شناسهٔ خبر: 68151653 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

ره‌آورد سفر پولادمردان به پاریس؛ تقریبا هیچ

ایرنا

با کسب عنوان چهارمی علی داودی در مسابقات دسته فوق سنگین وزنه‌برداری پولامردان ایران دست خالی آوردگاه المپیک را ترک کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مسابقات وزنه برداری سی و سومین دوره بازی های المپیک در شهر پاریس به پایان رسید و پولامردان اعزامی ایران در این دوره از پیکارها از رسیدن به سکوی مدالی بازماندند. میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم و علی داودی در دسته فوق سنگین نمایندگان ایران بودند که داودی با عنوان چهارم به کار خود پایان داد و جوادی نیز جایگاهی بهتر از پنجم کسب نکرد.

ایران در دسته ۱۰۲ کیلوگرم نیز یک مدعی رسیدن به المپیک داشت که رضا دهدار نتوانست در آخرین مسابقه گزینشی (جام جهانی تایلند) المپیک، سهمیه خود را قطعی کند.

وزنه‌برداری ایران در حالی دست خالی پاریس را ترک کرد که این رشته در ادوار المپیک مدال‌های زیادی را برای کاروان کشورمان به ارمغان آورده بود تا جایی جعفر سلماسی با کسب مدال برنز این رشته در المپیک ۱۹۴۸ لندن نخستین مدال تاریخ ادوار این بازی‌ها را به نام خود ضرب کرد.

همچنین دومین المپین پرافتخار ایران از رشته وزنه‌برداری است. حسین رضازاده به همراه هادی ساعی تنها ورزشکارانی هستند که موفق به دبل طلای المپیک شدند. ساعی به لطف برنز المپیک سیدنی برترین المپین ورزش ایران به شمار می‌رود.

پولادمردان ایران در ادوار المپیک های ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی، ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو موفق به کسب ۹ مدال طلا شدند. محمدنصیری، حسین توکلی، حسین رضازاده (۲ طلا)، نواب نصیرشلال، بهداد سلیمی، سعید محمدپور، کیانوش رستمی و سهراب مرادی مردان طلایی وزنه‌برداری ایران در ادوار المپیک هستند.

تا پیش از این ایران در قرن بیست یکم تنها در ۲ دوره موفق به کسب نشان المپیک نشده بود. در المپیک ۲۰۰۸ پکن ایران با سه پولادمرد راهی سرزمین اژدها شد که در نهایت اصغر ابراهیمی در دسته ۹۴ به عنوان هفتم، محسن بیرانوند در دسته ۱۰۵ در جایگاه دهم و رشید شریفی در دسته به اضافه ۱۰۵ کیلوگرم به عنوانی بهتر از ششم نرسید.

وزنه‌بردای ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو نیز بعد از حدود سه دهه از کسب مدال طلا بازماند. تنها مدال نقره کاروان هفت نفره ایران در هانگژو را علی داودی در دسته فوق سنگین کسب کرد.

پولامردان ایران در حالی دست خالی پاریس را ترک کردند که چهار ورزشکار رشته تکواندو موفق شدند رکورد صد درصد مدال را ثبت کنند. از ۱۲ وزن کشتی ۸ مدال ملی‌پوشان کسب کردند که در نوع خود جالب توجه است.

نظر شما