شناسهٔ خبر: 68202115 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک نانوکامپوزیت جدید جایگزین ظروف یک‌بار مصرف می‌شود

تهران- ایرنا- شرکت چنج روباتیکس و آزمایشگاه دانشگاه نورث وسترن سیستم بسته‌بندی جدیدی ارائه کردند که با گرافن تقویت شده و می‌تواند جایگزین ظروف پلاستیکی شود. این کار با هدف کاهش آلودگی میکروپلاستیک‌ها و مواد پلی فلوروآلکیل در عرضه مواد غذایی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم‌وآموزش ایرنا از ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، این همکاری به توسعه محصولی به نام GOEco منجر شده است، نوآوری که نشان می‌دهد مقادیر بسیار کمی از اکسید گرافن را می‌توان به محصولات کاغذی یا مواد بسته‌بندی قابل کمپوست شدن تزریق کرد تا جایگزین روکش پلاستیک شود.

هدف اصلی GOEco جایگزینی استفاده گسترده از پلاستیک در بسته‌بندی مواد غذایی، مانند بشقاب‌های کاغذی و ظروف یک‌بار مصرف است. این فناوری در انتظار ثبت اختراع به افزایش سازگاری با محیط زیست ظروف یک‌بار مصرف بدون به خطر انداختن عملکرد آن‌ها کمک می‌کند.

این نوآوری از طریق مشارکت بین سونبین انگاین از دانشگاه نورث وسترن و تیم وی، توسعه یافته است. تحقیقات آن‌ها بر فرمول‌بندی اکسید گرافن و کاربرد آن در ظروف یک‌بار مصرف متمرکز بوده و این محصول در نهایت قرار است جایگزین محصولات موجود در بازار شود.

متیو چانگ، مدیر عامل شرکت چنج روباتیکس می‌گوید: فناوری GOEco نه تنها می‌تواند بر عرضه مواد غذایی ما تاثیر بگذارد، بلکه می‌تواند نقش مهمی در محافظت و افزایش قابل توجه سلامت ما ایفا کند.

آزمایش روی بسته‌بندی جدید نشان داد که ماده تقویت شده با گرافن با جلوگیری از انتقال رطوبت، روغن یا گازها، کیفیت نگهداری مواد غذایی را در سطح بالایی حفظ کرده و می‌تواند طراوت غذا را در مقایسه با بسته‌بندی‌های پلاستیکی سنتی افزایش دهد. این گروه ایمنی و پایداری کاربرد اکسید گرافن در این محصول را نشان دادند.

این شرکت فعالانه به دنبال مشارکت‌های صنعتی و ارزیابی‌های نظارتی، از جمله تاییدیه‌ها، برای تایید ایمنی اکسید گرافن برای استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی است.

نظر شما