شناسهٔ خبر: 67969323 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر دادگستری مطرح کرد

عاملین شهادت اسماعیل هنیه باید به سزای اعمال خود برسند

زهرا میرزایی

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: طبق آمارهای رسمی حدود ۱۰۰ میلیون تن خرابه در باریکه غزه وجود دارد و آوارهای تلنبار شده حدود ۳۰ برابر بیشتر از مساحت خود غزه است و اگر بخواهند این آوارها را جمع آوری کنند بیش از یک دهه زمان می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عسکر جلالیان  در نشست تخصصی «بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر» ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس، اظهار امیدواری کرد جامعه ناظر بین المللی به این جنایات رسیدگی کند و جامعه حقوقی راهکارهای حقوقی را بررسی و عاملین این جنایت را به سزای اعمالشان برساند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ روز از جنگ در غزه می‌گذرد، افزود: هر روز برگ جدیدی از جنایت علیه بشریت، نقض‌های حقوقی و کنوانسیون‌های بین‌المللی را در غزه شاهد هستیم و عجیب است که چرا جامعه بین المللی مدعی در عرصه حقوق بشر و بین‌الملل نسبت به این جنایات بی‌تفاوت است.

جلالیان گفت: از ابتدای جنگ در غزه، ۴۰ هزار نفر شهید و بیش از ۹۰ هزار نفر مجروح شدند همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر مفقود هستند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به مفاهیم اساسی در نسل سوم حقوق بشر افزود: حق بر محیط زیست سالم، حق بر توسعه و حق بر امنیت و صلح به عنوان حقوق نسل سوم بشر شناخته می‌شود و در این نشست قرار است در رابطه با نقض این حقوق در غزه و چگونگی آن سخن بگوییم.

وی ادامه داد: مطابق با آمارهای مجامع رسمی، اکنون حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های غزه ویران شده است همچنین بیش از ۵۰ درصد درختان و فضای سبز در غزه از بین رفته است و حدود ۴۰ میلیون تن انباشت زباله و به همین میزان انباشت آوار در این منطقه وجود دارد و هیچ تدبیری برای پسماندهای شهری اندیشیده نشده است.

جلالیان اضافه کرد: طبق آمارهای رسمی حدود ۱۰۰ میلیون تن خرابه در باریکه غزه وجود دارد و آوارهای تلنبار شده حدود ۳۰ برابر بیشتر از مساحت خود غزه است و اگر بخواهند این آوارها را جمع آوری کنند بیش از یک دهه زمان می‌برد.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: کل باریکه غزه در مجموع ۳۶۰ کیلومتر است و در این مدت حدود ۸۰ هزار تن بمب و مواد منفجره که مقدار آن بیش از جنگ جهانی دوم است در این منطقه تخریب ایجاد کرده است و این حجم از آوار واقعاً عجیب است.

جلالیان گفت: اکنون در این منطقه ۶۰۰ هزار تن دی اکسید کربن تولید شده است که عوارض جبران ناپذیری دارد و اگر همین امروز جنگ در غزه متوقف شود و بخواهند به وضع پیش از جنگ بازگردند، بیش از ۶۱ میلیون تومان کربن تولید خواهد شد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به تبعات ناگوار زیست محیطی در غزه و نقض مکرر حقوق بر محیط زیست سالم شهروندان غزه افزود: بر اساس آمار موجود بحران زیست محیطی در غزه رخ داده است و این موارد تنها بخشی از نقض حق بر محیط زیست سالم است و صحبت از حق بر توسعه پایدار در غزه جایی ندارد.

جلالیان با اشاره به اسناد بین‌المللی اظهار داشت: آنچه در غزه رخ داده است ذیل جنایات بین المللی قابل پیگیری است و از مصادیق بارز جرم بین المللی محسوب می‌شود.

وی افزود: رهنمودهای کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی نیز تایید کننده آن است که یک جنایت و جرم بین المللی حقوق بشری در غزه رخ داده است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه حقوق بین‌الملل و توجیه مدعیان حقوق بشر تدبیری برای توقف این جنایات در عرصه بین‌المللی اندیشیده شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما