شناسهٔ خبر: 68113307 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

پوکی استخوان با تشخیص زود هنگام قابل درمان است

یک متخصص ارتوپد دانشگاه میگوید:معمولا افرادی که دچار پوکی استخوان می‌شوند مستعد شکستگی های زیادی هستند که اگر قبل از این شکستگی ها با مراجعه زود هنگام به پزشک تشخیص داده شود با تجویز دارو و تغییر شیوه زندگی پوکی استخوان آنها درمان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

دکتر پیام وکیلی، متخصص ارتوپد و هیات علمی دانشگاه علوم کردستان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه علوم پزشکی از علائم شایع افرادی که پوکی استخوان دارد می‌گوید.

به گفته وی معمولا افرادی که پوکی استخوان دارند با علائم درد جنرالیزه به پزشک مراجعه می‌کنند، همچنین خانم هایی که زودتر موعد به یائسگی دچار می‌شوند.

کم تحرکی و فعالیت پایین باعث پوکی استخوان می‌شود

این متخصص ارتوپد می گوید:افرادی که تحرک خیلی کمی دارند، کم ورزش می‌کنند زودتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

دکتر وکیلی همچنین کمبود کلیسم و ویتامین D را از عوامل دیگر پوکی استخوان برشمرد.

چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم؟

این هیات علمی دانشگاه آزمایش تراکم استخوان را از راه تشخیص پوکی استخوان دانست و گفت: در سنین بالاتر نیز با انجام یک رادیولوژی ساده این بیماری قابل تشخیص است.

مسکن‌ها پوکی استخوان را درمان نمی‌کند

دکتر پیام وکیلی با اشاره به اینکه مسکن ها درمان نیستند و رفع درد دائمی فقط با درمان قطعی پوکی استخوان است، افزود: به هنگام متوجه علائم پوکی استخوان بخصوص احساس درد جنرالیزه سریعا به پزشک مراجعه کنید تا این بیماری به طور قطع درمان شود.

علت شایع درد زانو چیست؟

این متخصص ارتوپد می‌گوید: علت شایع درد زانو آرتروز زانو است مخصوصا در افرادی که وزن بالایی دارند یا زانوی خود را بیش از ۹۰ درجه خم می‌کنند.

دکتر پیام وکیلی با تاکید بر اینکه ورزش های غیر اصولی و یا بلند کردن اجسام سنگین موجب بروز آرتروز زانو می‌شود، افزود: کسانی که کار ساختمانی انجام می‌دهند خب معمولا زانوی خود را بیشتر از ۹۰درجه خم می‌کنند و مستعد آرتروز زانو هستند.

راه پیشگیری آرتروز زانو تقویت عضلات ران است

این هیات علمی دانشگاه بر این باور است که بهترین راه پیشگیری از آرتروز زانو تقویت عضلات جلو و چهار سر ران است.

داروهای غضروف ساز قبل از مرحله پیشرفت آرتروز زانو موثر است

این متخصص ارتوپد میگوید: داروهای غضروف ساز باعث رفع آرتروز زانو می‌شود اما اگر فرد در مرحله پیشرفته قرار بگیرد تنها راه حل تعویض مفصل زانو است.

شنا بهترین و تنها ورزش برای پیشگیری از آرتروز زانو است

دکتر پیام وکیلی با اشاره به اینکه شنا و استخر بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری است گفت: سایر ورزش ها باعث تخریب غضروف زانو در هنگام بروز آرتروز می‌شود.

کفش پاشنه بلند نپوشید

این هیات علمی دانشگاه بر عدم پوشیدن کفش پاشنه بلند تایید کرد و گفت: پوشیدن کفش های طبی به افرادی که در زانو دارند را پیشنهاد میکنم اما توجه داشته باشید که این افراد هرگز از کفش پاشنه بلند استفاده نکنند چراکه فشار برو روی مچ پا در مدت طولانی باعث آرتروز زانو می‌شود.

نظر شما