شناسهٔ خبر: 68131874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اوکراین طعم تلخ اشغال را به روسیه چشاند

یورش نیروهای اوکراینی به خاک روسیه که از روز سه‌شنبه آغاز شد، بزرگترین حمله فرامرزی اوکراین در طول این جنگ است و نگرانی‌هایی را در مورد گسترش نبرد به فراسوی اوکراین ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، روسیه روز شنبه اعلام کرد که با هدف افزایش امنیت در استان مرزی کورسک، یک عملیات ضد تروریسم را آغاز کرده است. این تصمیم در پی حمله غافلگیرانه اخیر نیروهای اوکراینی به این منطقه صورت گرفت که ضعف‌های دفاعی نظامی روسیه را پس از نزدیک به ۲ و نیم سال درگیری آشکار کرد.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که درگیری‌ها در استان کورسک همچنان ادامه دارد و ارتش روسیه در حال انجام حملات هوایی علیه نیروهای اوکراینی است. این حملات شامل استفاده از یک بمب ترموباریک (گرمافشاری یا بمب خلا) نیز بود، که هم موج انفجار قدرتمندی دارد و هم خلائی ایجاد می‌کند که باعث خفگی اهداف خود می‌شود.

اقدامات اعلام شده برای کورسک، و برای استان‌های همجوار بلگورود و برایانسک که هم مرز با اوکراین هستند، به دولت اجازه می‌دهد تا ساکنان را نقل مکان کند، ارتباطات تلفنی آن‌ها را کنترل کند و وسایل نقلیه آن‌ها را مصادره کند.

نگرانی از کشیده شدن بلاروس به جنگ

یورش نیروهای اوکراینی به خاک روسیه که از روز سه‌شنبه آغاز شد، بزرگترین حمله فرامرزی اوکراین در طول این جنگ است و نگرانی‌هایی را در مورد گسترش نبرد به فراسوی اوکراین ایجاد می‌کند.

نیروهای روسیه در کشور بلاروس در همسایگی اوکراین نیز مستقر هستند اما کرملین تا کنون ارتش خود را از این ناحیه به اوکراین نفرستاده است. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز شنبه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور، اشیاء نامشخصی را که از اوکراین پرتاب شده بود و بر فراز خاک بلاروس در حال پرواز بودند، سرنگون کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی بلتا، لوکاشنکو گفت: «من نمی دانم چرا اوکراین باید این کار را بکند. همانطور که قبلاً گفتم، ما برای آنها روشن کردیم که هرگونه تحریک بی پاسخ نخواهد ماند.»

ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس بعداً اعلام کرد که این اشیای نامشخص در حقیقت پهپاد بودند و گفت که لوکاشنکو دستور ارسال نیروهای کمکی به مناطق مرزی را داده است.

ژوئیه، مرگبارترین ماه برای غیرنظامیان اوکراینی از آغاز جنگ

به گفته مقامات، یک موشک پرتاب شده از یک هواپیمای روسی روز جمعه به یک مرکز خرید اوکراینی در استان دونتسک اصابت کرد که در نتیجه آن دست کم ۱۴ نفر کشته و ۴۴ نفر دیگر زخمی شدند.

وادیم فیلاشکین، فرماندار دونتسک در یک پست تلگرامی گفت: «این یک حمله هدفمند دیگر به یک مکان شلوغ بود و یک اقدام تروریستی دیگر از سوی روس‌ها است.»

این دومین حمله بزرگ به این شهر در تقریبا یک سال گذشته بود. سپتامبر گذشته، یک موشک روسی به بازاری در فضای باز در آنجا اصابت کرد و ۱۷ نفر را کشت.

هیات نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین روز جمعه اعلام کرد که ماه ژوئیه شاهد بیشترین تلفات غیرنظامیان  اوکراینی از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون بوده‌ایم. این هیات گفت که خشونت‌های مربوط به درگیری در طول این ماه دست کم ۲۱۹ غیرنظامی را کشته و ۱۰۱۸ نفر را مجروح کردند.

درگیری‌ها هم اکنون در چند کیلومتری داخل مرز است و اهمیت آن منطقه چیست؟

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای کمکی برای مقابله با حمله اوکراین به کورسک فرستاده می‌شود و روسیه چندین راکت‌انداز، توپخانه کششی، تانک‌ها و وسایل نقلیه سنگین را در آنجا مستقر کرده است.

این وزارتخانه گزارش داد که هم اکنون درگیری‌ها در حومه شهر سودا، در حدود ۱۰ کیلومتری از مرز است. این شهر دارای یک مرکز ترانزیت خط لوله مهم برای صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا است.

اطلاعات موثق کمی در مورد عملیات جسورانه اوکراین وجود دارد و اهداف استراتژیک آن نامشخص است. مقامات اوکراینی از اظهار نظر در مورد این حمله که در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی مسکو در حال انجام است، خودداری کرده اند.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره تهاجم اوکراین گفت که ایالات متحده «با همتایان اوکراینی خود در تماس است» اما تا زمانی که «این گفتگوها کامل نشود» اظهار نظری نخواهد کرد.

کربی در پاسخ به سوالی درباره سیاست ایالات متحده در مورد استفاده از تسلیحات آمریکایی گفت: «هیچ تغییری در رویکردهای سیاستی ما ایجاد نشده است.»

او افزود: «آنها از آن در منطقه‌ای استفاده می‌کنند که قبلاً گفته بودیم که می‌توانند از سلاح‌های آمریکایی برای حملات فرامرزی استفاده کنند. هدف نهایی در اینجا کمک به اوکراین برای دفاع از خود است.»

زلنسکی: روسیه اکنون باید طعم تجاوز به خاک اوکراین را بچشد

رئیس جمهوری اوکراین به حمله ارتش این کشور به خاک روسیه در منطقه کورسک واکنش نشان داد. زلنسکی در پیامی ویدئویی تاکید کرد که روسیه باید طعم تجاوز خود به خاک اوکراین را بچشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی، به حمله روز چهارشنبه ۷ اوت (۱۷ مرداد) ارتش این کشور به خاک روسیه در منطقه کورسک واکنش نشان داد و گفت: «روسیه به خاک کشور ما تجاوز کرد و اکنون وقت آن است که طعم این اقدام خود را بچشد.»

اظهارات زلنسکی در حالی است که تاکنون منابع رسمی اوکراین در مورد این عملیات غافلگیرانه که با مشارکت هزار سرباز، خودروهای زرهی و تانک‌, توپخانه انجام شد، هیچ توضیحی نداده‌ بودند.

درگیری‌ها بین نیروهای اوکراین و روسیه از روز سه شنبه ۶ اوت در منطقه مرزی با اوکراین آغاز شد و گفته می‌شود اکنون نیروهای اوکراینی کنترل چندین روستای روسیه در نزدیکی مرز را در دست دارند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آنند که سربازان اوکراینی در طول پنجشنبه شب یک "کاروان نظامی" روسیه را هدف قرار داده‌اند. ساکنان محلی نیز تصاویر غیر قابل تائیدی از تجهیزات نظامی در حال سوختن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. وقوع چندین انفجار نیز گزارش شده است. در ویدئوی دیگری ادعا شده که "بیش از ده کامیون نظامی" سوخته‌اند. هنوز هیچ کدام از این ادعاها قابل تائید نیستند.

با این حال ناظران نظامی تائید کرده‌اند که درگیری‌ها در منطقه کورسک در پنجشنبه شب کاهش نیافته است. گفته می‌شود که هر دو طرف درگیر جنگ "نیروهای ذخیره" خود را به میدان آورده‌اند.

اوکراین همچنین در تازه‌ترین تحولات موفق شد حملات پهپادی علیه پایگاه هوایی منطقه لیپتسک روسیه انجام دهد.

گفته می‌شود که در نتیجه این حملات، علاوه بر وارد آمدن خسارت به نیروگاه برق محلی، "شش نفر" زخمی شدند. ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که در این حمله پهپادی "انبارهای بمب‌های هدایت شونده و سایر تاسیسات در نزدیکی منطقه پایگاه هوایی" مورد اصابت قرار گرفته است.

اوکراین ماه‌هاست که در پاسخ به حملات مستمر مسکو به خاک این کشور، از پهپادها برای حمله به اهداف روسیه حتی در آن سوی مرزها استفاده می‌کند. این حملات بیشتر پالایشگاه‌ها، انبارهای سوخت و مهمات و پایگاه‌های نظامی را هدف قرار می‌دهند.

 

 روسیه بیش از ۷۶ هزار نفر را از کورسک تخلیه کرد

 

به گزارش دویچه وله، در پی پیشروی ارتش اوکراین در منطقه کورسک در غرب روسیه، بیش از ۷۶ هزار نفر به مناطق امن انتقال داده شدند. پس از ادعای ورود پهپادهای جنگی اوکراین به حریم هوایی بلاروس، این کشور نسبت به گسترش درگیری‌ها هشدار داد.

با شروع حملات اوکراین به منطقه مرزی کورسک در غرب روسیه، خبرگزاری دولتی تاس از تصمیم مقامات روس به انتقال ۷۶ هزار نفر از ساکنان این منطقه به مناطق امن‌تر خبر داد.

ارتش روسیه اعلام کرد که "برای پنجمین روز متوالی" علیه اوکراین در خاک روسیه می‌جنگد.

 روسیه همچنین کورسک، بریانسک و بلگورود را به عنوان نواحی ویژه برای عملیات "ضدتروریستی" خود اعلام کرد. این امر اختیارات وزارت دفاع و دیگر نهادهای امنیتی را برای اقدام‌های سختگیرانه‌تر افزایش می‌دهد. به موجب این اختیارات، ممکن است علاوه بر جابه‌جایی ساکنان، ترافیک محدود شود و تلفن‌ها شنود گردند. 

از سوی دیگر با افزایش احتمال گسترش درگیری‌ها، اوکراین نیز اقدام به تخلیه ساکنان مرزی خود کرده است. به گفته فرماندار منطقه مرزی سومی، تخلیه ۲۸ روستا در مرز با روسیه آغاز شده است. بر این اساس حدود ۲۰ هزار نفر از منطقه‌ای به طول ده کیلومتر باید خانه‌های خود را ترک کنند.

وزارت خارجه بلاروس نیز پس از ادعا مبنی بر "ورود پهپادهای جنگی اوکراینی به حریم هوایی این کشور"، نسبت به گسترش درگیری‌ها هشدار داد. وزارت خارجه بلاروس تاکید کرد که حق دفاع از خود را در برابر هر گونه حمله دارد و به تحریک‌ها و یا اقدامات خصمانه "واکنش مناسب" نشان خواهد داد.

پیش از این، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس از "سرنگونی چند هدف هوایی اوکراینی" خبر داده و گفته بود که سامانه‌های پدافندی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

لوکاشنکو همچنین دستور "تقویت نیروهای نظامی بلاروس در منطقه مرزی با اوکراین" را صادر کرده است. بلاروس از آغاز جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، از روسیه حمایت کرده است و در اوایل جنگ، خاک خود را در اختیار نیروهای روسیه قرار داد تا از آنجا به شمال اوکراین حمله کنند.

نیروی دریایی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله‌ این کشور به یک سکوی گازی در دریای سیاه، "حدود ۴۰ سرباز روس" کشته شده‌اند.

به گفته فرمانده نیروی دریایی اوکراین، روس‌ها قصد داشتند از این سکوی گاز برای "ایجاد اختلال در ناوبری و به خطر انداختن کشتیرانی غیرنظامی" استفاده کنند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده، یک انفجار بزرگ در محل حادثه مشاهده می‌شود. با این حال، صحت این تصاویر به طور مستقل تأیید نشده است.

فرمانده نیروی دریایی اوکراین تأکید کرد که این نخستین عملیات از این دست نبوده و "دشمن قبلاً نیز از این سکو برای ایجاد اختلال در ناوبری کشتی‌های باری استفاده کرده بود". به گفته او، این تصمیم به منظور "تأمین امنیت کشتیرانی غیرنظامی" اتخاذ شده است.

اوکراین نزدیک به دو و نیم سال است که در برابر تجاوز و حملات روسیه به خاک خود مقاومت می‌کند و در این مدت، نیروی دریایی این کشور بارها موفق به غرق کردن کشتی‌های روسی و انهدام اهداف دیگر این کشور در دریای سیاه شده است.

درگیری‌ها بین نیروهای اوکراین و روسیه  از روز سه شنبه ۶ اوت در منطقه مرزی با اوکراین آغاز شد و گفته می‌شود اکنون نیروهای اوکراینی کنترل چندین روستای روسیه در نزدیکی مرز را در دست دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی، به حمله روز چهارشنبه ۷ اوت (۱۷ مرداد) ارتش این کشور به خاک روسیه در منطقه کورسک واکنش نشان داد و گفت: «روسیه به خاک کشور ما تجاوز کرد و اکنون وقت آن است که طعم این اقدام خود را بچشد.»

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما