شناسهٔ خبر: 68183241 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

این نشانه در کف دست می تواندسلامت شما را تهدید کند این علامت ها را جدی بگیرید

کف دستتان را جدی بگیرید! نشانه‌های بیماری را بشناسید و با مشاهده آنها، زودتر به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام، درمان را موثرتر می‌کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک، تغییر در هر عضو بدن نشانه ای است از یک ناهماهنگی یا اتفاق نگران کننده داخل بدن؛ تغییری که شما را متوجه نیاز بدن به توجه میکند پس نباید از کنار هیچ یک از آنها بی توجه عبور کرد.  

دستان سرد

سردی دست‌ها نه تنها نشانه گردش خون ضعیف است، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از فشار خون پایین، کم کاری تیروئید یا بیماری رینود باشد. رینود بر نحوه عملکرد گردش خون شما تأثیر می گذارد و علائم آن می تواند شامل سفید یا آبی شدن نوک انگشتان و احساس درد و بی حسی باشد.

 درد در انگشت شست و اشاره

احساس سوزش و درد در این قسمت از دستان می تواند مرتبط با آسیب به سندرم تونل کارپ که مرتبط به مچ دست است، باشد. این مشکل اغلب در افرادی مانند مکانیک ها و افرادی که بیش از حد با کامپیوتر کار می کنند و یا حتی نوازندگان دیده می شود.

قرمزی کف دست

قرمزی غیرعادی کف دست نشانه آسیب کبدی است، به ویژه در افراد بالای 50 سال. معمولاً این نوع قرمزی، لبه بیرونی کف دست را به صورت نواری از مچ تا انگشت کوچک درگیر می کند و تصور می‌شود که به دلیل گشاد شدن رگ‌های خونی در نتیجه تغییرات در تعادل هورمونی رخ دهد. قرمزی کف دست همچنین می تواند نشانه ای از پرکاری تیروئید یا آرتریت روماتوئید نیز باشد.

عرق بیش از حد کف دست

این می تواند نشانه استرس یا پرکاری تیروئید باشند که باعث گرم شدن بیش از حد بدن و در نهایت قرمزی دستها می شود.

خشکی پوست دست

پوست بسیار خشک روی دست ها می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد. با کاهش سطح استروژن پس از یائسگی، پوست زنان نیز تمایل به خشک شدن دارد. همچنین خشکی می تواند نشانه کمبود اسیدهای چرب ضروری یا کم آبی بدن باشد.

لرزش دست ها

اولین علت لرزش دست ها، نوعی اختلال عصبی است که 4 درصد از بزرگسالان (بالای 40 سال) را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اگر این مسئله شدید شود، می‌تواند در فعالیت‌های روزمره مانند بلند کردن فنجان چای یا نوشیدن از یک لیوان اختلال ایجاد کند.

همچنین پرکاری تیروئید متابولیسم را تسریع بخشیده و باعث اضطراب، ضربان قلب سریع، تعریق، کاهش وزن و بی خوابی می شود و یکی دیگر از دلایل بالقوه لرزش دست است. اضطراب، استرس، مصرف بیش از اندازه قهوه نیز عوامل ایجاد این نوع لرزش هستند. لرزش دست ها همچنین ممکن است نشانه پارکینسون باشد.

 توده های روی انگشتان دست

ندول های استخوانی و سخت در اطراف مفاصل انگشت نشانه رایج آرتروز هستند. این مسئله که در زنان شایع‌تر است، اغلب در کارگران یدی و افرادی که زیاد از دست‌های خود استفاده می‌کنند، مانند تایپیست‌ها و بافنده‌ها، بیشتر دیده می‌شوند. این توده ها دردناک نیستند، اما ممکن است به مرور پیشرفت کرده و باعث درد و سفتی شوند. 

 تغییر رنگ انگشتان یا نوک انگشتان به رنگهای قرمز، سفید و آبی همراه با حس سوزن و سوزن شدن و بی حسی، نشانه بیماری رینود است که باعث ضعف جریان خون در انگشتان می شود. در حالی که رینود به خودی خود چندان خطرناک نیست اما می‌تواند با بیماری‌های جدی خود ایمنی مانند اسکلرودرمی، آرتریت روماتوئید یا لوپوس اریتماتوی سیستمیک مرتبط باشد.

خارش و خشن شدن پوست دست

پوست خشن، خشک و خارش هایی که خوب نمی شوند یکی دیگر از تغییرات آزاردهنده دست ها و نشانه اگزما است. در موارد شدید، پوست ممکن است قرمز، پوسته پوسته، تاول زده و ترک بخورد. شرایطی مانند دیابت، مشکلات کلیوی و یا تیروئید، شستشو بیش از حد، رطوبت کم بدن و کمبود آهن همگی می توانند این وضعیت را تشدید کنند.

سوزن سوزن شدن یا بی حس شدن دست ها

سوزن و سوزن، بی حسی و گاهی اوقات از دست دادن قدرت در دست می تواند نشانه آسیب فشار مکرر (RSI) باشد که در اثر کار با صفحه کلید و سایر کارهای تکراری ایجاد می شود. در این وضعیت، بازوها، گردن و شانه ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

 لکه های سفید

چندین مشکل پوستی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید یا انواع لکه‌های روی دست‌های شما شود. به عنوان مثال، لکه‌های سفید روی دست‌های شما می‌تواند ناشی از اگزما، لکه‌های خورشیدی یا پیتریازیس ورسیکالر که یک عفونت قارچی است، باشد. این لکه ها خارش دارند، اما بی ضرر هستند.

ضخیم شدن پوست کف دست

ضخیم شدن کف دست یکی از علائم رایج انقباض دوپویترن است، و این زمانی اتفاق می افتد که غلاف تاندون انگشتان در کف دست ضخیم می شود. این مسئله بیشتر در انگشت حلقه یا انگشت کوچک دیده می شود و ممکن است ناشی از مصرف زیاد دخانیات، دیابت، صرع، سیروز یا آسیب به دست باشد.

 

نظر شما