شناسهٔ خبر: 68084781 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس قوه قضائیه مطرح کرد؛ رئیس قوه قضائیه مطرح کرد؛

روش کار مرکز حفاظت اطلاعات صیانتی و طبیب‌گونه است، نه مچ‌گیری! روش کار مرکز حفاظت اطلاعات صیانتی و طبیب‌گونه است، نه مچ‌گیری!

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای گفت: تاکید می‌کنم که روش کار مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه باید صیانتی و طبیب‌گونه باشد، نه مچ‌گیری!

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست با مسئولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در سراسر کشور که به صورت وبیناری درمراسم روز حفاظت و اطلاعات برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبیین و تشریح ساختار و کارکرد مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه اظهار کرد: مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه باید متناسب با اقتضائات روز و مبتنی بر تحولات و تطوّراتی که در دوره‌های مختلف ایجاد می‌شود و متغیر‌هایی که پدید می‌آید، در ساختار، تاکتیک‌ها، روش‌ها، ابزار، نیروی انسانی و بودجه خود انعطاف و تحول ایجاد کند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قطعاً نمی‌توان با تاکتیک‌ها و ابزار‌های یک دهه پیش با مسائل و موضوعات عصر جدید مواجه شد؛ بلکه نیاز به روزآمدسازی در تاکتیک‌ها و ابزارها است؛ برای نمونه، مقوله «هوش مصنوعی» ممکن است در حوزه‌ها و ساحت‌های مختلف، معادلات جدیدی را حاکم کند؛ در اینجا مرکز حفاظت و اطلاعات ما باید این معادلات جدید و تبعات و آسیب‌های آن را پیش‌بینی کند تا بتواند در عرصه پیشگیری و مواجهه و مقابله، توانمند باشد.

رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مواجهه ما و مرکز حفاظت و اطلاعات ما با معادلات و مناسبات عصر جدید که ناشی از پیشرفت‌های فناورانه است، مبتنی و منطبق با اصولی اعتقادی و انسانی و اسناد بالادستی کشور و نظام می‌باشد؛ ممکن است کشور‌ها و نظامات دیگر، به انحای مختلف با پدیده‌های عصر جدید مواجه شوند و برنامه‌ریزی‌های‌شان برای مواجهه و مقابله با تبعات و آسیب‌های این پدیده‌های نوظهور به اشکال دیگری باشد؛ اما آنچه برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است آن است که در عین پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای مواجهه با تبعات پدیده‌های نوظهور، به اصول اعتقادی و انسانی خود نیز التفات داریم و برنامه‌ریزی‌های ما مبتنی بر این اصول است.

قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به اهمیت بالای نیروی انسانی در هر مجموعه‌ای بویژه مجموعه مهم حفاظت و اطلاعات، گفت: نیروی انسانی شاغل و بکارگرفته شده در مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه علاوه بر بهره‌مندی از هوش و ذکاوت بالا در امور فنی و تخصصی، باید مزیّن به گوهر تقوا و اخلاص و انگیزه هم باشد؛ البته که وجودِ این مهم، برای همه نیرو‌های شاغل در عدلیه صادق است، اما ضرورت وجود آن در نیرو‌های مرکز حفاظت و اطلاعات شاید مضاعف باشد. از سویی دیگر، اشراف نیرو‌های این مرکز به موضوعات قضایی و فنی (حفاظتی و اطلاعاتی) بصورت توأمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه اظهار کرد: پس از آنکه تمامی پیش‌بینی‌ها صورت گرفت و کلیه‌ی تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شد و تذکرات و هشدار‌های لازم نیز انجام گرفت، اما از ناحیه فرد یا بخشی در درون دستگاه، جرم یا تخلفی واقع شد، در آنصورت باید مرکز حفاظت و اطلاعات ما چگونه عمل کند که عمل او بازدارنده باشد؛ به‌گونه‌ای که دیگر شاهد وقوع جرم و تخلفی از ناحیه آن فرد یا بخش نباشیم؛ در اینجا چگونه باید موضوع را برای دیگران تبیین کنیم؟ نیرو‌های تبیین‌کننده این موضوع باید چه آموزش‌هایی ببینند و حائز چه ویژگی‌هایی باشند؟ اطلاع‌رسانی ما باید در این زمینه چگونه باشد؟ اینها موضوعات و مسائلی است که ما باید بر روی آنها تمرکز بیشتری کنیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: یکی از موضوعات و مسائل اساسی در حوزه مقولات امنیتی، که سال‌هاست حل نشده، آن است که پیوست رسانه‌ای مقولات امنیتی باید چگونه باشد؟ ممکن است اتفاقی رخ دهد و اذهان مردم را درگیر کند؛ در اینجا رویکرد تبیینی و رسانه‌ای ما باید چگونه باشد که گره‌های ذهنی مردم و حتی برخی مسئولان رفع شود و به‌گونه‌ای نیز نشود که با انباشت مسائل تبیین‌نشده در اذهان مردم مواجه شویم.

رئیس دستگاه قضا گفت: قوه قضائیه در مقابله با فساد و ریشه‌ها و بستر‌های فسادزا و عوامل فساد، اهتمام و جدیت دارد و بدون‌اغماض و مُسامحه با فساد و فاسد برخورد می‌کند، اما تاکید ما بر مبارزه‌ی علمی و مدبرانه و همه‌جانبه با فساد است؛ به این معنا که حتماً در روش‌ها و تاکتیک‌های مقابله با فساد در دوره جدید با فی‌المثل یک دهه گذشته، تفاوت جود دارد؛ به تبع آن، ممکن است در حوزه تبیین موضوع فساد و اطلاع‌رسانی آن نیز نیاز به تحولاتی باشد.

رئیس عدلیه تصریح کرد: در حوزه مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم نیز دستگاه قضایی اصرار و اهتمام دارد؛ باید توجه داشت که روشِ کار در این مقوله، بسیار حائز اهمیت است؛ ما بر اتخاذ روش‌های علمی و مدبرانه و هدفمند در این حوزه تاکید داریم.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از جهات مختلف اعم از جهات صیانتی، برنامه‌ای، تاکتیکی، روشی، تبیینی و سایر جهات مربوطه، رو به پیشرفت و ارتقا است؛ این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد، اما باز هم می‌خواهم تاکید کنم که روش اصلی کار در این مرکز، صیانتی و طبیب‌گونه است، نه مچ‌گیری، مسئولان و نیرو‌های مرکز حفاظت و اطلاعات ما فارغ از جهات اداری، مبتنی بر انگیزه‌های الهی و انسانی و با نگاهی دلسوزانه و خیرخواهانه، می‌خواهند از مجموعه دستگاه قضایی و فرد فرد شاغلان و کارکنان در آن، صیانت کنند و چنانچه لغزشی نیز در اعضای مجموع رخ داد، در عینِ رسیدگی و برخورد، رویکرد اصلاحِ همکار لغزش‌کرده را نیز مدنظر دارند.

قاضی‌القضات تصریح کرد: البته آن دسته از افرادی که به تذکرت و انذار‌ها توجه نمی‌کنند و علی‌رغم رویکرد صیانتی و خیرخواهانه و اصلاح‌مدارانه، تغییری در احوالات و شیوه رفتاری و کاری خود نمی‌دهند، قطعاً مورد برخورد بدون‌اغماض قرار می‌گیرند، چرا که برای ما اعتبار و حیثیت دستگاه قضایی بسیار حائز اهمیت است و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم فضا برای کسانی مهیا شود که با اعمال و رفتار خود باعث مخدوش شدن ذهنیت مردم به دستگاه قضایی شوند.
رئیس عدلیه افزود: کارکنان قوه قضائیه در سطوح مختلف، باید مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و نظارت‌ها و مراقبت‌ها و صیانت‌های این مرکز را به منزله‌ی یک نعمت بدانند و نهایت همکاری را با این مرکز داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه بیان داشت: افرادی که جعل عنوان می‌کنند و به اسم قاضی و کارمند دستگاه قضایی از مردم کلاهبرداری می‌کنند و سبب مخدوش شدن ذهنیت و اعتماد مردم به قوه قضائیه می‌شوند باید بدانند که با روش‌های روزآمد و ابتکاراتی که در مرکز حفاظت و اطلاعات ما صورت گرفته است، به سرعت شناسایی و دستگیر می‌شوند و بدون هرگونه ارفاق و اغماضی با آنها برخورد می‌شود؛ باید توجه داشت که آسیب و فساد ناشی از این مسئله که فردی به اسم قاضی و کارمند قضایی از مردم کلاهبرداری کند، بسیار زیاد است؛ در این رابطه شاید نیاز باشد در موارد خاصی، اطلاع‌رسانی نیز صورت گیرد. همچنین در صورت نیاز و برای بازدارندگی بیشتر در این حوزه، شاید نیاز به اصلاح قانون نیز باشد.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: آنچه که من این روز‌ها به شدت بر روی آن تاکید دارم، نیاز کشور و مجموعه دستگاه قضایی به آرامش، وحدت، انسجام و هم‌افزایی برای غلبه بر مسائل و مشکلات مردم است؛ همه کارگزاران و مسئولان کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در درون دستگاه قضایی باید پیرامون مسائل مبتلابه کشور به یک اشتراک‌نظر نائل شوند تا بتوانند برای رفع این مشکلات راه‌حل‌های خردمندانه تجویز کنند؛ چنانچه درک ما از مسائل و مشکلات، متضاد و چندپاره باشد، در آنصورت در رسیدن به راه‌حل و راهکار نیز با مشکل مواجه می‌شویم. بدون‌تردید، اختلاف دیدگاه و اختلاف سلیقه در هر سطوح و عرصه‌ای وجود دارد، آنچه مِلاک است، دلسوزی و خیرخواهی مسئولان و کارگزاران بخش‌های مختلف نسبت به کشور و مردم و رسیدن به تفاهم برای غلبه‌ی بر مشکلات است.

نظر شما