شناسهٔ خبر: 68036530 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس جهاد دانشگاهی استان اصفهان:

فرایند تدوین سند جامع صنایع دستی استان اصفهان آغاز شده است

رئیس جهاد دانشگاهی استان اصفهان با اشاره به اینکه فرآیند سند جامع صنایع دستی استان را شروع کردیم، گفت: اصفهان شهر اول صنایع دستی، شهر خلاق صنایع دستی یونسکو و هم شهر جهانی صنایع دستی wcc است که مزیت خوبی است و باید بدانیم چطور تجاری سازی و… را انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زاهد شفیعی امروز _یکشنبه چهاردهم مرداد_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهاد عمومی غیردولتی است که زیرمجموعه شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد و ساختار پویایی جهت کمک، بازوی علمی و عرصه حکمرانی دارد.

وی ادامه داد: اصفهان تنها استانی است که سه مجموعه به‌صورت پویا فعالیت دارد و این سه مجموعه فرصت است چراکه هر سه مجموعه مأموریت مشخص دارند، مجموعه رویان نمونه‌ای بارز است و نشان داده است که می‌توانیم اتفاقات ارزشمند با تکیه بر جریان علمی و جهادی رقم بخورد، همچنین مجموعه صنعتی در حوزه صنعت کشاورزی و… مرجعیت داشته و به عرصه حکمرانی کمک می‌کند و جهاد اصفهان نیز فعالیت دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه در مأموریت‌های جهاد اینگونه تعریف کردیم تا در حوزه‌هایی که می‌توانیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم تمرکز کنیم، تصریح کرد: در اولین طرح جامع اصفهان به صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و تمرکزی که جهاد دانشگاهی اصفهان بر روی آنان دارد توجه شده تا در حوزه‌هایی که متکی بر حوزه‌های نرم است پیش برویم؛ همچنین لازم به ذکر است که در سال گذشته اتفاقات ارزشمندی در جهاد دانشگاهی همچون اتمام پروژه طرح گردشگری اصفهان که نقشه راه توسعه گردشگری است را طراحی، مختصات و جایگاه زنجیره ارزش این فرآیند را پیش بردیم.

وی افزود: همه فکر می‌کنند از گردشگری اطلاع دارند، در صورتی که گردشگری، یک علم و صنعت دوم دنیا است، همچنین لازم به ذکر است که در این طرح جامع جایگاه هر کدام از شهرستان‌ها در اکوسیستم توسعه گردشگری آمده است و فاز یک آن تمام و دارد فاز دو شده‌ایم؛ مدیریت تسهیل‌گری این پروژه‌ها توسط جهاد دانشگاهی انجام می‌شود، پروژه‌های پیشران و تمام پروژه‌ها در تمام شهرستان‌ها در حال انجام است که جریان سرمایه‌گذاری خوبی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، اداره سرمایه‌گذاری استانداری و جهاد که اتاق بازرگانی تحت عنوان بازیگران آن به این جریان کمک کرده و آنرا پیش می‌برد و باید گفت این یکی از پروژه‌های موفق بود که مرجعیت حوزه گردشگری را توانستیم در جهاد ایجاد کنیم که این مرجعیت در حوزه‌های نوآوری، برنامه‌ریزی، گفتمانی پیش می‌رود.

شفیعی با اشاره به اینکه فرآیند سند جامع صنایع دستی استان را شروع کردیم، گفت: اصفهان شهر اول صنایع دستی، شهر خلاق صنایع دستی یونسکو و هم شهر جهانی صنایع دستی wcc است که این مزیتی خوب است و باید بدانیم چطور تجاری سازی و… را انجام دهیم؛ در همین راستا مطالبی را برای اولین بار با نگاه و هدف حرکت مأموریت گرا در نظر گرفته‌ایم تا از طریق مرجعیت علمی و تجارت دانش جلو برویم و جهاد دانشگاهی اصفهان به صورت مأموریت حرکت کند.

وی اظهار کرد: اکنون سند توسعه روستای استان در جهاد اصفهان به نتیجه رسیده و همین سند نقشه راه توسعه روستایی است؛ یعنی اگر قرار است فردا در توسعه روستایی استان منابع توزیع کنیم باید نگاه‌مان به این سند باشد نه اینکه به نوعی کار تزئینی و موضعی در روستا انجام دهیم چراکه تاکنون چنین پیش رفته است و شاهد هستیم که نتوانستم خیلی از اهداف مدنظر را در حوزه روستایی محقق شود. این سند با رویکرد تسهیل‌گری و توانمندسازی به سمت ایجاد اکوسیستم‌های کارآفرینی نوآورانه در روستا می‌رود در همین راستا این سندی ارزشمند است و می‌توان از آن به عنوان کار فکر و مطالعاتی استفاده کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق را در جهاد راه‌اندازی کرده‌ایم و در جامعه اندیشکده‌ها ثبت کردیم چراکه جای آن اصفهان بود و زیرساخت‌های حقوقی آن اینجاست.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که باید جهاد هنر راه بیندازیم در همین راستا روی حوزه هنر کار کردیم تا مزیت رقابتی با مختصات و دارایی‌های شهر با مفاهیمی که می‌توانیم توسعه را در آن استقرار دهیم ایجاد کنیم و قبول داریم دانشگاه هنر مرجع این حوزه است.

شفیعی افزود: با توجه به دارایی‌هایمان در حوزه فکری، نیروی انسانی و سرمایه‌های اجتماعی با اشاره به فرآیند اقتصادی کردن هنر تفاهمنامه‌ای امضا شده است، طرح سالمندی توسط جهاد ارائه و نیازهای ویژه سالمندان شهر اصفهان انجام شد، طرح آسیب‌شناسی تصویب شده و طرح تدبیر الگوهای توزیع جمعیت و سایر مواردی از این دست در حوزه‌های مختلف حال انجام است.

وی در پاسخ به خبرنگاری گفت: باید تلاش کنیم که جایگاه جهاد را در نظام حکمرانی ارتقا دهیم؛ چراکه رویان نشان داد این تفکر می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه اقتصاد هنر و… رقم بزند.

نظر شما