شناسهٔ خبر: 68209299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هشدار درباره تضعیف مذاکرات آتش‌بس غزه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و همتای قطری او به "همه طرف‌ها" هشدار دادند مذاکرات جدید برنامه‌ریزی‌شده برای آتش‌بس در نوار غزه را "تضعیف" نکنند. جو بایدن و کامالا هریس درباره وضعیت خاورمیانه رایزنی کردند.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر در یک تماس تلفنی هشدار دادند که هیچ طرفی در منطقه نباید اقداماتی انجام دهد که تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق را "تضعیف" کند.
در مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه علاوه بر نخست‌وزیر قطر، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر و داوید بارنیا، رئیس موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، نیز حضور خواهند داشت. حماس اعلام کرده است که تنها در صورتی در دور جدید مذاکرات شرکت خواهد کرد که یک طرح مشخص و قابل قبول در آن ارائه شود.
حماس همچنین گفته است در شرایطی که همچنان تحت حمله قرار دارد حاضر به مذاکره نیست و "ترجیح می‌دهد تا از راه دور بر نتایج مذاکرات نظارت کند."
میانجی‌گران آمریکا، مصر و قطر ماه‌هاست که به تلاش خود برای برقراری آتش‌بسی مجدد در جنگ بین اسرائیل و حماس ادامه می‌دهند.
در نخستین آتش‌بس در نوامبر سال گدشته حدود ۱۰۰ گروگان اسرائیلی در ازای آزادی ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد شدند. پس از آن مذاکرات و نشست‌هایی انجام گرفت اما به توافق نیانجامید.
سران سه کشور میانجی‌ اکنون از هر دو طرف جنگ خواستند تا مذاکرات آتش‌بس را از سر بگیرند.
در این راستا تلاش‌های آمریکا نیز برای کشاندن طرف‌های مقابل به میز مذاکره افزایش یافت. بلینکن با همتای مصری خود گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه آمریکا پیش از آن نیز با مقامات اسرائیل، اردن، عربستان سعودی و ترکیه رایزنی کرده است.
کاخ سفید  هم اعلام کرد که در جلسه‌ای درباره "تلاش‌های نظامی ایالات متحده" برای حمایت از دفاع اسرائیل رایزنی شده است.
در این نشست که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کامالا هریس معاون او شرکت کردند تیم امنیت ملی آمریکا درباره تحولات خاورمیانه گزارش داد.
در نشست یاد شده تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و رسیدن به توافقی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها نیز مورد بحث قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما