شناسهٔ خبر: 67986633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تشدید گنبد گرمایی و مرگ‌ومیر در اروپای غربی و آفریقا

دمای سوزان در کشورهای مدیترانه و شمال آفریقا باعث افزایش مرگ و میر زودرس شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که گنبد گرما دمای سوزانی را در سراسر اروپای غربی و شمال آفریقا به وجود آورده است می‌شود و ادامه این روند ورزشکاران و تماشاگران بازی‌های المپیک پاریس را به دردسر خواهد انداخت.

دانشمندان می‌گویند که بحران آب و هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی باعث شد تا دمای هوا بین ۲.۵ تا ۳.۳ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود. چنین رویدادی قبل از گرمایش جهانی رخ نمی‌داد اما اکنون تقریباً هر دهه یک‌بار انتظار وقوع آن می‌رود. محققان هشدار دادند که ادامه انتشار دی‌اکسیدکربن که گرما را به دام می‌اندازد، این رویداد را شدت می‌بخشد.

این تحلیل نشان می‌دهد که گرمای خطرناک در ماه جولای در بسیاری از نقاط به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید و گسترش آتش‌سوزی در پرتغال و یونان و کمبود آب در ایتالیا و اسپانیا را تشدید کرد. در مراکش دمای هوا به ۴۸ درجه سانتیگراد رسید و حتی تنها یکی از بیمارستان‌های این کشور ۲۱ مورد مرگ را گزارش کرد.

تشدید گنبد گرمایی و مرگ‌ومیر در اروپای غربی و آفریقا

با ادامه گرما، مرگ زودرس بسیاری در سراسر این مناطق رقم خواهد خورد اما برای اعلام میزان آن هنوز خیلی زود است. برای مثال اکنون مشخص شده است که گرمای شدید تابستان ۲۰۲۲ اروپا منجر به مرگ زودهنگام ۶۱ هزار نفر شد.

دکتر مریم زکریا، یکی از پژوهشگران مطالعه امپریال کالج لندن، گفت: «تحلیل جدید ما به مردم کمک می‌کند تا بفهمند که تغییرات آب و هوایی یک خطر دور نیست، بلکه تهدیدی فوری است که زندگی روی زمین را بسیار خطرناک‌تر می‌کند.»

برنامه‌های اقدام گرمایی که شامل سیستم‌های هشدار اولیه، ایستگاه‌های آب و کمک‌های اولیه و تغییر ساعات کاری برای کارگران در فضای باز است، در فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال اجرا شده است، اما هنوز در کشورهای پر خطر دیگر اجرا نشده است.

تشدید گنبد گرمایی و مرگ‌ومیر در اروپای غربی و آفریقا

موج گرمای جولای ناشی از یک گنبد گرما بود که این اتفاق پس از ۱۳ ماه گرمای شدید در سطح جهان رخ داد. بحران آب و هوا همه موج‌های گرما را در سراسر جهان داغ‌تر، طولانی‌تر و مکررتر می‌کند. دانشمندان تأثیر گرمایش جهانی ناشی از انسان را بر گرمای شدید ماه جولای با مقایسه چگونگی تغییر این رویدادها بین آب و هوای امروزی با حدود ۱.۳ درجه سانتیگراد گرمای جهانی و آب و هوای سردتر پیش از صنعتی ارزیابی کردند.

تا زمانی که انسان‌ها نفت، گاز و زغال‌سنگ می‌سوزانند، امواج گرما داغ‌تر می‌شود و افراد بیشتری با مرگ زودرس خواهند مرد. جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر و توقف جنگل زدایی می‌تواند راهکاری برای مقابله با گرمایش جهانی باشد.

نظر شما