شناسهٔ خبر: 68047755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه شیراز:

‌هیئت مذهبی می‌تواند محوری‌ترین مرکز تربیت دینی باشد

مرضیه جوانمردی فر

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه باید متناسب با خواست رهبر معظم انقلاب از مداحان و هیئات مذهبی تلاش کنیم، گفت: باید توجه کرد که آنچه امروز هست، به اندازه آنچه که رهبری مطالبه دارند، نیست.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۱۵ مردادماه در گردهمایی شورای عالی هیئات مذهبی بانوان استان فارس با بیان اینکه امروز جنگ بین تمدن اسلامی و تمدن کفار شدید شده است، افزود: در نظریه جنگ تمدن‌ها ۵ تمدن وجود دارد که یکی تمدن اسلامی است و ۴ تمدن دیگر همه یکی هستند و تمدن کفار هستند.

وی افزود: این جنگ شدید شده است و مشاهده می‌کنیم که هرچه می‌خواهیم دعوا نکنیم، آن‌ها کاری می‌کنند که وارد دعوا شویم، چرا اسماعیل هنیه را در کشور ما شهید می‌کنند؟ آن‌ها اصرار به دعوا و جنگ دارند.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: در اموری نظیر اینکه چه زمانی و چگونه درباره این قضیه از دشمن انتقام بگیریم، دخالت نکنیم تا فرماندهی کل قوا تصمیم بگیرد، چون ما نمی‌دانیم وسط جنگ چه می‌شود اما ایشان آگاهی دارد و هرچه فرمودند باید بپذیریم و ما در این عرصه باید تبیین کننده عرصه جنگ باشیم.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدای کربلا گفت: حضرت زینب(س) اوج نقش‌آفرینی پیام‌رسانی نهضت کربلا را انجام دادند.

وی افزود: تجربه نشان داده است اگر بانوان کاری را به عهده بگیرند در انجام آن کار جدیت خاصی دارند و ان‌شاءالله این جهت را در مسئله هیئات مذهبی بانوان هم مشاهده کنیم تا الگویی برای آقایان شود که تلاش‌های بیشتری انجام دهند.

‌ امام جمعه شیراز با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست گفت: در تمدن رقیب یعنی تمدن اروپایی و آمریکایی روی موضوع جنسیت تأکید می‌شود. نمی‌گوییم که از نظر دیانت اسلام، مردها یا زن‌ها احکام خاصی ندارند اما مسئله‌ای وجود دارد که از نظر قرآن کریم بیش از آنکه بخواهد بحث زن و مرد و رفتار اجتماعی و واکنش‌ها باشد، بحث مومن و کافر مطرح است.

وی افزود: خدای متعال برای کافران مثل زن لوط و برای مومنان مثل حضرت مریم(س) یا زن فرعون را می‌آورد، یعنی الگوی شخصیتی را از زن مثال زده است و این نشان‌دهنده آن است که مرد یا زن بودن مهم نیست بلکه مهم مومن یا کافر بودن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه دوگانگی‌هایی که در تمدن غربی درست شده است را تقلید نکنیم، گفت: هیئت مذهبی می‌تواند محوری‌ترین مرکز تربیت دینی باشد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در یک رقابت و جنگ بین تمدنی قرار گرفته‌ایم و باید در این رقابت تلاش کرد، افزود: در هیئت‌های مذهبی بانوان و آقایان عمده‌ترین نقش را سخنران و مداح دارند و اگر آنچه سخنران و مداح بیان می‌کنند برخاسته از متون دینی باشد، خود به خود جلوی آن نشت و تقلید از تمدن رقیب گرفته می‌شود اما اگر حرف‌های دیگران را تکرار کردیم قطعا نشتی خواهیم داشت و در ادامه دوباره نیاز است تا یک نفر آن را تصفیه کند.

مداح باید بتواند قرآن بخواند

وی بیان کرد: اولین نکته این است که مداح باید بتواند قرآن بخواند، نتواند قرآن بخواند یک نقطه ضعف برای او حساب می‌شود. قرآن خواندن به عنوان مهارت اول است که هر مداحی باید داشته باشد و اینکه باید قرآن را صحیح بخواند، نمی‌شود مداح به قرآن ربط نداشته باشد چرا که قرآن و اهل بیت(ع) همیشه با هم هستند.

آیت‌الله دژکام افزود: نکته دوم این است که مداح باید احکام یاد بگیرد، حتی در حیطه کار مداحی مسئله و حکم شرعی داریم. مداح باید در چارچوب رفتارهای شخصی خودش نیز رعایت کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: سومین نکته این است که مداح باید مقتل خوانده باشد و نباید فقط مقتل‌خوانی بقیه را تکرار کند. مداح باید خودش با تاریخ قضیه آشنا باشد. متون اصیل و مورد اعتماد در مقتل هم در فارسی و هم عربی داریم که باید معرفی شود و یکی از کارهای شوراهای مداحان و هیئات مذهبی همین است.

وی بیان کرد: مسئله دیگر مداح مخاطب‌شناس است، مداح باید مخاطب خود را بشناسد و هر حرفی زده نشود. روایت در کتاب زیاد است اما در جایی می‌گوییم که مخاطب تحمل شنیدنش را ندارد و درک نمی‌کند و روایت را خراب می‌کنیم پس بعد از اینکه آگاهی پیدا کردیم باید گزینشی مطلب را برای مخاطب بگوییم و گزینش متناسب با فهم مخاطب انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

نظر شما