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون هستم، حرف زد، آقای قارداشی هیچ واکنشی نشان نداد و چرا برخورد نمی‌کند؟ چطور می‌شود یکی از کارمندان فدراسیون که به عنوان داور هم در مسابقات بود، فحش‌های رکیک و زشتی را به یکی از بازیکنان که به عضویت تیم ملی هم درآمده، می‌دهد اما به کمیته انضباطی فراخوانده نمی‌شود؟ میلاد عابدینیان بازیکن آینده‌داری است و قهرمان دسته برتر هم شد اما او را هم سه ماه محروم کردند. این بازیکن شرایط مالی خوبی ندارد و نمی‌تواند قرارداد لیگ هم ببندد. با این تصمیم درآمد و شغل او را می‌گیرند و شاید این باعث شود پینگ‌پنگ را کنار بگذارد یا مانند امیررضا عباسی و امین احمدیان بخواهد از ایران برود. این تصمیمات عواقب دارد و برخوردهایی که از روی قدرت گرفته شود فکر نمی‌کنم به نفع تنیس روی میز باشد.

واکنش تند افشین نوروزی: قارداشی مخالفت را نمی‌پذیرد!/ در انتخابی تیم ملی قانون را نقض کردند

وزیر درد دل ورزشکاران را بشنود

او افزود: امیدواریم با حضور آقای دنیا مالی که تجربه ریاست فدراسیون دارد به این مسائل در فدراسیون‌ها پرداخته شود و پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای بین ورزشکاران ملی‌پوش رشته‌های مختلف با وزیر ورزش و معاونانش گذاشته شود تا ورزشکاران بتوانند حرف‌هایشان را بزنند. حرف برای گفتن زیاد است اما می‌ترسند صحبت کنند چون ممکن است به اردوی تیم ملی دعوت نشوند یا نامه برای حضور در تیم‌های خارجی به آنها داده نشود. امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که همه بتوانند آزادانه حرفشان را بزنند.

انتهای پیام

نظر شما