شناسهٔ خبر: 68121633 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی در گفت‌وگو با فرهنگ:

اتمام پروژهای عمرانی و ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه از اولویت‌های دولت سیزدهم بود/ افزایش صددرصدی کتابخانه‌های سیار/ تکمیل کتابخانه‌ای در زنجان پس از ۱۱ سال

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با فرهنگ ضمن توصیف تلاش‌های شهید رئیسی در حوزه فرهنگ، گزارشی از دستاوردهای این نهاد را در دولت سیزدهم ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا به ویژه شهید جمهور، گفت: شهید رئیسی فردی بود که در راهی که به آن اعتقاد داشت پای آن ایستاد و در راه خدمت به مردم به همراه یارانش شهید شد.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم هم کاملا بی عیب و نقص نبود، بیان داشت: نکته مهم این است که شهید رئیسی با اخلاص در راه اعتقاد قلبی و عملی و در راه خدا و خدمت به مردم حرکت کرد، نمی‌شود این موضوع را انکار کرد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،  با بیان اینکه شهید رئیسی فردی فرهنگی بود، اظهار داشت: حلقه‌ای که ایشان در آنجا مشغول تحصیل بودند، افراد فاضلی بودند و فضا را هدفمند شکل داده بودند و شهید رئیسی با سن کمی که در زمان انقلاب داشتند جز معدود شخصیت‌هایی بودند که از حضرت امام(ره) دو، سه ابلاغ دریافت کرده بودند.

وی ضمن تاکید براینکه در دولت‌ها همیشه کمتر مقطعی بوده است که رئیس دولت به حوزه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک باشد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهید رئیسی موجب ایجاد نزدیکی بین فضای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

وی افزود:  آن‌چیزی که ویترین فرهنگی دولت بوده و به گفتمان دولت پژواک می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
رمضانی در ادامه بیان داشت: بحث جدی که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته‌ و موجب تضعیف آن شده است، تنوع مسائل، مشاغل و تعدد مداخلات است و این تنوع از بیرون وزارتخانه بعضا  به دلیل عدم ایجاد گزاره‌های اولیه در دوره‌های قبل و مسائل سیاسی و اجتماعی بار شده برآن است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه باید قواعد برای شاخه‌های مختلف حوزه‌ی فرهنگ و هنر مشخص باشد، اظهار داشت:  تمامی دولت‌ها باید به این قواعد وفادار بوده و طبق آن عمل کنند، این عمل باید در همه‌جا یکسان باشد و اگر محدودیتی وجود داشته باشد، محدودیت مشخص شده و به مردم  اعلام شود که مطمئنا مورد پذیرش هم خواهد بود.

وی  یکی از اتفاقات مهم در دوره دولت سیزدهم را بازگشت مرجعیت فرهنگی دانست و افزود: قوت، غلظت و قوام به حوزه‌ی فرهنگی کشور بازگشت و احیا شد، مصداق عینی آن را می‌توان  در حوزه‌ی موسیقی و احیا عمره مشاهده کرد.

رمضانی در ادامه با بیان اینکه پس از بحران کرونا، حوزه فرهنگ به شدت در حال سقوط بود، اظهار داشت: این حوزه در تمامی مراحل تولید و مصرف محصول نیازمند حضور و واکنش است و دوستان فراموش کرده‌اند که در آن دوران صنوف مختلف فرهنگی و هنری در چه وضعیتی بودند و تقریبا تمام حوزه‌ها تعطیل شده بود، دولت سیزدهم با تلاش و حمایت ضمن احیا و تقویت، وضعیت را  برگرداند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه تصریح کرد: درحالی که اوضاع فرهنگ و هنر در حال بازگشت و احیا بود، اتفاقات سال 1401  که نقطه ثقل آن حوزه‌ی فرهنگ و هنر بود رخ داد و دولت سیزدهم آن اتفاق را نیز پشت سر گذاشت.

وی سال 1402 را سال اوج فعالیت‌ها فرهنگی و هنری دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود:  یکی از  اقدامات مهم آن برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی کتاب بود که به خوبی برگزار شد.

رمضانی حضور رؤسای جمهور در  دوران مسئولیت خود در برنامه حوزه‌ی فرهنگ و هنر را به شدت کم دانست و تصریح کرد: اما حضور شهید رئیسی در برنامه‌های مختلف، غیر جلسات رسمی بود، پررنگ بود، این امر نشان دهنده‌ی  توجه ایشان به این حوزه است.

وی با اشاره به تشکیل منظم‌ و قانونمند جلسات هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی ابتدای سال 1401  تا حال حاضر، بیان کرد: این جلسات در هیچ دوره‌ای  براساس نظم‌ قانونی برگزار نشده بود، جلسه همه‌چیز یک نهاد نیست مهم آن است که قانون اجرا شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه بیان داشت: در ابتدا مسائل و مشکلات موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی را احصاء کرده و به بررسی راه حل‌های موجود اقدام کرده و پیگیر رفع آنها شدیم.

رمضانی حضور رئیس جمهور در جلسه کتابداران را موجب پررنگ شدن حضور  استانداران در جلسات انجمن‌های استانی عنوان کرد و تاکید کرد : هیچ رئیس جمهوری به اندازه شهید رئیسی به مسائل نهادکتابخانه های عمومی توجه و اهتمام نداشت، این توجه به جز مصوبات قانونی دولت در کلان مسائل بوده است.

رمضانی در ادامه بیان داشت: به دلیل توجه شخص رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دلیل شناخت موقعیت نهاد، مصوبات مهمی در سفرهای استانی رئیس جمهور به نهاد کتابخانه‌های عمومی تعلق گرفت، جلسات انجمن‌ها با حضور استاندار احیا و بسیاری از نمایشگاه‌های دست‌آوردهای دولت در کتابخانه‌ها برگزارشد.

وی اتمام پروژهای عمرانی، تکمیل کتابخانه‌های مرکزی و ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه را  در جهت ایجاد دسترسی برای عموم و عدالت فرهنگی دانست و افزود: برای پروژه‌های عمرانی چندین لایه از جمله فیزیک کتابخانه، تکمیل کتابخانه‌ مرکزی، تکمیل کتابخانه‌های شهری، ایجاد و گسترش کتابخانه‌های سیار تعریف شد و اقدامات بر اساس آن انجام شد.

رمضانی با اشاره به افزایش صد در صدی کتابخانه‌های سیار در دولت سیزدهم  و رسیدن آن به بیش از 50 کتابخانه، بیان داشت: رئیس جمهور بر اساس پیشنهاد نهاد کتابخانه‌های عمومی مصوب کردند که سیصد دستگاه خودرو در یک مرحله و دویست دستگاه خودرو در مرحله بعدی به کتابخانه‌های سیار افزوده شود تا دسترسی مردم  روستاها، عشایر و حاشیه شهرها به کتاب افزایش پیدا کند که تا حال حاضر نیز این کار پیش رفته است، امیداریم متوقف نشده و ادامه پیدا کند.

رمضانی در ادامه اظهار داشت: با گسترش شبکه عضویت نیز عضویت امانت دهی کتاب نیز افزایش پیدا می‌کند. در سال‌های مختلف کتابخانه، امانت و عضویت نیز افزود شده است، این افزایش ها را با سال‌های کرونایی دولت‌های سابق مقایسه نکنید بلکه با سال‌های قبل از کرونا مقایسه کنید تا وضعیت اقدامات مشخص شود.

وی با اشاره به تکمیل کتابخانه‌ای در زنجان با قدمت 11 ساله ایجاد پروژه، اظهار داشت: در عید غدیر خم چندین کتابخانه در شهرهای مختلف افتتاح شد که از مصوبات سفرهای استانی دولت سیزدهم بود و بر اساس رویکرد عدم ایجاد پروژه‌ای جدید و اولویت اتمام پروژهای نیمه تمام و ایستادگی در برابر عملی شدن این رویکرد موجب شد تا پروژه‌های نیمه تمام در تمامی حوزه‌ها تکمیل شوند.

رمضانی تصریح کرد: در حوزه‌ی کتابخانه‌های عمومی ابتدا در حوزه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اقدام کردیم و در فاز بعدی در حال ورود به حوزه بازطراحی پروژه‌ها و فاز سوم تهیه کتاب و ابزار مورد نیاز مردم از جمله بازی برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی، برنامه ریزی کرده بودیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از اقدامات دولت سیزدهم را احیا هویت کتابخانه‌های عمومی که تا کنون  سابقه نداشته است، دانست و افزود: گزاره‌های احیا هویت متنوع است، بعد از مسجد و مدرسه، کتابخانه های عمومی گسترده‌ترین شبکه فرهنگی هستند، ما از بعد گستردگی در منطقه، اول هستیم این اول بودن به معنی بی عیب و نقص بودن نیست، ولی از خیلی کشورهای منطقه جلوتر هستیم.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های ایران با کتابخانه‌های موجود در کشورهای مختلف پیشرفته از جمله آمریکا به لحاظ طراحی، خدمات کیفیت و امکانات موجود در کتابخانه، برابری می‌کند، مانند کتابخانه مرکزی لرستان که در دولت سیزدهم تکمیل شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: قبل از انقلاب در کشور سیصد کتابخانه وجود داشت و در حال حاضر بیش از سه هزار کتابخانه وجود دارد و این دستاورد انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات اگر در غرب انجام شود  ارزش محسوب می شود و اگر ایران انجام شود بر عکس‌ آن رقم می‌خورد، افزود: برای امضای کتاب در نمایشگاه کتاب صف کشیده شد، این نشان دهنده‌ی ظرفیت کتاب در کشور است.

رمضانی اعتقاد دولت سیزدهم را فراهم آوردن ظرفیت و دسترسی همه‌ی مردم به خدماتی که شایسته آن هستند، دانست و بیان داشت: کتابخانه‌ای که در یزد موجود بود با همان ظرفیت در لرستان ایجاد کردیم و باز طراحی آن را در استان‌های دیگر ایجاد کردیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: این دولت علاوه براینکه روی کالبد و فضای دولت کار کرد، روی نرم افزار، همانند تصویب سند خواندن که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، کار کرد، توجه به نرم افزار برای بهره‌برداری از سخت‌افزار در حال انجام است.

وی سند را به تنهایی کار ساز ندانست و اظهار داشت: اسناد پایه‌ای برای رفع مسائل هستند، بعداز چهل سال به پایه‌هایی شفاف برای تصمیم گیری در حوزه‌های مختلف نیاز داشتیم.

وی در ادامه بیان داشت: در حوزه نهاد از حیث احیا هویت، گسترش و تنوع بخشی به خدمات اقداماتی صورت گرفته است از جمله این اقدامات ایجاد500 مرکز مشاوره برای کمیته امداد امام خمینی (ره) برای تسهیل  دسترسی مردم به این خدمت گران انجام شده است.
  رمضانی برنامه‌های هدهد سفید  را در جهت توجه به حوزه‌ی کودک عنوان کرد و افزود: در ارائه خدمات همه‌ی مردم را در نظر گرفتیم، در تلاش بودیم تا همه‌ی طیف‌های مردم بتوانند از خدمات کتابخانه ها استفاده کنند، درکنار توجه به مرکز شهر به عشایر نیر توجه کردیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موقعیت و شخصیت کتابدار و تقویت آن را از مواردی که رئیس جمهور شهید و وزیر فرهنگ به آن توجه داشتند دانست و اظهار داشت: در حوزه‌ی هویت بخشی از جنبه‌ی سازمانی و تبلیغاتی با تولید انیمشین اقداماتی اثر بخش صورت گرفت و در جهت حل مسائل معیشتی کارکنان نهادکتابخانه‌های عمومی چندین اقدام قانونی  همانند مناطق مرزی، مناطق کمتر توسعه یافته و افزایش فوق‌العاده ویژه از 35 به 50 با وجود مقاومت‌های موجود، انجام شد.


رمضانی اظهار داشت: در حوزه معیشت کارکنان باید افزایش بودجه‌ای صورت بگیرد و احکام صادره نهاد، منطبق بر قانون خدمات کشوری شد تا بتوانیم اقدامات در حوزه‌ رفاهیات کارکنان انجام دهیم، پرداخت باید مبتنی بر خدمات باشد باید کاری  صورت گیرد تا پرداخت انجام شود، مبلغی به عنوان پایه محسوب شود و مابقی براساس خدمت صورت گرفته پرداخت شود.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان توصیه‌هایی برای مسئولان آینده به شرح زیر بیان کرد:
بسیاری از مشکلات ما در دستگاه‌های اجرایی بود که با مصوبات برخی از آن‌ها رفع شد و در ادامه نیز  باید با گفت‌وگو و تعامل مسیر حل مشکلات را تسهیل کرد، قانون نهاد باید اصلاح شود، فضای اصلاح آیین نامه اجرایی نهاد کتابخانه در حال حاضر در کشور وجود دارد و باید این موضوع پیگیری شود تا به نتیجه برسد، بحث بودجه پایدار و تکمیل شبکه سامانه‌های نهاد که کار آن شروع شده است به پایان برسد و یکپارچه شود.

رمضانی در ادامه بیان داست:  سکوی جامع کتابخانه‌های عمومی به نتیجه نهایی برسد  که در نتیجه‌ی آن همه مردم عضو کتابخانه‌های عمومی می‌شوند و می‌توانند از طریق اپلیکیشن خدمات مربوطه را متناسب با منطقه دریافت کنند؛ کتابخانه‌های سیار پیگیری شود و موضوع کتابخانه‌های دیجیتال که برای نخستین بار درسند خواندن دیده شده است به سرانجام برسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: بحث شبکه کامل توزیع خدمت در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، اهتمام جدی در اجرایی شدن سند ملی خواندن که سندی جدی است و احتمالا اشکالاتی نیز دارد، می‌تواند کتاب و کتابخوانی را به جلو ببرد.

وی با اشاره به پای کار بودن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این موضوع مهمترین مسئله بود و ایشان در بسیاری از افتتاحیه کتابخانه‌ها و برنامه‌‌های مختلف نهاد حضور داشتند و با توجه به  تنوع رفتاری که در نهاد ایجاد کردیم، حضور فعالانه و همراهانه‌ای داشتند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اعلام افتتاح کتابخانه به نام شهید رئیسی، تصریح کرد: اگر کتابخانه مرکزی اراک به سرانجام برسد، بزرگ‌ترین کتابخانه غرب آسیا خواهد بود و قرار بود این کتابخانه را تکمیل کنیم.


نظر شما