شناسهٔ خبر: 68090657 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

یادداشت| دکتر حسین چناری

مدیریت بحران به سبک زنبورهای عسل

در عصر حاضر که سرعت تغییرات بیشتر از هر زمان دیگری است، شکل‌گیری بحران در هر سازمانی دور از ذهن نیست.

صاحب‌خبر -
 به گزارش آسیانیوز؛ در این شرایط اگر مدیر یک سازمان از ویژگی “مدیریت بحران” برخوردار نباشد، نمی‌توان به بقای این سازمان در بلندمدت امیدوار بود. مدیرانی که مدیریت بحران قوی دارند، می‌توانند یک بحران را به یک فرصت رشد تبدیل کنند. آن‌ها می‌توانند در مواجهه با شرایط غیرمنتظره و بحران‌هایی که ممکن است در سازمان یا صنعتشان پیش بیاید، به سرعت مؤثرترین تصمیمات را اتخاذ کنند و سازمان را به پیش ببرند.

جنبه‌های متفاوت مدیریت بحران

مدیریت بحران به‌طورکلی عبارت است از:

۱. شناخت و آمادگی: مدیران باید قادر باشند بحرانهایاحتمالی را شناسایی کنند و برای مقابله با آن‌ها برنامه مشخصی داشته باشند. این امر شامل ارزیابی مسائل مختلف و تهیه طرح‌ها و استراتژی‌های بحرانی می‌شود.

۲. اتخاذ تصمیمات سریع: در مواجهه با بحران، زمان بسیار ارزشمند است و مدیران باید بتوانند به‌سرعت وارد عمل شوند. مدیریت بحران شامل تخصیص منابع، تصمیم‌گیری‌های سریع و انجام اقدامات فوری برایکنترل بحران می‌شود.

۳. ارتباطات مؤثر: در زمان بحران، ارتباطات مؤثر با سایراعضای سازمان، مشتریان و روابط عمومی با رسانه‌هابسیار حیاتی است. مدیران باید بتوانند ارتباطات مناسب را برقرار کرده و اطلاعات را به‌طور صحیح و به‌موقعمنتقل کنند.

۴.  انعطاف‌پذیری: بحران‌ها ممکن است وضعیت‌هایپیچیده و متغیری ایجاد کنند؛ بنابراین مدیران بایدانعطاف‌پذیری داشته باشند و قادر به تطبیق سریع خود با تغییرات جدید باشند.

 

۵. ارزیابی و یادگیری: پس از بحران، ارزیابی عملکرد و یادگیری از تجربیات بسیار ارزشمند است. ارزیابی عملکرد به مدیران کمک می‌کند تا در آینده بهتر به بحران‌ها پاسخ دهند و استراتژی‌های بهتری برایمدیریت بحران‌ها ایجاد کنند.

 مهم‌ترین مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز مدیران

مدیریت یک سازمان با چالش‌ها و فرصت‌های زیادیمواجه است. تنها مدیرانی می‌توانند سازمان خود را از اینچالش‌ها به‌سلامتی عبور دهند و از فرصت‌ها بهترین بهره را ببرند که از مهارت‌های مدیریت برخوردار باشند؛ زیراداشتنِ این مهارت‌ها به عملکرد بهتر مدیر در سازمان منجرمی‌شود. مهارت‌های مدیریتی به سه دسته کلی تقسیممی‌شوند که مهارت‌های سه‌گانه مدیریت نام دارند. در اینمبحث درباره این مهارت‌ها صحبت نموده و در کنار آن مهارت‌های مورد نیاز مدیران که جنبه عمومی داشته را معرفی می‌کنیم که آشنایی با آن‌ها برای هر مدیر لازم و ضروری است.

مهارت‌های مدیریت چیست؟

مهارت‌های مدیریت مجموعه‌ای از توانمندی‌ها هستند که یک مدیر برای مدیریت سازمان و کسب و کار خود به آن‌ها نیاز دارد. مهارت‌های مدیریتی مانند انسانیهستند که در استخدام یک مدیر بوده و کارهای زیادیبرای او می‌کنند؛ اما حقوقی دریافت نمی‌کنند و یکی از عوامل مهم ارزش‌آفرینی برای یک مدیر محسوب می‌شوند.بسیاری از مهارت‌های مدیران از طریق آموزش (مطالعه و دوره‌های آموزشی) و تجربه به دست می‌آید. گفتنی است بعضی از این مهارت‌ها مخصوص کارهای مدیریتینیست و حتی در حوزه فردی به مدیر کمک می‌کند.

مهارت‌های سه‌گانه مدیریت

اگر در هرکدام از سطوح مدیریت مشغول به کار هستید،لازم است با مهارت‌های سه‌گانه مدیریت آشنا باشید. البته همه مدیران به یک نسبت به همه این مهارت‌ها نیازندارند. مهارت‌های سه گانه مدیریت عبارتنداز:
1.مهارت‌های فنی

2.مهارت‌های انسانی

3.مهارت‌هایانتزاعی و مفهومی یا ادراکی

از زنبورهای عسل بیاموزیم

زنبورهای عسل: ساختار تیم‌ها را کارآمد می‌کنند

زنبورها اغلب به عنوان نمونه‌های عالی کار گروهی در قلمرو حیوانات شناخته می‌شوند. بی‌دلیل نیست که یک کندوی زنبور عسل می‌تواند از ۶۰۰۰۰ زنبور عسل تشکیلشود. هر زنبور یک شغل خاص دارد که به موفقیت کلیکندو کمک می‌کند.
 
نکته: ساختار و تقسیم کار برای بهره‌وری بسیار مهم است. شرکت‌هایی با تعداد کارمندان زیاد نیاز به تفکیکمناسب وظایف و مسئولیت‌ها برای افزایش بهره‌وریدارند. کار را به طور مساوی و کارآمد بین اعضای تیم تقسیم کنید. اطمینان حاصل کنید که همه اهمیت نقش خود را می‌دانند.

نام تجاری: زنبورهای یک کندو شناسایی رنگدانه یکسانیدارند. این کد رنگ، کندوهای مختلف را متمایز می‌کند و دفاع را تقویت می‌کند.

نکته: مدیریت برند اعتماد، شناخت و وفاداری محصولات را افزایش می‌دهد و بازاریابان را آماده بازار رقابت می‌کند.

مدیریت بحران: اگر زنبورها احساس خطر کنند، سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند که به زنبورهای دیگر هشدار می‌دهد تا برای حل بحران آماده شوند.

نکته: مدیریت مؤثر بحران نیازمند ارتباط سریع،آمادگی خطر و توانایی رویارویی با چالش است.

نظر شما