شناسهٔ خبر: 68018567 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از پرورش رز بدون خار و ماه کامل آبی مرداد ماه تا زلزله رامسر و اعلام جوایز روستاآزاد

محمدحسین رضوانی‌فرد

در روزی که گذشت، شاهد اخبار متنوعی در دنیای علم و فناوری بودیم که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دنیای علم و فناوری در ایران و سایر نقاط جهان امروز شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ حاوی خبرهای جالب توجهی بود که با گرد آوردن آنها در این بسته خبری سعی بر آن داریم تا شما مخاطبان ارجمند را در یک نگاه با آنها آشنا کنیم.

از معرفی جدیدترین ربات خنثی کننده بمب، پرورش گل‌های رز بدون خار و چسباندن بافت‌ها بدون نیاز به بخیه گرفته تا گزارش زلزله ۴ ریشتری رامسر و اعلام جوایز «روستا آزاد» همگی از مهم‌ترین اخبار بودند که در ادامه به بیان خلاصه‌ای از آن می‌پردازیم.

گفتنی است که شما خوانندگان محترم می‌توانید با لمس هر یک از تیترهای خبرها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای آنها دسترسی یابید.

برای اولین بار هوش مصنوعی در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شد

هوش مصنوعی مولد در فضا واقعا پیشروی جدیدی است و این قابلیت، پتانسیل هوش مصنوعی مولد در مدار را برای ادغام و توسعه راه‌حل‌های حیاتی برای ماموریت‌ها ممکن می‌کند.

چسباندن بافت‌ها بدون بخیه با کمک فناوری چاپ سه بُعدی

یک چسب انعطاف‌پذیر جدید که با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌ است، می‌تواند برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد.

با جدیدترین ربات خنثی‌کننده بمب آشنا شوید

استرالیا از جدیدترین و پیشرفته‌ترین ربات‌ خنثی کننده بمب‌ که قابلیت کنترل از راه دور را دارد و دارای توانایی چرخیدن و عملکرد ۳۶۰ درجه است، رونمایی کرد.

دانشمندان گل رز بدون خار پرورش دادند

رزهای بدون خار که از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌اند، راه را برای پرورش دادن محصولات بهتر هموار می‌کنند.

دستگاهی که پشه‌ها را شناسایی، ردیابی و نابود می‌کند

این روزها وجود و گسترش پشه‌های ناقل بیماری‌ها نگران‌کننده شده است و چه چیزی بهتر از اینکه دستگاهی در اختیار باشد که تک تک پشه‌ها را در محیط زندگی ما شناسایی و ردیابی کند تا ما بتوانیم از شر آنها خلاص شویم.

درخشش شرکت‌های فناور چینی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، شرکت‌های فناوری چینی حضور پررنگی داشته‌اند و نقش پیشرو این کشور را در حوزه فناوری برجسته کرده‌اند.

تماشای ماه کامل آبی مرداد را از دست ندهید

ماه کامل این ماه در روز ۱۹ اوت(۲۹ مرداد) رخ می‌دهد و این تنها ماه کامل اوت ۲۰۲۴ خواهد بود. این ماه همچنین یک ماه آبی خواهد بود.

چین یک ماهواره جدید خدمات اینترنتی را به مدار زمین پرتاب کرد

یک ماهواره جدید خدمات اینترنتی چین با یکی از موشک‌های خانواده «لانگ مارچ» راهی مدار زمین شد.

«راکت لب» یک ماهواره خصوصی رصد زمین را به مدار پرتاب کرد

ماهواره ژاپنی رصد زمین با موشک «الکترون» شرکت «راکت لب» راهی مدار زمین شد.

«رامسر» با زلزله ۴ و «بنت» با زمینلرزه‌ ۴.۶ لرزیدند

در هفته گذشته رامسر استان مازندران با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴ و بنت استان سیستان و بلوچستان با زلزله ۴.۶ لرزیدند.

معرفی برخی از نامزدهای اولین جایزه روستاآزاد/تاریخ اعطای جایزه اعلام شد

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی صنعتی شریف، فناوری حکمرانی، دیپلماسی نخبگانی، نوآوری سیاسی و فرهنگ حکمرانی را ۴ دسته انتخاب نامزدها در جایزه روستاآزاد دانست و گفت: در این جایزه علاوه بر جنبه‌های علمی و فناوری، فعالان در احقاق حقوق مردم ایران، مبتکران عرصه‌های دیپلماسی‌ علمی، محتوای انقلاب اسلامی یه زبان بین‌المللی، کنشگران غیر دولتی حامی فلسطین و ضد صهیونیستی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اعطای ٦٠ سکه به برترین‌های جایزه روستا آزاد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از برگزاری جایزه روستا آزاد خبر داد و گفت: به برترین‌های این رویداد ٦٠ سکه اعطا می‌شود.

تاثیر مشوق‌های مالیاتی بر تولید محصولات جدید

رئیس گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در سال‌های اخیر که تامین مالی دشوار شده، مشوق‌های مالیاتی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا محصولات جدیدی را تولید کنند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی از چنین حمایت‌هایی استفاده می‌کنند.

اوج بارش پِرساوشی عصر ۲۲ مرداد/پنهان شدن ۵۰ درصدی شهاب‌ها در زیر شلاق نور ماه تربیع اول

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، زمان اوج بارش شهابی پِرساوشی امسال را دوشنبه ۲۲ مرداد ماه جاری دانست و گفت: بامداد روزهای یکشنبه تا سه شنبه ۲۱ تا ۲۳ مرداد شرایط مناسبی برای رصد این بارش وجود دارد، ولی ماه در وضعیت تربیع اول که قبل از نیمه شب غروب می‌کند، شرایطی ایجاد خواهد کرد که حدود ۵۰ درصد شهاب‌ها در زمان اوج بارش پِرساوشی امسال دیده نشوند.

انتهای پیام

نظر شما