شناسهٔ خبر: 68162903 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مقایسه عملکرد تکواندوی ایران با ادوار گذشته المپیک

تکواندوی ایران در 30 سال گذشته ۱۰‌مدال طلا، نقره و برنز در دوره ریاست دو رئیس فدراسیون گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، رقابت‌های تکواندوی سی و سومین دوره بازی‌های المپیک پاریس، با حضور ۱۳۴ تکواندوکار از۶۰ کشور شنبه شب با افتخارآفرینی تکواندوکاران ایرانی به پایان رسید.

تکواندوی ایران با نتایج فوق‌العاده در پاریس، برگ زرینی به تاریخ تکواندو اضافه کرد و با صد درصد مدال و بهترین عملکرد تاریخ کارش را تمام کرد.

تکواندوی ایران برای اولین بار با ترکیب کامل چهار نفره ( دو سهمیه مردان و دو سهمیه زنان) در المپیک ۲۰۲۴ پاریس حاضر شد که در پایان چهار روز ماراتن سخت و نفسگیر چهار وزن، چهار مدال رنگارنگ گرفت.

آرین سلیمی تکواندوکار وزن +80 کیلوگرم با درخشش روی شیاپ چانگ پاریس طلایی شد.

 درحالی که آخرین بارهادی ساعی در المپیک ۲۰۰۸ پکن مدال طلای این وزن را گرفته بود، این بار سلیمی در پاریس بعد از ۱۶ سال با طلسم‌‌شکنی ایران را صاحب مدال طلا کرد.

مهران برخورداری هم بعد از 12 سال در وزن  -80 کیلوگرم فینالیست شد و مدال نقره گرفت، در حالی که تکواندوی ایران آخرین بار در المپیک ۲۰۱۲ لندن رنگ فینال را دیده بود.

دختران ایران زمین با یک مدال نقره و یک مدال برنز در ورزش ایران تاریخ‌سازی کردند.

مبینا نعمت‌زاده تکواندوکار وزن -49 کیلوگرم، زنان ایران را بعد از هشت سال در المپیک پاریس صاحب مدال برنز کرد.

ناهید کیانی هم در وزن -57 کیلوگرم اولین‌ها را برای تکواندوی زنان ایران رقم زد. او اولین تاریخ‌سازی را با صعود به فینال المپیک ثبت کرد و در نهایت با اولین مدال نقره المپیک زنان تکواندو، اسمش را در ورزش ایران ماندگار کرد.

پیش از نتایج تکواندو در المپیک 2024 پاریس، هادی ساعی پرافتخارترین تکواندوکار و ورزش ایران در المپیک ۲۰۰۰سیدنی مدال برنز گرفته بود و در دو المپیک 2004 آتن و 2008 پکن طلایی شد. در حالی که در المپیک ۲۰۰۸ پکن تنها مدال‌آور طلایی کاروان ورزش ایران بود. ساعی تنها تکواندوکاری است که تا کنون سه مدال المپیک در کلکسیون افتخاراتش دارد.

یوسف کرمی در المپیک ۲۰۰۴ آتن مدال برنز برای تکواندوی ایران گرفت.

محمد باقری معتمد در المپیک ۲۰۱۲ لندن با شکست مقابل تازه گل ترکیه‌ای به نقره رسید و یوسف کرمی دستش به مدال نرسید.

در المپیک ریو‌ هم کیمیا علیزاده مدال برنز را برای اولین بار برای زنان ایران گرفت.

فیصل دانش در المپیک ۱۹۹۸و حضور غیر رسمی تکواندو مدال برنز گرفت، اما این مدال در جدول مدالی لحاظ نشد.

فریبرز عسگری و رضا مهماندوست هم در المپیک ۱۹۹۲ به ترتیب مدال نقره و برنز گرفتند، هر چند آنجا هم حضور تکواندو غیر رسمی بود و مدال‌ها به حساب نیامد.

در دوره 25 ساله ریاست محمد پولادگر در تکواندو، ایران صاحب ۲ مدال طلا، یک‌نقره و سه برنز المپیک شد و حالا تکواندو ایران با ریاست هادی ساعی در کمتر از سه سال یک مدال طلا، ۲ نقره ‌و‌ یک برنز گرفت و تکواندو با این موفقیت در پاریس نشان داد که مسیر روشنی را در پیش گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما