شناسهٔ خبر: 68004119 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

«دنیای‌اقتصاد» بازارها را بررسی می‌کند

دوگانگی رفتاری نفت و طلا

صاحب‌خبر -

بازار داخلی

نگاه بازیگران بورس به آینده تنش‌‌‌ها

هفته معاملاتی گذشته بازار سهام تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار گرفت. اگرچه پیش از این نیز برخی از کارشناسان انتظار سقوط شاخص کل را داشتند اما اتفاقات سیاسی هفته منتهی به ۱۰ مرداد ماه، این روند کاهشی را تشدید کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر، شاخص کل نسبت به  چهارشنبه ماقبل۴.۹۴درصد کاهش  یافت. این کاهش کمترین بازدهی هفتگی شاخص مذکور طی سال جاری است. شاخص هم‌وزن و شاخص کل فرابورس نیز طی هفته ذکر شده، به ترتیب ۵.۲۹ و ۴.۴۱درصد کاهش پیدا کردند و به ۶۵۷ هزار و ۷۰۰ واحد و ۲۱ هزار و ۳۳۹واحد رسیدند. هیجانات رخ‌داده در سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته، نمادی از واکنش‌پذیری بازار سرمایه ایران از اتفاقات منطقه‌ای است. نوع پاسخ ایران به اسرائیل طی هفته جاری، می‌تواند رفتار بازیگران بازار را تغییر دهد. گفتنی است مشاهدات تاریخی بازار سهام ایران بیانگر این نکته است که بازار سهام در کوتاه‌مدت به سیاست‌های منطقه‌ای ایران واکنش بیشتری نشان می‌دهد. بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد افزایش ریسک‌ها در خلال هفته گذشته مهم‌ترین عامل شدت گرفتن خروج نقدینگی از بازار بوده است به نحوی که در چهار روز معاملاتی اخیر ۱۹۶۷ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شده است، این در حالی است که برخی از کارشناسان عقیده دارند که طی هفته معاملاتی جاری این فشار کاهش پیدا  خواهد کرد. هرچند ایجاد فشار تقاضا در روزهای آتی، تحت تاثیر عواملی نظیر معرفی و استقرار تیم اقتصادی پزشکیان نیز قرار می‌گیرد.

دیگر نکته قابل‌توجه، اقدام اخیر دولت برای حمایت از بورس است که می‌تواند نگرش سرمایه‌گذاران به بازار را تغییر دهد. با وجود حمایت بسیار محدود از بورس، نگرش حمایتی به بازار سرمایه می‌تواند سرمایه‌گذاران را به رفتار غیر‌هیجانی طی هفته آتی سوق دهد.

 برخی از کارشناسان بر این باورند  که بازگشایی بازار در روز شنبه می‌تواند تصمیم فعالان بازار را تغییر دهد و مسیر هفته آینده را مشخص کند و منجر به خروج پول از بازار سرمایه و ورود نقدینگی به بازار‌های موازی (‌طلا و دلار‌) شود.

بازار خارجی

نزول اشتغال، محرک جهش طلا

نفت برنت و wti تحت‌تاثیر کاهش فعالیت تولیدی چین با نزول قیمت همراه شد.

بر این اساس هر بشکه از این دو نفت طی روز جمعه تا ساعت ۱۷به‌ترتیب با افت ۲.۵۲ و ۲.۱۹درصدی همراه شد و در قیمت ۷۷.۵۲ و ۷۴.۶۴دلار مورد معامله قرار گرفت. در این میان اونس جهانی طلا طی این روز با واکنش به داده اشتغال آمریکا رشد ۰.۹۷درصدی را تجربه کرد و به سطح ۲هزار و ۴۷۰دلاری رسید. اما در ادامه معاملات و تا ساعت ۱۹ روز جمعه به سطح ۲۴۲۰ دلاری بازگشت. آخرین روز هفته آغازین اوت داده‌‌‌های اشتغال ایالات متحده منتشر شد. بر این اساس متوسط درآمد ساعتی ایالات متحده با ۰.۱کمتر از اجماع در عدد ۰.۲منتشر شد. میزان داده اشتغال NFP در عدد ۱۱۴هزار شغل منتشر شد که ۶۲هزار واحد از اجماع کمتر بود. نرخ بیکاری با ۰.۲واحد درصد کاهش در عدد ۴.۳درصد انتشار یافت. داده‌‌‌های اشتغال آمریکا بسیار کمتر از اجماع تحلیلگران انتشار یافت. بر این اساس، انتظارات از کاهش نرخ بهره افزایش یافت و به‌‌‌دنبال این موضوع واکنش هیجانی مثبت طلا و از طرفی کاهش زیاد شاخص‌‌‌های بورسی آمریکا رخ  داد. گذشته از آن، در پی ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، و در بحبوحه‌‌ افزایش نگرانی‌‌‌ها در مورد درگیری گسترده‌‌‌تر در خاورمیانه، فلز زرد شاهد افزایش تقاضا برای پناهگاه امن شد. در این بین، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز در اظهاراتش به پیشرفت بیشتر در مسیر مهار تورم و سرد‌‌‌شدن بازار کار اشاره کرد و صراحتا بر احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر بر اساس داده‌‌‌های دلگرم‌‌‌کننده‌‌‌تر، مُهر تایید زد. براساس گزارش ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، بازارها تقریبا به طور کامل، کاهش ۲۵ واحد پایه‌‌‌ای را در ماه سپتامبر قیمت‌‌‌گذاری می‌‌‌کنند، گرچه فدرال رزرو هنوز برای کسب اطمینان به داده‌‌‌های بیشتری در حوزه‌‌ تورم و بازار کار نیاز دارد. با توجه به اینکه نرخ‌های پایین‌‌‌تر، هزینه‌‌ فرصت سرمایه‌گذاری در دارایی‌‌‌های بدون بازده را کاهش می‌‌‌دهد، نوید خوبی برای طلاست. داده‌‌‌های شاخص مدیران خرید از چین حاکی از کندی گسترده در فعالیت‌‌‌های تولیدی است و داده‌‌‌های PMI تولید Caixin  حکایت از انقباض غیرمنتظره در این بخش تا ماه ژوئیه، مطابق با قرائت قبلی دارد. با توجه به آنکه کارخانه‌‌‌ها با کاهش سفارش‌‌‌های جدید و قیمت‌های پایین‌دست و پنجه نرم می‌‌‌کنند، فعالیت‌‌‌های تولیدی در ژوئیه به پایین‌‌‌ترین حد در ۵ماه گذشته سقوط کرد. نظرسنجی بخش‌خصوصی در روز پنج‌‌‌شنبه نشان داد که فعالیت تولیدی چین در ماه ژوئیه برای اولین بار در ۹ ماه گذشته، به دلیل کاهش سفارش‌های جدید دستخوش عقبگرد شد. به‌‌‌دنبال کاهش بی‌‌‌سابقه مدیران خرید در چین و افت فعالیت تولیدی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت، نفت برنت و WTI برخلاف دیگر کامودیتی‌‌‌ها با موج نزولی همراه شدند.

1 copy

2 copy

نظر شما