شناسهٔ خبر: 67990258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین رسیدند

جنگنده‌های اف-۱۶ ساخته شده توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، به دلیل قدرت تخریب همچنین کاربرد بالایشان در سطح جهانی، مدتهاست که در فهرست نیازمندی‌های اوکراین هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، یک مقام آمریکایی همچنین وزیر خارجه لیتوانی روز چهارشنبه ۳۱ ژوئیه اعلام کردند اولین گروه از جت‌های اف-۱۶ که اوکراین مدتها انتظار دریافتشان را داشت، سرانجام وارد این کشور شدند؛ اقدامی که کی‌یف می‌گوید به بازسازی نیروی هوایی این کشور کمک قابل توجهی خواهد کرد.

جنگنده‌های اف-۱۶ ساخته شده توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، به دلیل قدرت تخریب همچنین کاربرد بالایشان در سطح جهانی، مدتهاست که در فهرست نیازمندی‌های اوکراین هستند.

این جت جنگنده مجهز به یک توپ ۲۰ میلی‌متری است و می‌تواند بمب، راکت و موشک حمل کند.

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی در شبکه ایکس نوشت: «اف-۱۶ در اوکراین. یک کار غیرممکن دیگر کاملاً ممکن شد.»

رویترز می‌نویسد که نیروی هوایی اوکراین حاضر به اظهارنظر در این باره نشده؛ اما یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود تایید کرده که روند تحویل کامل شده است.

دانمارک متعهد شده است که در مجموع ۱۹ جت اهدا کند و هلند نیز قول تحویل ۲۴ فروند داده است. هر دو کشور از حامیان ائتلاف بین‌المللی برای تامین جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین هستند.

نروژ نیز اعلام کرده است که شش فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین اهدا خواهد کرد.

خلبانان اوکراینی و دیگر نیروهایی که باید با این جنگنده‌ها کار کنند نیز برای ماهها توسط شرکای غربی اوکراین آموزش دیدند.

ارتش اوکراین تا کنون مجبور بود برای عقب نگه داشتن نیروهای روسیه، به ناوگان نسبتاً کوچکی از جت‌های دوران شوروی پیشین تکیه کند و به همین دلیل مقامات اوکراینی افزودن اف-۱۶ به ناوگان هوایی خود را یک ارتقاء حیاتی می‌دانند.

با این وجود تحلیلگران و مقامات می‌گویند که جتهای اف-۱۶ به‌تنهایی نمی‌توانند نقطه عطفی در جنگ اوکراین مقابل تهاجم تمام عیار روسیه بوجود آورند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما