شناسهٔ خبر: 68117515 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حلوا برنجی را با این روش بپزید تا سفت نشود

حلوا برنجی یکی از انواع حلواهای سنتی ایرانی است. این حلوا همان‌طور که از اسمش پیداست با آرد برنج تهیه می‌شود. حلوای آرد برنج با چند ماده اولیه در دسترس تهیه می‌شود و در واقع روش پخت آن تفاوت چندانی با حلواهایی که به طور معمول درست می‌شود ندارد.

صاحب‌خبر -

گروه ایرنا زندگی - حلوا برنجی یکی از انواع حلواهای سنتی ایرانی است. این حلوا همان‌طور که از اسمش پیداست با آرد برنج تهیه می‌شود. حلوای آرد برنج با چند ماده اولیه در دسترس تهیه می‌شود و در واقع روش پخت آن تفاوت چندانی با حلواهایی که به طور معمول درست می‌شود ندارد. حلوای آرد برنج را به روش‌های مختلف درست می‌کنند. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه حلوا برنجی را آموزش ببینید و همچنین نکات مهم طبخ حلوای برنجی مجلسی و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن حلوا برنجی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم در تهیه حلوا با آرد برنج

آرد برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب سرد: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن جامد: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

هل سبز (پودر شده): ۱ قاشق چای‌خوری

گلاب: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

مغز گردو، خلال پسته و خلال بادام: برای تزیین حلوا برنجی

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۵ دقیقه
زمان لازم جهت تهیه حلوا برنجی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه حلوا برنجی خوشمزه و مجلسی

حلوا برنجی را با این روش بپزید تا سفت نشود

حلوا آرد برنج بر پایه آرد برنج طبخ می‌شود و روش طبخ آن ساده و مشابه با حلوا آرد گندم است. این حلوای خوشمزه را به عنوان میان وعده و یا دسر می‌توانید سرو و در مجالس مختلف اعم از ختم، سفره‌های نذری و افطاری‌ها استفاده کنید و از طعم لذیذ و متفاوتش لذت ببرید. برای تهیه حلوا برنجی مطابق مراحل زیر پیش بروید.

مرحله اول: شربت حلوا برنجی را آماده کنید

در اولین قدم و پیش از آنکه به سراغ درست کردن حلوا بروید باید شربت آن را تهیه کنید. برای این کار یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. شکر را به همراه آب در آن بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. قابلمه حاوی آب و شکر را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر به طور کامل در آب حل شود.

وقتی که شهد به جوش آمده حرارت را کم کنید و اجازه دهید ده دقیقه دیگر با حرارت ملایم بجوشد. هل را اضافه کنید و وقتی که شربت قوام پیدا کرد آن را از روی حرارت بردارید. در این زمان گلاب را به شربت اضافه کنید.

مرحله دوم: آرد برنج را تفت دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه حلوا برنجی لازم است آرد برنج را تفت دهید. پیش از تفت دادن آرد، آن را دو تا سه بار الک کنید تا دانه‌های آرد از هم باز شوند و هنگام پخت گلوله گلوله نشوند. آرد را در یک تابه مناسب به همراه روغن بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و بوی خامی آن گرفته شود. همین که رنگ حلوا کرمی شود کافی است.

مرحله سوم: شربت حلوا را به آرد برنج اضافه کنید

بعد از آنکه آرد برنج به خوبی تفت خورد و به رنگ کرم یا قهوه‌ای خیلی روشن متمایل شد زمان اضافه کردن شربت است. با همان حرارت ملایم شربت را به تدریج و در چند مرحله به حلوا اضافه کنید.

حین اضافه کردن شربت، به طور مرتب محتویات درون تابه را هم بزنید تا به یک خمیر یکدست برسید. هم زدن و ورز دادن خمیر حلوا را آنقدر ادامه دهید تا آب آن کشیده شود و به روغن بیفتد. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و مثل طرز تهیه حلوای آرد گندم مجلسی با تکان دادن تابه به شکل گهواره حلوا برنجی را کاملا یکدست و جمع کنید.

مرحله چهارم: حلوا برنجی را سرو کنید

زمانی که حلوا یکدست شد، به طوری‌که دیگر به کناره‌ها و کف تابه نچسبید حلوا برنجی شما آماده است. حلوا برنجی را زمانی که داغ داغ است در ظرف یا قالب مورد نظر بریزید و آن را سرو کنید. برای تزیین حلوا برنجی می‌توانید از مغز گردوی خرد شده، پودر نارگیل، خلال بادام، خلال پسته و غنچه گل محمدی خشک استفاده کنید.

طرز تهیه حلوا برنجی به روش‌های دیگر

حلوا برنجی را با این روش بپزید تا سفت نشود

روش تهیه حلوا برنجی زعفرانی

برای آنکه یک حلوا برنجی مجلسی داشته باشید و از آن برای پذیرایی از مهمانان در مجالس مختلف استفاده کنید، می‌توانید زعفران را نیز به مواد اولیه این حلوا اضافه کنید.

در طرز تهیه حلوا برنجی زعفرانی کافی است مقدار سه قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و شربت حلوا را به صورت زعفرانی تهیه کنید. برای تهیه حلوا برنجی زعفرانی مطابق با مراحل بالا پیش بروید. حلوا برنجی زعفرانی رنگ و طعم بهتر و متفاوت‌تری نسبت به حلوا برنجی ساده دارد.

روش تهیه حلوا با آرد برنج و گندم

در برخی از رسپی‌ها از ترکیب آرد برنج و آرد گندم در طرز تهیه حلوا برنجی استفاده می‌شود. برای تهیه حلوا با آرد برنج و آرد گندم، باید توجه داشته باشید که میزان آرد گندم را به اندازه یک سوم آرد برنج در نظر بگیرید. مثلا اگر یک پیمانه آرد برنج در تهیه حلوا استفاده می‌کنید از یک سوم پیمانه آرد گندم استفاده کنید.

این مقدار کمک می‌کند تا طعم آرد گندم غالب نشود و عطر و طعم حلوا برنجی از دست نرود. سپس آرد گندم و آرد برنج را با هم الک کنید و روی حرارت تفت دهید. برای بقیه مراحل مطابق مراحل طرز تهیه حلوا برنجی با آرد برنج عمل کنید.

روش تهیه حلوا برنجی با برنج نیم‌دانه

استفاده از آرد برنج آماده و کارخانه‌ای ممکن است حلوای شما را کمی سفت کند. برای آنکه حلوا برنجی که تهیه می‌کنید بافت نرمی داشته باشد بهتر است از آرد برنج خانگی استفاده کنید. این کار اگرچه کمی زمان‌بر و پر زحمت است اما نتیجه نهایی بهتری حاصل خواهد شد.

برای تهیه آرد برنج به روش خانگی نیاز به دو لیوان دسته‌دار فرانسوی برنج نیم‌دانه دارید. برنج‌های نیم‌دانه را یک شب تا صبح بخیسانید. سپس آن را چند بار بشویید و آبکش کنید و روی یک پارچه پهن کنید تا کمی خشک شوند. توجه داشته باشید برنج نیم‌دانه نباید کاملا خشک شود بلکه باید کمی مرطوب باشد.

سپس برنج‌های مرطوب را آسیاب کنید. محصول آسیاب شده نباید کاملا به صورت پودری در بیاید بلکه باید دانه‌های ریز برنج نیز در آن مشاهده شود. از آرد برنج خانگی به دست آمده در طرز تهیه حلوا برنجی با برنج نیم‌دانه استفاده کنید. آرد برنج به دست آمده از برنج نیم‌دانه را مطابق مراحل قبل تفت دهید و حلوا برنجی را آماده کنید.

طرز تهیه حلوا برنجی دمی به روش بهبهانی

حلوا برنجی در نقاط مختلف ایران درست می‌شود که تقریبا همه آنها دستور پخت یکسانی دارند. حلوا برنجی بهبهانی که به آن حلوای گندی نیز می‌گویند دستور پخت متفاوتی نسبت به بقیه انواع حلوای برنجی دارد. برای تهیه حلوا برنجی به روش بهبهانی مطابق مراحل زیر پیش بروید.

مرحله اول: آرد برنج را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا برنجی بهبهانی آرد برنج را باید تفت دهید. برای این کار یک تابه با سایز مناسب روی حرارت قرار دهید و بعد از آنکه به خوبی داغ شد آرد برنج را اضافه کنید و تفت دهید تا از حالت خامی دربیاید بدون آنکه زیاد تغییر رنگ دهد.

مرحله دوم: روغن، شکر و آرد را اضافه کنید

بعد از آنکه آرد برنج از حالت خامی در آمد مقدار مناسبی از روغن را اضافه و مجددا آرد را تفت دهید. سپس شکر را اضافه کنید و مجددا هم بزنید. در نهایت آب جوش را به ظرف روی حرارت اضافه کنید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که روی آرد را بپوشاند. نکته حائز اهمیت در این مرحله آن است که محتویات داخل تابه باید به طور مداوم هم بخورند.

مرحله سوم: هل و گلاب را اضافه کنید

بعد از آنکه مواد را به خوبی هم زدید هل و گلاب را اضافه کنید و مجددا تمام مواد را روی حرارت با یکدیگر هم بزنید. در این مرحله اگر احساس می‌کنید آرد خیلی سفت است کمی دیگر آب داغ به مایه حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا آب آن کشیده شود.

مرحله چهارم: حلوا برنجی را دم بگذارید

تفاوت طرز تهیه حلوا برنجی بهبهانی با دیگر دستور پخت‌های حلوا برنجی در این مرحله بیشتر آشکار می‌شود. حلوا برنجی به روش بهبهانی باید دم گذاشته شود.

در این مرحله از طرز پخت حلوا برنجی بهبهانی بعد از آنکه آب حلوا کشیده شد و به روغن افتاد سطح آن را با یک کفگیر صاف کنید. روی حلوا کمی روغن بریزید، درب تابه یا قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم برای بیست دقیقه اجازه دهید حلوا دم بکشد.

بعد از بیست دقیقه درب ظرف را باز و مجددا سطح حلوا را صاف کنید. کمی روی آن روغن بریزید و اجازه دهید دوباره برای بیست دقیقه دیگر دم بکشد. اگر در حجم بیشتری بخواهید حلوا را تهیه کنید این مرحله را بیش از دو بار انجام دهید.

مرحله پنجم: حلوا برنجی بهبهانی را سرو کنید

کف یک سینی را با پودر دارچین بپوشانید. حلوا را همان‌طور داغ داغ در تابه قالب بزنید و سپس روی سینی قرار دهید به طوری که سطح آن با پودر دارچین آغشته شود. اجازه دهید حلوا روی سینی سرد شود. بعد از آنکه سرد شد می‌توانید آن را سرو کنید و در کنار چای یا به تنهایی میل کنید.

نکته: طرز تهیه حلوا برنجی بوشهری نیز به همین طریق است.

نکات مهم در طرز تهیه حلوا برنجی خانگی

حلوا برنجی را با این روش بپزید تا سفت نشود

هرقدر زمان بیشتری برای تفت دادن آرد برنج اختصاص دهید، حلوا خوشرنگ‌تر خواهد شد. فقط حواستان باشد روی حرارت ملایم این کار را انجام دهید تا آرد نسوزد.

نوع آرد برنجی که استفاده می‌کنید در طعم و بافت حلوا تاثیر دارد. حتما از آرد برنج تازه و مرغوب استفاده کنید.

گلاب را زمانی اضافه کنید که شربت را از روی حرارت برداشته باشید و دمای آن رو به سردی برود. اضافه کردن گلاب در دمای بالا باعث می‌شود عطر و طعم آن از بین برود.

هم زدن حلوا بعد از اضافه کردن شربت اهمیت زیادی دارد. هرقدر بهتر و سر فرصت هم زدن را انجام بدهید حلوا بافت نرم‌تری پیدا خواهد کرد.

می‌توانید از روغن جامد و یا کره نیز در تهیه حلوا برنجی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از قالب‌های مخصوص برای شکل دادن به حلوا استفاده کنید وقتی که داغ است باید آن را قالب بزنید. حلوا زمانی که سرد شود حالت پذیری خود را از دست می‌دهد.

می‌توانید از شیره انگور و یا شیره خرما نیز در تهیه حلوا برنجی استفاده کنید تا مقوی‌تر شود. کافی است شیره انگور و یا خرما را به همراه شکر در آب و روی حرارت حل کنید.

شکر قهوه‌ای جایگزین مناسبی برای شکر سفید در تهیه حلوا برنجی است.

آرد برنج بر خلاف آرد گندم نیاز به روغن زیادی برای تفت دادن ندارد.

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن حلوا برنجی

اگر حلوا خمیر شد باید چه کار کرد؟

اگر فکر می‌کنید آرد تفت داده شده بیش از اندازه خمیری است قبل از اضافه کردن شربت به آن فرصت دارید تا درستش کنید. کافی است کمی آرد به حلوا اضافه کنید. آرد روغن اضافی را جذب می‌کند و از خمیری شدن حلوا جلوگیری می‌کند.

اگر حلوا سفت شد چه کار باید کرد؟

سفت شدن حلوا به دلیل کم بودن روغن است. کمی روغن و یا کره به حلوا اضافه کنید و آن را تفت دهید.

چرا حلوا به حالت گهواره در نمی‌آید؟

اگر شهد حلوا زیاد باشد به حالت گهواره در نمی‌آید. برای رفع این مشکل حلوا را مجددا روی حرارت ملایم مقداری هم بزنید تا آب اضافه شربت تبخیر شود.

نظر شما