شناسهٔ خبر: 68031980 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در فارس پاسخ داد؛ مداحان اهلبیت (ع) باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

شیراز – ایرنا – نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه هیات‌ها محوری‌ترین مرکز تربیت دینی هستند، چهار ویژگی شاخص را برای تاثیرگذاری کلام و بیان مداحان اهلبیت (ع) در جامعه دینی برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت‌الله لطف‌الله دژکام روز یکشنبه در گردهمایی روسا ، اعضای شورای هیئات مذهبی و مداحان روضه های خانگی بانوان فارس اظهار کرد: سخنران و مداح عمده ترین نقش را در هیئات مذهبی دارند و بیانات آنها باید برخاسته از متون دینی باشد تا جلوی نشر مطالب خلاف واقع گرفته شود.

وی عنوان کرد: نخستین ویژگی که یک مداح باید داشته باشد این است که بتواند قران را صحیح بخواند؛ مداحی که قرآن نخواند، نقطه ضعفی بزرگی برای او به شمار می‌رود.

نماینده ولی فقیه در شیراز با اشاره به اهمیت اخلاق مداح اهلبیت، ادامه داد: او باید دست‌کم بتواند حفظ ظاهر خود را بکند که در غیر این صورت نمی‌تواند مداح باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس پاسخ داد؛ مداحان اهلبیت (ع) باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

آیت الله دژکام افزود: سوم اینکه، مداح باید مقتل خوانده باشد؛ فردی که تنها مداحی دیگران را گوش داده برای این امر مناسب نیست چرا که متون در هنگام تکرار از سوی دیگران به مرور دچار تغییر می‌شود تا جایی که ممکن است دیگر ربطی به متن مقتل نداشته باشد.

وی از مسئولان شورای هیات‌های مذهبی فارس خواست تا متون مورد اعتماد مقتل به زبان فارسی را به مداحان زن و مرد معرفی کنند و در اختیار آنها قرار دهند تا نخوانده و ندانسته پشت میکروفن قرار نگیرند؛ مداحان باید از تاریخ رخداد اطلاع داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: مخاطب شناسی دیگر ویژگی است که مداحان اهلبیت باید به آن توجه داشته باشند؛ گاهی در بیان احادیث نیز باید مخاطب شناس بود که آیا مخاطب توان درک و فهم صحیح آن را دارد یا خیر.

دژکام گفت: روایات بسیاری از اهلبیت (ع) نقل شده تا اهل علم از آن استفاده کنند اما نباید در جایی نقل شود که مخاطب تحمل آن را ندارد؛ بنابراین مداح و سخنران باید پس از مطالعه، به صورت گزینشی برای مخاطب بیان کنند تا بدانند که شنونده درک و تحمل این روایت را داشته باشند.

جنگ تمدنی شدیدی در جریان است

وی با اشاره به جسارت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ملت ایران در کنگره آمریکا و سپس ترور مهمان ایران، گفت: جنگ بین تمدنی سنگینی در جریان است.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار کرد: دشمن می‌خواهد که ما را به جنگ بکشاند و بر آن اصرار دارد، ما مردم نباید دخالتی درباره نحوه واکنش کشور به اقدامات رژیم صهیونیستی داشته باشیم، رهبر معظم انقلاب صحنه جنگ را به درستی می بیند و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.

دژکام با بیان اینکه مداحان هیئات مذهبی باید تبیین کننده عرصه جنگ باشند، گفت: ملت ایران حسینی است و اهل سازش با استکبار نیستیم.

وی با اشاره به آغاز ماه صفر، افزود: در این ایام از حضرت زینب (س) و فرزندان امام حسین (ع) توسل می‌جوییم تا این جنگ بین تمدنی را با عزت و قدرت پشت سر بگذاریم و خواری و خفت دشمنان روز افزون شود.

محوریت بانوان در شکل دهی به جامعه دینی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای جامعه بانوان استان گفت : شان ولایت فرهنگی ، اجتماعی و تربیتی جامعه یکی از مواردی است که از طریق بانوان در جامعه پذیری تحقق پیدا می کند.

حجت الاسلام حسن قانع افزود: در برهه کنونی باید بیش از پیش از ظرفیت و محوریت بانوان در شکل دهی جامعه دینی بهره مند شویم .

نماینده ولی فقیه در فارس پاسخ داد؛ مداحان اهلبیت (ع) باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شان حضرت زینب کبری که در حادثه کربلا ظرفیت بالای روحی و فرهنگی خود را به دنیا نشان داد و جهاد کبری و تبیین را به راه انداخت اظهار کرد: ذیل فرمایشات معظم له در تلاشیم که به این ظرفیت جامعه پردازانه و تمدن سازانه بانوان استفاده نموده و جامعه را بهره مند سازیم .

حجت الاسلام قانع اضافه کرد: علی رغم تلاش هایی که در دولت شهید رئیسی انجام گرفت ولی باز ما در ظرفیت کنش گری بانوان در مسائل فرهنگی و اجتماعی دچار عقب ماندگی هایی هستیم که ضرورت دارد در برنامه ریزی های استانی و کشوری توانمند سازی بانوان این استان پهناور بیشتر مد نظر قرار گیرد چرا که این ظرفیت می تواند کشور را به برکت سومین حرم اهلبیت حضرت شاهچراغ ( ع) تحت تاثیر قرار دهد.

نظر شما